توالت فرنگی برای دفع مدفوع بهتر است یا توالت ایرانی؟

qazalkharaji
یکی از مسایل بسیار مهم که افراد نسبت به آن بی توجهند تاثیر نوع دستشویی بر سهولت دفع است. اغلب افراد نسبت به چگونگی تاثیر حالت نشستن حین دفع بر سهولت دفع نا آگاهند. در صورتی که بر اساس فرهنگ هر ناحیه حالت نشستن برای دفع متفاوت است.

مسلمانان و هندی ها از توالت هایی همانند توالت ایرانی استفاده می کنند که به نوع نشستن بر سر آن ها (squatting) می گویند. توالت فرنگی ابتدا در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. برخی توالت ها هم برای هردو حالت طراحی شده اند و می توان به هر دو صورت از آن ها استفاده کرد.

برای اینکه بدانید چه حالتی صحیح است بهتر است ابتدا اندکی در رابطه با فیزیولوژی دفع صحبت کنیم.

در ناحیه ی انتهای روده ی بزرگ (رکتوم) عضله ی اسکلتی مهمی قرار دارد تحت عنوان عضله ی پوبورکتالیس که این عضله به صورت ارادی منقبض و ریلکس می شود. این عضله شبیه یک قلاب انتهای روده را احاطه کرده است و هرگاه که شما آن را منقبض کنید انتهای روده را می بندد و جلوی خروج مدفوع و گاز را می گیرد. انتهای روده ی بزرگ با زاویه ی خاصی از سطح این عضله به بعد به مقعد(آنوس) منتهی می شود که اصطلاحا این زاویه را زاویه ی آنورکتال می نامند. حین انقباض عضله ی پوبورکتالیس این زاویه تنگ می شود و جلوی دفع را می گیرد پس روشن است که حین دفع این عضله باید ریلکس شود تا زاویه ی آنورکتال باز شود و مدفوع و گاز خارج شوند.

طریقه ی نشستن در دستشویی بر زاویه ی آنورکتال موثر است، حین نشستن بر سر دستشویی ایرانی و فرنگی وضعیت زاویه ی آنورکتال متفاوت است و همین تفاوت باعث می شود راه خروجی مدفوع بازتر یا بسته تر شود.

حین نشستن بر سر توالت ایرانی زاویه ی آنورکتا کاملا باز می شود و عضله ی پوبورکتالیس هم کاملا آزاد است و راه خروج مدفوع باز است اما حین نشستن بر سر توالت فرنگی این زاویه چندان باز نیست و دفع بطور کامل اتفاق نمی افتد.

اگر دفع به طور کامل صورت نگیرد چه مشکلی ایجاد می شود؟

عدم تخلیه ی کامل مدفوع باعث می شود فرد دایما سعی کند با زور زدن های زیاد و فشار های مکرر بر کف لگن مدفوع را خارج کند. این زور زدن ها باعث آسیب های عضلانی می شود و نهایتا باعث می شود عضلات دچار بی کفایتی شوند و الگوی دفع از حالت طبیعی خود خارج شود. طی دفع صحیح باید عضلات ناحیه از جمله پوبورکتالیس ریلکس شوند اما اگر هربار بیمار با زور زدن و تلاش زیاد سعی کند دفع انجام دهد الگوی دفع هم بهم می ریزد و به جای اینکه عضله ریلکس شود منقبض می شود و دفع سخت تر می شود. همچنین این فشار های زیاد باعث التهاب همورویید و مشکلات همرا آن نیز می شود. عدم تخلیه ی کامل مدفوع اختلالات بسیار زیادی را به همراه دارد که یکی از این اختلالات یبوست است و افراد بسیار زیادی به آن مبتلا هستند بدون آنکه دلیلی برای آن پیدا کنند، البته این موضوع فقط یکی از عوامل موثر بر دفع راحت مدفوع است و عوامل دیگر مثل تغذیه، مصرف آب، میزان تحرک فرد و … در آن دخیلند.

آیا می توان شرایطی را فراهم کرد که بر سر توالت فرنگی هم زاویه ی مذکور باز شود؟

با گذاشتن یک زیرپایی بر زیر پاها و بالاتر آوردن زانوها از سطح کمر این زاویه درست شبیه توالت ایرانی باز می شود و راه خروج مدفوع نیز باز می شود.

پس نتیجه ای که می توان از موارد مذکور گرفت این است که توالت ایرانی ( در واقع حالت squatting) نسبت به توالت فرنگی (sitting) ارجحیت دارد و اگر شخصی بنا به دلایلی نمی توانست از این گونه توالت ها استفاده کند می تواند با روش گفته شده، یعنی قرار دادن یک زیرپایی، در بهترین حالت قرار بگیرد.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

آیا توالت فرنگی گزینه مناسبی است؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسان

حسان

1397-02-09 - 20:24 پاسخ

حبیب و ناشناس مگه چی نوشته که متاسف شدید. خوب بهترین حالت رو از نظر علمی دادن میگن ‌. ااونها هم بندگان خدا میگن فرنگی بهتره ولی با یه زاویه بیشتر.

حبیب

حبیب

1396-09-06 - 21:37 پاسخ

واقعا براتون متاسفم که بزرگترین متخصصان گوارش تاکید دارند از توالت فرنگی استفاده شود ولی شماها خودتان را به گمراهی میزنید . آیا به فشاری که به زانوان یک فرد در استفاده از توالت سنتی می آید فکر کرده اید .

1396-09-06 - 09:13 پاسخ

توالت فرنگی که میگی 2500 سال پیش زمان هخامنشیان استفاده شده وآثار آن در تخت جمشید هست توالت ایرانی که میگی از زمان حمله مغولها به ایران باب شده مغولها مثل حیوانات زمین می کندند و در آن مدفوع می کردند