راه های طبیعی برای افزایش متابولیسم بدن

برای کاهش وزن راه های بسیاری وجود دارد از کم کردن کالری ورودی به بدن تا فعالیت و سوزاندن کالری مصرفی روزانه. اما شاید کمتر کسی بداند که میتوان با انتخاب رژیم غذایی مناسب، میزان مصرف کالری را در بدن افزایش داد و به عبارت دیگر متابولیسم بدن را بالا برد!

 

نوع رژیم غذایی و سرعت سوخت و ساز

 بسیاری از رژیم های غذایی به  افزایش سوخت و ساز بدن شما کمک می کنند اما آیا شما واقعا می توانید به بدن خود برای سریع تر سوزاندن کالری دریافتی کمک کنید؟

برای پاسخ به این سوال، شما باید بدانید که متابولیسم بدن شما چگونه کار می کند تا به درک بیشتری در مورد چگونگی سوخت و ساز بدن خود برسید.

 

متابولیسم بدن

 روند سوخت و ساز بدن شامل یک شبکه ی پیچیده از هورمون ها و آنزیم ها است که نه تنها سبب تبدیل غذا به سوخت مصرفی بدن می شوند، بلکه کارایی سوخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. سوزاندن سریع کالری به صورت ویژه ای تحت تاثیر سن فرد می باشد (سوخت و ساز بدن به طور طبیعی حدود 5٪ در هر دهه پس از 40 سالگی کندتر می شود). مردان به طور کلی بیشتر از زنان در زمان استراحت کالری می سوزانند؛ وراثت نقش مهمی در تفاوت  سوخت و ساز در بدن افراد مختلف دارد، به طوری که ذاتا ممکن است سوخت و ساز بدن ما سریعتر از بدن دیگران باشد.

 

کارهایی برای افزایش سوخت و ساز بدن:

خبر خوب این است حتی اگر “ژن لاغری” در بدن شما وجود نداشته باشد، چیزهایی وجود دارد که شما می توانید  برای افزایش توانایی بدن خود برای سوزاندن سریع تر کالری انجام دهید. یکی از کارهایی که شما می توانید انجام دهید تا متابولیسم بدن خود را افزایش دهید ورزش است. تمرین و فعالیت کردن باعث افزایش حجم عضلات می شود در نتیجه عضله سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد. هنگامی که بدن فعالیت می کند پردازش مواد غذایی سریع تر انجام می شود و متابولیسم بدن نیز افزایش می یابد.

در مطالعات علمی نشان داده شده است که علاوه بر ورزش چند استراتژی دیگر نیز برای کمک به تقویت متابولیسم بدن شما وجود دارد:

 

راه های کاربردی تقویت سوخت و ساز بدن:

 

اضافه کردن ادویه:

تحقیقات نشان داده است که کپسایسین، که یک ترکیب زیست فعال است و فلفل قرمز را گرم می کند و می تواند متابولیسم بدن شما را افزایش دهد، این ماده به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. مطالعات نشان داده اند که خوردن 10 گرم فلفل قرمز (برابر با 30 میلی گرم کپسایسین) باعث افزایش 25٪ درصدی متابولیسم  بلافاصله پس از خوردن آن می شود. سس داغ، فلفل تند، زنجبیل، میخک، ، گشنیز، و خردل خشک همگی ظرفیت افزایش سوخت و ساز بدن را دارند.

 

کافئین:

قهوه، چای یا سایر نوشابه های دارای کافئین (اما کم و یا بدون کالری اضافی) همچنین ممکن است سریعتر کالری مصرف کنند. در واقع، کافئین ممکن است میزان متابولیسم شما را تا 3 ساعت پس از مصرف آن افزایش دهد. برای اکثر مردم 3-4 فنجان در روز قابل تحمل است. البته فراموش نکنید که خوردن این مواد بدون اضافه کردن شکر و یا سایر فرآورده های شیرین کننده است.

 

هیدراته بودن بدن:

حفظ آب بدن در متابولیسم بدن شما بسیار موثر است. ثابت شده است کمبود آب بدن، مضر است و میزان متابولیسم بدن شما را تا 2٪ کاهش می دهد. لذا حفظ هیدراته بودن بدن به میزان مناسب یک راه آسان برای کمک به افزایش میزان متابولیسم کلی بدن است. محققان دانشگاه یوتا که میزان متابولیسم تعدادی از افراد را اندازه گرفتند، دریافتند آنهایی که در طول روز به میزان زیادی آب مصرف کردند، یعنی کسانی که هشت یا دوازده لیوان آب در روز مصرف کرده اند، میزان متابولیسم بالاتری نسبت به کسانی که چهار لیوان آب مصرف کرده اند دارند. سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز دریافت کنید.

 

تعداد وعده های غذایی خود را زیادتر کنید:

استراتژی این مورد “بیشتر غذا خوردن” نیست، فقط وعده های غذایی کوچکتر و مکرر، این نوع غذا خوردن به شما کمک می کند که متابولیسم بدن خود را بالاببرید و بدین معنی است که در کل کالری بیشتری مصرف می کنید. هنگامی که ساعت ها فاصله بین وعده های غذایی قرار می گیرید، متابولیسم بدن شما در واقع کاهش می یابد تا  این مورد جبران شود. اگر بعد از آن یک وعده غذای پر حجم می خورید؛ در همان زمان متابولیسم شما کار می کند، همان طور که اگر گرسنه باشید بدن شما می خواهد تمام کالری را  نگه دارد. در حالی که این تفاوت در موارد خوردن گاه به گاه وعده های غذایی ایجاد نمی شود، اگر شما وعده های غذایی خود را از دست ندهید، می توانید کاهش وزن یا حفظ وزن سالم تری داشته باشید. البته هرگز فراموش نکنید که وعده های غذایی کوچک!

برگردان : عرب زاده

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ