سردرد های گردنی که اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شوند

qazalkharaji
سردرد ها به دلایل متعددی ایجاد می شوند و تشخیص این که سردرد شما از چه نوعی است و چه چیزی باعث آن شده، دشوار است. اما اگر سردرد شما ناشی از مشکلات گردنی باشد باید بگوییم که شانس زیادی آورده اید!

چه علایمی به ما نشان میدهند که منشا سردردمان گردنی است؟

علایم کلیدی سردرد گردنی تشدید درد حین حرکات گردن و همچنین پس از حفظ پوزیشن ثابت گردن برای مدت طولانی است.

از علایم دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-درد یکطرفه در سر و صورت

-دردی که ثابت است و ضربان دار نیست

-سردردی که با سرفه، عطسه و یا نفس عمیق تشدید می شود

-حمله ی دردی که ساعت ها یا روزها طول میکشد

-سفتی گردن

-درد در یک نقطه مثل قدام، خلف، طرفین سر و چشم

چرا تمایز سردرد گردنی و میگرن چندان هم آسان نیست؟

میگرن و سردرد گردنی علایم مشترکی هم دارند مثل احساس ناراحتی معده، استفراغ، درد شانه و بازو، احساس ناخوشایند در روشنایی، تاری دید و همین تشابهات باعث می شود تشخیص افتراقی این دو اختلال دشوار شود. حتی تعدادی از بیماران میگرن و سردرد گردنی را همزمان تجربه می کنند که این موضوع، تشخیص را دشوارتر و پیچیده تر می کند.

چه عواملی باعث سردرد گردنی می شوند؟

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد سردرد گردنی بشوند اما گاهی اوقات هم هیچ دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد.

سردرد گردنی می تواند ناشی از مشکلات مهره های گردنی طی گذر زمان باشد. برای مثال در شغل هایی مثل آرایشگری، نجاری، راننده ی کامیون و سایر شغل هایی که طی آن ها سر در پوزیشن ثابتی قرار می گیرد، احتمال ایجاد سردرد گردنی ناشی از مشکلات مهره ای زیاد است.

گاهی سردرد گردنی در افرادی ایجاد می شود که سرشان را جلوتر از بدنشان نگه می دارند، چرا که اینکار منجر به اعمال چند برابر نیرو نسبت به حالت طبیعی  بر روی گردن و ناحیه ی پشتی ستون فقرات می شود.

سردرد گردنی همچنین می تواند در نتیجه ی زمین خوردن، آسیب های ورزشی، تصادف و آرتروز، ایجاد شود.

گاهی اوقات سردرد گردنی ناشی از گیرافتادگی و فشردگی اعصاب است. تومور و شکستگی های کوچک در ستون فقرات گردن هم می توانند باعث این نوع سردرد شوند.

تشخیص سردرد گردنی:

همانطور که قبلا اشاره شد به علت انواع مختلف سردرد و علت های متعدد آن ها تشخیص نوع سردرد دشوار است. برای آگاهی بیشتر از علت سردرد، پزشک ممکن است درخواست x-ray، CT scan، و یا MRIبدهد. حتی گاهی پزشک با بلوک عصبی و بررسی تاثیر آن بر علایم بیمار تشخیص می دهد که آیا سردرد ناشی از گیر افتادگی عصب است یا خیر. آزمایش خون هم در برخی موارد جهت افتراق سایر بیماری ها انجام می شود.

چگونه سردرد گردنی درمان می شود؟

درمان های متفاوتی برای سردرد گردنی وجود دارد که ازبین آن ها فیزیوتراپی روشی کم خطر تر و غیر تهاجمی است که با کشش عضلات ناحیه و تکنیک های دستی و مدالیتی های درمانی متعدد درد را کاهش می دهد و مشکل را بر طرف می کند.

درمان های دارویی مثل داروهای مسکن، ضد التهابی و شل کننده ی عضلانی، مدیتیشن و یوگا، طب سوزنی و ماساژ نیز از مداخلات دیگر برای بهبود سردرد گردنی هستند.

در موارد کمیاب جراحی برای بهبود سردرد گردنی پیشنهاد می شود.

برگردان:فیزیوتراپیست غزل خراجی

اصلی ترین عوامل عوامل سردردهای گردنی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ