چک لیست ایمنی زمستانه

زمستان درحال فرارسیدن است و برخی از اصول ایمنی در فصل زمستان، باید مورد توجه قرار گیرد.در این مقاله تلاش شده است تا با برخی ازاین اصول آشنا شده و آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

1- در مورد وضعیت آب و هوایی آگاه باشید.

هشدارها و دستورالعمل های مربوط به آب و هوا را مورد توجه قرار دهید. در صورت امکان، اگر پیشنهاد یا مشورتی در مورد عدم سفر داده شده باشد، سفر نکنید. توجه داشته باشید که باد های زمستانی بسیار سرد بوده و باید زمان بیرون ماندن خود را در خارج از منزل و در هوای بسیار سرد، محدود کنید. لباس های مناسب فصل بپوشید؛ لباس های گرم و ژاکت زمستانی، کلاه، روسری، چکمه و دستکش بپوشید.

2- خانه خود را برای زمستان آماده کنید.

قبل از اینکه برف ببارد یا هوا خیلی سرد شده، یخبندان شود، مسیرهایی که آب باران و برف در آن جاری می شود را زه کشی و تمیز کنید،سقف خانه خود را بازرسی کنید و هرگونه مشکلی را برطرف کنید.در صورت لزوم، برای پنجره ها و درها، درزگیر نصب کنید، تا هنگام بادهای شدید و سرد زمستانی، گرمای خانه بیرون نرفته و سرمای بیرون وارد خانه نشود، عایق بندی منزل را بررسی کنید. فراموش نکنید که لوله های آب خارج از منزل را عایق بندی کنید و چاههای آب بیرون از منزل را خاموش کنید. درمورد راهروهای بیرونی که در زمستان یخ می زند، بستری از شن و ماسه آماده کرده و در صورت یخ زدن برروی آنها بریزید.

3- شومینه خود را بررسی کنید.

درصورت امکان، قبل از شروع فصل روشن کردن شومینه، اطمینان حاصل کنید که سیستم گرمایشی شما تمیز بوده و خوب کار می کند و به طور مناسب تهویه می شود. اطمینان حاصل کنید که محل آتش زدن چوب های شومینه، دودکش ها و فاضلاب ها نیز بررسی شده و تمیز هستند. نگاهی به سوخت های جایگزین و مواد سوختی مناسب مانند اجاق چوبی یا آتش زنه ها نیز بیندازید و درصورت امکان آنها را نیز بررسی کنید.

4- نشانگرهای دود و مونوکسید کربن را بررسی کنید

باتری های موجود در دستگاه های نشانگر را به طور مرتب آزمایش کنید. کوره ها و ژنراتورها را در فضای باز و حداقل 20 فوت دورتر از خانه نگهدارید و هرگز آنها را در گاراژ نگه ندارید. مونوکسید کربن (CO) بی بو، بی رنگ و کشنده است. اگر سردرد، حالت تهوع و عدم تمرکز را احساس میکنید، بلافاصله خانه را ترک کنید و به اورژانس یا آتش نشانی زنگ بزنید.

5- اتومبیل خود را آماده فصل زمستان کنید.

لاستیک، رادیاتور، ضد یخ و سایر مایعات را برای ماشین خود مورد بررسی قرار دهید. مخزن گاز خود را پر کنید و یک جعبه اضطراری در صندوق عقب خود داشته باشید. این جعبه میتواند شامل: پتو، غذا و آب، یک تایر یدکی، کابل تقویت کننده، فندک، نقشه، چراغ قوه و جعبه کمک های اولیه باشد. در مورد اینکه اگر در وسیله نقلیه خود گیر افتادید، چه باید بکنید، اطلاعات و راهنمایی های لازم را فرا بگیرید.

 

6- یک جعبه اضطراری که به خوبی ذخیره میشود، نگهداری کنید.

جعبه ای که دارای باند و دیگر وسایل کمک های اولیه، حداقل چند روز هزینه داروهای اضافی، یک کپی از نسخه های درمانی فعلی شما و دیگر کالاهای پزشکی را در یک مخزن ضد آب ذخیره کنید. دستگاه هایی که با باتری نیز کار میکنند، مانند رادیو و چراغ قوه، شارژر ماشین برای تلفن های همراه و باتری های اضافی را فراموش نکنید.

7- نگهداری غذاهایی که فاسد نمیشوند.

اگر مدت زمان طولانی مجبور به ماندن در سرما شوید، به آب آشامیدنی و غذای کافی نیاز دارید که احتیاجی به پخت و پز یا نگهداری در یخچال نداشته باشد. نیازهای خاص رژیم غذایی را فراموش نکنید و اگر یک نوزاد یا کودک دارید، دستورات مخصوص ، غذای کودک و پوشک را به یاد داشته باشید.

8- غذاهای مورد علاقه خانواده خود را انتخاب کنید.

داشتن یک کتابچه راهنما میتواند دست شما را باز بگذارد. گزینه های مناسب غذا شامل پروتئین ها، غلات، گرانول، کره بادام زمینی، میوه های خشک، آجیل / کراکر بدون نمک و میوه های کنسرو شده، سبزیجات و گوشت است. قوطی هایی را که متورم شده اند یا آسیب دیده اند، از بین ببرید؛ حتی اگر غذا به نظر ایمن می آید. غذایی را که به نظر غیرطبیعی می رسد یا بوی غیرطبیعی دارد، نخورید.

9- با احتیاط از شمع ها استفاده کنید.

اگر نیرویی را از دست بدهید، به طور مثال در هنگام قطع برق، تا جایی که امکان دارد، از شمع استفاده نکنید. اگر باید از آنها استفاده کنید، مطمئن شوید که آنها را در یک سطح محکم نگه داشته اید؛ آن را دور از بچه ها و حیوانات خانگی و اقلام قابل اشتعال مانند پرده ها نگه دارید. هرگز شمعهای سوزان را بدون مراقبت رها نکنید و بعد از استفاده از آن، آنها را از جای خود بیرون بیاورید.

10- کمک به ایمن نگه داشتن عزیزان و حیوانات خانگی

اعضای خانواده و همسایگان خود را بررسی کنید. کودکان جوانتر، بزرگسالان سالخورده و افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند دیابت هستند، می توانند به طور خاص در معرض ابتلا به بیماری های مخصوص زمستان سرد باشند. اطمینان حاصل کنید که حیوانات خانگی دسترسی به پناهگاه مناسب و آب آشامیدنی یخ نزده دارند.

11- علائم آسیب های ناشی از سرما را بیاموزید.

قرار گرفتن در معرض دمای سرد، به ویژه شرایط باد مرطوب و سرد شدید، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند هیپوترمی (درجه حرارت پایین بدن) و یخ زدگی را افزایش می دهد. نشانه های هیپوترمی ، که یک اورژانس پزشک است، شامل لرز، بی حسی، لکنت زبان، گیجی و خواب آلودگی است. علائم یخ زدگی شامل سوزن شدن، قرمزی و بی حسی ناحیه آسیب دیده است.

12- اگر جایی گیر افتاده اید.

در ماشین خود بمانید مگر اینکه نقطه ایمنی در 100 متری شما باشد. قابل رویت باقی بمانید؛ از علامات خطر خود استفاده کنید، یک پارچه روشن بر روی آنتن ماشین قرار دهید. موتور و بخاری را درهر یک ساعت، ده دقیقه روشن کنید. (اطمینان حاصل کنید که مخزن با برف مسدود نشده است) و حداکثر تا آنجا که ممکن است درهمان اطراف حرکت داشته باشید. به یاد داشته باشید، از سفرهای غیرضروری در فصل زمستان اجتناب کنید، مگر اینکه مجبور باشید.

 برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

توصیه هایی برای گرم شدن در فصل سرما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ