غذاهایی که باعث تحریک مثانه میشوند.

مثانه تحریک پذیر یک اصطلاح عمومی برای هر وضعیت مداوم است که باعث تحریک عضلات مثانه به صورت غیر مستقیم میشود و در نتیجه فرد نیاز ناگهانی، فوری و غیر قابل کنترل برای دفع ادرار پیدا میکند (بی اختیاری ادرار).

 از میان عواملی که موجب تحریک و پرکاری مثانه می شود،میتوان به برخی از غذاها، داروها و نوشیدنی ها اشاره کرد. دراین مقاله تلاش شده است تا برخی از غذاهایی که باعث تحریک مثانه می شود، آشنا شوید. باید بدانید که مثانه تحریک پذیر، بسیار رایج است؛ به ویژه در میان زنان.

1- تغذیه خود را تغییر دهید

برخی از غذاهای خاص، می توانند مثانه را تحریک کنند و باعث میشوند تا علائم وضعیت پزشکی  “مثانه بیش از حد فعال”، بدتر شود. سعی کنید هرکدام از مواد غذایی زیر را مصرف نکنید: حداقل با یک مورد در هفته شروع کنید، و اگر احساس می کنید بهتر شده اید، این برنامه را ادامه دهید.

2- کافئین

کافئین عضلات مثانه را تحریک می کند. این همچنین یک دیورتیک است ؛ یک ماده که باعث تولید ادرار بیشتر و موجب افزایش نیاز به تخلیه مثانه می شود.تصور نکنید که کافئین فقط در قهوه یافت می شود؛ از قهوه، چای، کولا، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنید. همچنین کافئین را بر روی برچسب های داروها و کمک کننده های کاهش وزن جستجو کنید.

3- نوشیدنی های الکلی

مانند کافئین، الکل نیز یک دیورتیک و محرک مثانه است که می تواند منجر به احساس فوری برای تخلیه مثانه شود. برای یک هفته، از آن دوری کنید و ببینید که آیا این کار به شما کمک می کند. از طرف دیگر به فکر صدمات جبران ناپذیری که نوشیدن الکل به بدن شما می رساند نیز باشید.

 

 

4- شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی، که به عنوان جایگزین های شکر نیز نامیده می شوند، انواعی دیگراز تحریک کننده های مثانه هستند. شما شیرین کننده های مصنوعی را در نوشابه های رژیمی، سرلاک ها، دسرهای بدون قند و سایر غذاهای رژیمی پیدا خواهید کرد. بهتر است اصلا به مصرف شکر عادت نکنید؛ اما هنگامی که واقعا یک چیزی شیرین می خواهید، به جای نوع مصنوعی آن، بهتر است از شکر واقعی استفاده کنید.

5- میوه های اسیدی و آب میوه ها

انواع مرکبات، مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو می توانند مثانه را تحریک کنند. گوجه فرنگی، آناناس، زغال اخته و انگور هندی نیز اسیدی و تحریک کننده مثانه هستند.  شرط بندی بهتر: یک اسنک از زغال اخته و قطعات گلابی.

6- غذاهای ادویه دار

بعضی از افراد علائم تحریک مثانه را بعد از خوردن غذاهای تند، تجربه می کنند. سعی کنید غذای خود را بدون فلفل تهیه کنید و از سس داغ پرهیز کنید. همچنین از مصرف پیاز خام اجتناب کنید. پیاز ها و موسیرهای پخته شده ممکن است کمتر باعث تحریک مثانه شود.

7- نوشیدنی های گازدار

به جای نوشیدنی های گازدار مانند سولتزر و سودا، که با دی اکسید کربن ساخته می شوند، سعی کنید از آب بهاری تازه و ساده استفاده کنید.

برگردان: سیما آزادفلاح


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ