عفونت گوش – کودکان

حفظ سلامت گوش کودکان ما، نه فقط برای سلامت جسمی آنها، بلکه برای توسعه زبان و پیشرفت تحصیلی آنها نیز مهم است.

 عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است.نحوه کار گوش تاثیر مهمی بر چگونگی وقوع عفونت گوش دارد. گوش از سه منطقه تشکیل شده است: گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی. شایع ترین عفونت گوش در کودکان در گوش میانی رخ می دهد. عفونت گوش میانی به نام ورم گوش میانی نیز نامیده میشود.

گوش میانی از قسمت های زیر ساخته شده است:

پرده گوش یا پرده صماخ (غشاء نازکی که وقتی صداها وارد گوش می شوند ارتعاش پیدا می کند)

استخوانچه های شنوایی (سه استخوان کوچک که لرزش را از پرده صماخ به گوش داخلی انتقال می دهند)

شیپور استاش (که لوله شنوایی نیز نامیده می شود؛ لوله کوچکی است که مایعی را که درون گوش جمع می شود، جذب میکند تا برای تخلیه به پشت گلو ریخته شود) 

در بسیاری از موارد، شیپور استاش، محلی است که عفونت های گوش میانی در آن رخ می دهد. هنگامی که یک کودک سرما می خورد (به عنوان مثال، عفونت تنفسی فوقانی)، تورم در گلو می تواند موجب یک انسداد در شیپور استاش شود و باعث گیر افتادن مایع در گوش میانی می شود. باکتری ها یا ویروس ها می توانند در این مایع به دام افتاده و فشار ایجاد کنند که به پرده صماخ فشار وارد می شود. فشار در گوش میانی می تواند موجب درد و آسیب شنوایی شود و باعث می شود که احساسی به وجود آید که گویا گوش به برق وصل شده است. عفونت گوش میانی همراه با درد قابل توجه، به نام اوتیت حاد (AOM) نامیده می شود. سایر علائم AOM ممکن است شامل تب، استفراغ، اسهال، کم شنوایی خفیف تا متوسط و خستگی باشد.

 

 در برخی موارد، حتی پس از این که درد AOM از بین می رود، مایع در گوش میانی باقی می ماند. کودکان نیز میتوانند بدون داشتن AOM، در گوش میانی خود مایع داشته باشند. مایع موجود در گوش که بدون علائم حاد باشد، به نام ورم گوش میانی با افیوژن یا تظاهر (OME) نامیده می شود.

ورم گوش میانی با افیوژن، می تواند از روزها تا هفته ها ادامه یابد. هنگامی که کودکان به طور مداوم، یا برای دوره های طولانی، OME را داشته باشند، این شرایط می تواند در شنوایی آنها دخالت کند. از آنجا که یک کودک کم سن وسال، برای اینکه یاد بگیرد که چگونه می تواند صحبت کند، نیاز به شنیدن واضح دارد، OME مزمن می تواند توسعه زبان را به تاخیر بیندازد.

اگر کودک شما اغلب دارای مایع در گوش میانی است که باعث اختلال شنوایی می شود، متخصص اطفال ممکن است «لوله های گوش» را توصیه کند. لوله های گوش، که همچنین به نام لوله های تهویه نامیده میشوند، اجازه می دهند تا مایع داخل گوش میانی به داخل کانال گوش خارجی بیرون رانده شود. لوله های گوش می تواند شنوایی را بهبود بخشیده و تعداد و شدت عفونت های گوش را در کودکان کاهش دهد. هرساله در ایالات متحده، صدها هزار نفر از لوله های گوش استفاده میکنند.

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


چگونه تغذیه از عفونت گوش کودکان پیشگیری می کند؟


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ