علت سردرد من چیست؟

samiira
درد شما ممکن است ثابت باشد یا ضربان دار، و ممکن است در طول زمان بدتر شود یا شاید هم نشود. اما یک چیز مطمئنا مشخص است زمانی که سردرد دارید، سخت است که در مورد چیز دیگری فکر کنید.

 هر چه بیشتر در مورد انواع مختلف سردرد بدانید واین که کدام یک بر شما تاثیر می گذارند، بهتر میتوانید آنها را مدیریت و کنترل کنید.

1- سردرد تنشی

این نوع سردردها، سردرد استرسی یا سردرد انقباض ماهیچه ای نامیده میشوند و شایع ترین نوع سردرد هستند. درد معمولا در هر دو طرف است و ممکن است احساس کنید که کمربندی روی سرتان بسته و تنگ تر شده، یا چیزی بر چهره، سر و یا گردن شما فشار وارد می سازد. شما همچنین ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به نور و صدا داشته باشید.

2- سردرد تنشی: دلایل آن

حالت های فیزیکی که باعث کشیدگی عضلات سر و گردن شما می شود، مانند زمانی که شما برای ساعت ها با رایانه کار می کنید یا برای مدتی گوشی خود را با شانه هایتان به گوش خود می چسبانید، تا بتوانید همزمان با کار، صحبت کنید، میتواند از دلایل بروز این سردرد باشد. استرس، کار شدید، عدم مصرف غذا، افسردگی، اضطراب و خواب بسیارکم نیز می تواند بر روی عضلات گردن، صورت، پوست سر و فک شما اثر گذاشته و منجر به این نوع سردرد شود.

3- سردرد تنشی: درمان

اگر یک مشکل بهداشتی مانند آرتریت، دندان قروچه و یا آپنه خواب دلیل این نوع سردرد باشد، پزشک شما ابتدا آنها را درمان خواهد کرد. اگر این درمان کمکی نکرد و یا اینکه شما هیچ مشکل بهداشتی دیگری نداشته باشید، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را پیشنهاد دهد. یک دوش داغ یا یک دستمال گرم در پشت گردن شما ممکن است کمک کند. اگر اینها جواب ندهد، ممکن است بخواهید، مدیتیشن یا روشهای آرامسازی دیگری را برای کنترل استرس خود، امتحان کنید.

4- سردرد میگرنی

سردردهای شدیدی ایجاد می کند، که معمولا در یک طرف سر شما است. این می تواند شدید باشد و صحبت کردن یا پیاده روی می تواند آن را بدتر کند. شما ممکن است حالت تهوع داشته و حساسیت به نور، سر و صدا و یا بو داشته باشید. هوس های غذایی یا تغییراتی در میزان ادرار شما ممکن است یک روز قبل از بروز حمله میگرن رخ دهد. بعضی از مردم یک تشعشع یا احساسی را قبل، در طی حمله، و یا بعد از آن دارند. شما ممکن است، چراغ های چشمک زن یا خطوط موج دار و یا نقاط کوری را مشاهده کنید.

5- سردرد میگرنی: دلایل

نظریه های مختلفی در مورد اینکه چرا برخی افراد شرایطی معروف به میگرن را داشته و برخی آن را ندارند، موجود است، اما ژنتیک و محیط ممکن است نقشی را در بروز آن داشته باشند. عوامل محرک برای سردردهای میگرنی برای هر فرد می تواند متفاوت باشد، اما تغییرات هورمونی، استرس، مشکلات خواب، بوی قوی، تنباکو، عدم مصرف سروقت وعده های غذایی ، نورهای چشمک زن و اضطراب، اغلب آن را به ارمغان می آورد. بنابراین میتوان از غذاهای خاص و نوشیدنی هایی مثل موارد زیر که محرک آن هستند، دوری کرد: شراب، پنیر های کهنه، مواد غذایی ترش، پپرونی و سالامی.

6- سردرد میگرنی: درمان

بهتر است با چشمان بسته، در یک اتاق آرام، تاریک و با دستمال یا حوله ای سرد بر روی پیشانی خود استراحت کنید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات، به ویژه اگر استفراغ کنید، کمک کننده است. پزشک ممکن است داروها یی را برای جلوگیری از حمله میگرن یا کاهش علائم شما تجویز کند. اما استفاده زیاد از این داروها، اغلب می تواند منجر به بازگشت دوباره سردرد شود، بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

شما همچنین ممکن است یک دفترچه برای خود نگهدارید و عواملی را که باعث بروز حمله میگرن در شما میشود، بنویسید تا بفهمید چه عواملی در شخص شما باعث بروز این حملات می شود. از انجام کارهای قبل از شروع سردردتان گرفته تا غذاهایی که قبل از بروز حمله میگرن خورده اید.

7- سردردهای خوشه ای

این سردردها ناگهان می آیند و بسیار دردناک هستند. آنها در یک طرف سر شما و اغلب پشت یک چشم، اتفاق می افتند. آنها اغلب در همان زمان ازروز که رخ داده بودند، تا چند هفته تکرار میشوند. درد معمولا 5 تا 10 دقیقه پس از شروع شدن بدتر می شود و می تواند 3 ساعت طول بکشد. بینی و چشم شما ممکن است در سمتی که سردرد رخ داده، قرمز و متورم شود، و شما ممکن است به نور، صدا و یا بو حساس باشید. شما ممکن است یک تشعشع یا احساسی (مانند یک میگرن) داشته باشید و قبل از آن، احساس تهوع داشته باشید.

8- سردرد خوشه ای: دلایل

ازآنجا که بیشتر این سردردها با احتمال زیادی در شب اتفاق می افتند، برخی از پزشکان فکر میکنند این نوع سردردها ممکن است به دلیل خواب نامنظم باشد. الکل و همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث تحریک و بروز آن شود. اگر فرد یا افرادی در خانواده شما دارای این نوع سردرد باشد، و یا اگردچار برخی از آسیب های سر شده باشید، شانس شما برای ابتلا به آن بالاتر می رود. آنها اغلب در بهار و پاییز اتفاق می افتند، و گاهی اوقات با آلرژی اشتباه گرفته می شوند.

9- سردرد خوشه ای: درمان

پزشک شما ممکن است نوعی از درمان را پیشنهاد دهد که در آن اکسیژن خالص را تنفس می کنید تا جریان خون کمتری به مغز شما وارد شود. محققان دقیقا نمی دانند چرا، اما مطالعات نشان می دهد که این کار می تواند به اکثر افراد مبتلا به سردرد خوشه ای کمک کند. پزشک همچنین ممکن است داروهای تریپتان (که برای میگرن نیز استفاده میشود و باعث باریک شدن عروق خونی و کاهش درد می شود) را تجویز کند. در موارد جدی تر، یک پیشگیری کننده مانند وراپامیل داده می شود.

10- سردرد سینوسی

اکثر افرادی که آن را دارند، فکر می کنند در واقع دارای میگرن هستند. در هر دو نوع، شما می توانید احساس درد را در صورت، گرفتگی بینی، و آبریزش از چشمها داشته باشید، و هر دو می توانند به مروربدتر شوند. اما عفونت سینوسی که باعث سردرد سینوسی می شود، سبب ضخیم شدن و زرد شدن مخاط می شود، و همچنین ممکن است دچار تب شده و مشکلاتی در رابطه با بویایی داشته باشید. شما این علائم را با میگرن ندارید.

 

11- سردرد سینوسی: درمان

عفونت سینوسی معمولا در عرض یک هفته یا بیشتر خودبخود بهبود می یابد و هنگامی که از بین برود، سردرد شما نیز باید رفته باشد. اگر مدت طولانی تری باقی بماند، ممکن است عفونت باکتریایی داشته، ونیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید. ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد تا سینوس شما را با محلول نمکی تمیز کند، یا ممکن است کورتیکواستروئیدهایی را برای کمک به التهاب شما تجویز کند.

12- سردردهای ثانویه

این ها توسط یک بیماری یا شرایطی که بر مغز شما تأثیر می گذارد، وارد می شوند. یک سردرد سینوسی، یک مثال است، زیرا علت آن یک عفونت است. سایر شرایطی که باعث سردرد می شوند عبارتند از تصادف یا ضربه، یک مشکل با رگ های خونی، تومورهای مغزی و تشنج.

13- سردردهای ثانویه: درمان

پزشک با شما کار میکند تا تشخیص دهد که چه چیزی باعث آنها می شود و چگونه میتواند این وضعیت را درمان کند. یک بار که مشکلات دیگری را که موجب آن شده است،درمان و مراقبت کنید، سردرد شما باید بهتر شود.

 

 

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


درمان سریع سردرد در 2دقیقه

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ