انحراف و کجی انگشت پا

این بیماری نوعی بیماری ارثی محسوب می شود اعضای خانواده نیز ممکن است به این عارضه دچار شده باشند. از عوامل اصلی بروز این بیماری می توانیم به استفاده از کفش با پنجه تنگ یا کفش های پاشنه بلند اشاره کنیم. متاسفانه اکثر بانوان علاقه مند به پوشیدن کفش های تنگ هستند.

 

کفش تنگ باعث بروز مشکلات زیادی مانند انگشت چکشی یا میخچه یا هالوکس والگوس خواهد شد. کجی انگشت شصت پا مفصلی که  آن را به کف پا وصل میکند را منحرف کرده و باعث ایجاد نوعی برآمدگی در داخل  پنجه پا می شود. این برآمدگی بونیون نام دارد.

این برآمدگی با فشار کفش  ملتهب و قرمز می شودبا بزرگترشدن این برآمدگی بیمار برای راه رفتن به مشکل برمیخورد. به مرور زمان انگشت شست به سوی انگشت کنار تغییر جهت داده  و رفته رفته به زیر این انگشت خواهد رفت. در نتیجه پوست زیر پنجه پا ضخیم و دردناک خواهد شد به همین ترتیب فشار وارده  باعث انحراف انگشت دوم به سمت  انگشت بعدی می شود.

 با شدت یافتن کجی انگشت شست، بیمار برای راه رفتن به مشکل برخورده و می لنگد، درد تشدید پیدا میکند و بیمار با سائیدگی مفصل مواجه می شود.

کجی انگشت شست پا در رده سنی نوجوانان و بین ده تا پانزده سال پدید می آید.

 

 درمان انحراف و کجی ست پا

در اکثر مبتلایان به انحراف شست پا بیمار نیاز به عمل جراحی پیدا نمیکند. پزشک غالبا در وهله اول  با دارو به درمان این بیماری میپردازد اگر جواب نگرفت به روش های جراحی  روی می آورد.

 

وقتی کجی انگشت شست پا درد ندارد عمل جراحی توسط پزشک تجویز نمی شود. برخی از این مشکلات با پوشیدن کفش مناسب درمان خواهند شد.

 

برای انتخاب کفش مناسب هوشیار باشید.

 

برای انتخاب کفش به شماره روی آن دقت نکنید. این اندازه ها در کفش های مختلف متفاوت هستند معیار باید راحتی پا درون کفش باشد بدون امتحان کردن کفش آن را خریداری نکنید.

 

-کفش باید با فرم پای شما همخوانی داشته باشد.

 

-برخی افراد یک پایی بزرگتر از پای دیگرشان دارند بهتر است کفش را متناسب با پای بزرگتر انتخاب کنید.

 

 -همیشه بعداز ظهر به خرید کفش بروید.چون در این ساعات پابه بزرگترین سایز خود می رسد.

 

   -وقتی کفشتان را امتحان میکنید سرپا باشید و دقت کنید باید حدود یک سانت از جلوی کفشتان فاصله باشد.

 

فواید جراحی

 اکثر افرادی که از جراحی برای رفع کجی انگشت شست پایشان کمک گرفته اند از آن راضی هستند. در برخی حالات روش جراحی توصیه می شود.

 

-احساس درد در پنجه پا که  زندگی افراد مبتلا را مختلف میکن. این درد باعث اختلال و ناتوانی در راه رفتن و پوشیدن کفش می شود

 

-ورم مفصل انگشت شست پا که دائمی بوده و به صورت ثابت مانده است.

 

-وقتی  شست پا به طور کامل به سمت دیگر انگشتان کج شده است.

 

-ناتوانی در تکان دادن انگشت شست پا

 

  -وقتی  فرد مبتلا با مصرف داروهای تسکین دهنده و کفش های راحت بهبود پیدا نکرده است.

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ