چگونه با کودکانی که اضافه وزن (چاقی) دارند صحبت کنیم؟

با توجه به کم شدن فعالیت و حرکت بدنی و مصرف مواد غذایی پرچرب کودکان و استفاده از بازی های رایانه ای کودکان روز به روز اضافه وزن پیدا می کنند.

با توجه به کم شدن فعالیت و حرکت بدنی و مصرف مواد غذایی پرچرب کودکان و استفاده از بازی های رایانه ای کودکان روز به روز اضافه وزن پیدا می کنند.

هنگام برخورد با کودکان دارای اضافه وزن نباید از کلمه ی چاق استفاده کنید. وقتی شاخص توده ی بدنی کودک با توجه به سن و جنس او بالاتر از صدک 95 باشد بحث مراقبان بهداشتی درست مانند والدین، ممکن است در این مورد با کودکان ایجاد احساس ناراحتی کند. بنابر این متخصصان اطفال توصیه می کنند از واژه های خنثایی مانند “وزن” و “شاخص توده بدن” به جای واژه هایی مانند: چاقی و چربی استفاده کنید.

به طور گسترده تر، نویسندگان توصیه می کنند که پزشکی باید در روش ها و نگرش های خود دقت کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها در تعارض با کودکان دارای اضافه وزن قرار نداشته باشند و از این را آنها از ما می خواهند که در برابر این نوع از شرارت در جامعه مورد حمایت قرار گیرند و این توصیه ها را در زمینه تحقیق گسترده در مورد آزار و اذیت و استفاده از کلمات اهانت آمیز در مورد این کودکان است.

ربکا پهل، روانشناس بالینی که استاد بخش مطالعات انسانی و خانواده در دانشگاه کانکتیکات است،. او گفت: توجه به وزن و اثرات بهداشتی آن در تنظیمات پزشکی، بخش اجتماعی و عاطفی اغلب نادیده گرفته می شود.  یکی دیگر از نویسنده های اصلی در این بیانیه گفت: وزن در حال حاضر یکی از موضوعاتی است که به دلیل آن، کودکان به طور مداوم  مورد آزار قرار می گیرند. او گفت، علاوه بر اثرات مستند شده بر سلامت روان و عزت نفس کودکان، تحقیقات افزایش خطر ابتلا به استرس و افزایش وزن را نیز در آن ها نشان می دهد.

در یک تحقیق که در اوایل سال جاری در مجله پزشکی منتشر شده بود نشان داد داشتن اضافه وزن می تواند نوجوان را دچار عصبانیت کند و بیشتر پرخاشگری کند. این مطالعه بیش از 1800 نفر را که طی 15 سال دنبال کرده بود که در حال حاضر در اواسط 30 سالگی بودند.

اذیت کردن بر اساس وزن، باعث چاقی پیش بینی شده در بزرگسالی می شود و همچنین غذا برای همراهی با احساسات استفاده می شود. این تجارب  بد پیامدهای طولانی مدت را برای سلامتی و رفتارهای بهداشتی به ویژه برای زنان،  به دنبال دارد این تجربه از نوجوانی و از اذیت کردن همسالان یا اعضای خانواده  و با خوردن غذا، تصویر بد بدن و چاقی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. شرایط مشابه برای پسرانی که توسط همسالان خود برای چاقی مورد سرزنش قرار می گیرند یکسان است.

انتقاد ما از چاقی:

ما همه، از جمله فرزندانمان، در یک فرهنگ زندگی می کنیم که عمیقا از وزن بیش از حد انتقاد می کند و در عین حال به طور مداوم فرصت ها و آگهی هایی را برای انسجام ارائه می دهد. مهم  این است که بر تقویت مثبت تمرکز کنیم و نباید به منفی برسیم.

کاترین باوئر، اپیدمیولوژیست استادیار دانشکده علوم تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه آریبورگ، میشیگان می گوید: انتقاد و تحریک شرمساری تنها باعث می شود مردم در مورد خودشان احساس وحشت کنند. ما همه، از جمله فرزندانمان، در یک فرهنگ زندگی می کنیم که عمیقا از وزن بیش از حد انتقاد می کند و در عین حال به طور مداوم فرصت ها و آگهی هایی را برای انسجام کار ارائه می دهد. توجه داشته باشید که در برخورد با کودکان چاق مهم  این است که بر تقویت مثبت تمرکز کنیم و نباید به منفی برسیم. و تمرکز باید بر سلامت و یا رفتار بهداشتی باشد، نه بر یک پوشش خاص. بنابراین کاملا منطقی است که در مورد الگوهای خوردن، در مورد زمان غذا خوردن خانواده، در مورد غذاهایی که در خانه و مدرسه،  به بچه ها  می دهند صحبت کنید.

دکتر پونت گفت: موثرترین راه برای والدین برای کمک به یک کودک با اضافه وزن تغییر دادن رژیم غذایی و داشتن یک رژیم سالم برای تمام اعضای خانواده است، صرف نظر از شکل و اندازه. سعی کنید تغییرات کوچک را به آرامی انجام دهید، مانند افزودن یک سبزی جدید به رژیم غذایی خانواده.

فراموش نکنید بعضی از روزها برای خوردن مواد غذایی که دوست دارند آزادی بدهید. این آزادی یک پیام ضروری برای کودکان است که هر چند تغییرات سالم در رژیم غذایی ایجاد شده است اما آنها هنوز هم می توانند از روزهای خاص و غذاهای خاص لذت ببرند. تغییرات را در تعطیلات انجام ندهید و ز از تعطیلات به همراه فرزندتان لذت ببرید.

برگردان: عرب زاده

باورهای غلط درباره غذا که کودکان را چاق می‌کند-قسمت اول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ