مزایای بهداشتی استفاده از روغن زیتون در دستور العمل های آشپزی شما

روغن زیتون، به ویژه روغن زیتون صد درصد خالص، به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی خود شناخته شده است و حتی گفته شده است که راز عمر طولانی مدت برای مردم مدیترانه ای است. بنابراین جای تعجب نیست که مزایای سلامتی زیادی داشته باشد.

روغن زیتون، به ویژه روغن زیتون صد درصد خالص، به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی خود شناخته شده است و حتی گفته شده است که راز عمر طولانی مدت برای مردم مدیترانه ای است. بنابراین جای تعجب نیست که مزایای سلامتی زیادی داشته باشد. این هفت روش شگفت انگیز را مطالعه کنید که می تواند به شما کمک کند تا به سوی یک زندگی کامل تر و سالم تر هدایت شوید:

1-    روغن زیتون حاوی چربی های خوب بوده و برای سلامتی قلب بسیار مفید است.

نوع اصلی چربی موجود در روغن زیتون چربی غیر اشباع است(MUFA). نشان داده شده است که چربی های MUFA برای کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL (کلسترول بد) مفید است. و همچنین ممکن است به لخته شدن عادی خون کمک کند. کاهش کلسترول LDL شما به این معنی است که شریان های شما کمتر گرفتار می شوند، که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. جایگزینی کره و مارگارین با محصولات حاوی روغن، مانند روغن زیتون با کره، به افزایش مصرف چربی غیر اشباع برای شما کمک می کند.

2-   روغن زیتون با آنتی اکسیدان ها بسته بندی شده است.

روغن زیتون حاوی ویتامین E، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همه آنها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند. گفته می شود این آنتی اکسیدان ها کمک می کنند که ایجاد رادیکال های مضر آزاد در بدن، کاهش یابد. رادیکال های آزاد گروهی از اتم ها با تعداد زیادی از الکترون ها هستند که به سلول های سالم متصل می شوند و یک واکنش زنجیره منفی ایجاد می کنند و می توانند آسیب هایی به عروق خونی و DNA رسانده و با ایجاد تغییرات در برخی ژن ها می توانند منجر به سرطان شوند.

3-   روغن زیتون ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند

همانطور که روغن های MUFA می توانند از سلامت قلب شما مراقبت کنند، چربی های غیراشباع موجود در روغن زیتون نیز، حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب ضروری* به نام امگا3 هستند.

*(Essential Fatty Acid یا EFA)

نشان داده شده است که امگا 3 و MUFA از طریق کمک به کاهش فشار خون، به حفظ  سلامت قلب شما کمک می کنند. این یک EFA نامیده می شود، زیرا بدن نمی تواند آن را به تنهایی بسازد و بنابراین باید از منابع غذایی آن را دریافت کنیم.

4-   روغن زیتون ممکن است به حفاظت از شما در برابر افسردگی کمک کند.

با توجه به تحقیقات اخیر، روغن زیتون می تواند همانطور که برای سلامت جسمی فایده دارد، مزایایی نیز برای احساسات شما داشته باشد. در یک تحقیق که شامل بیش از 12000 نفر بود، دریافتند که یک رژیم غذایی با مصرف روغن زیتون و چربی های اشباع  نشده با ریسک پایین بیماری روانی همراه است. یافته های اولیه نشان می دهد که بیماری قلبی عروقی و افسردگی ممکن است فرآیندهای متداول مربوط به رژیم غذایی را با هم به اشتراک بگذارند؛ اما مطالعات هنوز ادامه دارد.

5-   روغن زیتون ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان داشته باشد.

شواهد افزایشی وجود دارد که مصرف روغن زیتون ممکن است به بهبود مقدار کلسیم در خون کمک کند، که می تواند تاثیر مثبتی روی تراکم استخوان داشته باشد؛ بنابراین ممکن است به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

6-   روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

مطالعات اولیه نشان داده است که عصاره روغن زیتون (Oleocanthal) ممکن است به شما در محافظت از خطر بیماری آلزایمر و کاهش شناخت کمک کند که میتواند اغلب با پیری اتفاق بیفتد. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است؛ اما روغن زیتون همچنین، بخشی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای است (که  تمایل به افزایش مصرف بالای میوه ، سبزی و ماهی دارد) و برخی شواهدی وجود دارد که این رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز، کاهش دهد.

7-   روغن زیتون صد درصد خالص سبب کاهش التهاب می شود.

نشان داده شده است که روغن زیتون صد درصد خالص، به تقلید از اثر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به شرایطی مانند آرتریت روماتوئید کمک می کند. ترکیب Oleocanthal می تواند به همان خوبی که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد، آنزیم های ضد التهابی را نیز مهار کند. درهنگام تحقیق درباره روماتوئید آرتریت، محققان دریافتند که این ترکیب، تاثیر قابل توجهی بر التهاب مزمن و فرآیند التهابی حاد دارد و معتقدند که 5/3  قاشق غذاخوری از روغن زیتون صد درصد خالص معادل یک قرص 200 میلی گرمی ایبوپروفن است.

برگردان: سیما آزاد فلاح

همه چیز در مورد روغن زیتون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ