چطور سرطان پوست را چک کنیم

هر کسی می تواند مستعد ابتلا به سرطان پوست باشد و به طور ناگهانی و یا به تدریج متوجه تغییرات پوست خود شود.

البته بعضی از انواع پوست ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست باشند و نیاز به مراقبت و پیگیری بیشتری داشته باشند و بعضی از انواع پوست نیاز به مراقبت کمتری داشته باشند.

 با این حال، افرادی که دارای پوستی ظریف و سبک هستند که به راحتی  در برابر نور خورشید می سوزد، دارای موهای قرمز و  یا چشم های آبی هستند در معرض خطر بیشتر سرطان پوست هستند. این گروه از افراد باید پوست خود را با دقت بیشتری چک کنند تا بتوانند سرطان پوست را زودتر تشخیص داده و با مشورت با پزشک متخصص آن را در کمترین زمان درمان کنند.

البته باید مراقب نور خورشید و صدمه ای که به پوست می رساند باشید و در برابر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید و از مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

انواع سرطان پوست:

به طور کلی در همه موارد تقریبا سه نوع سرطان پوست وجود دارد: 1. سرطان سلول های بنیادی و2. کارسینوم سلول سنگفرشی و خطرناک ترین  آن به نام 3. سرطان ملانوم.

روش A-B-C-D-E را دنبال کنید تا به شما کمک کند که بدانید چه زمانی یک رشد بی رویه مشکل پوستی نیاز به ارزیابی پزشک معالج شما دارد. ما در اینجا نکاتی را که باید به هنگام رشد پوست خود داشته باشید بیان می کنیم.

در هنگام ارزیابی رشد پوست خود، چه باید بکنید؟

  • رشد نامتقارن: در این مورد رشد دو نیمه با هم منطبق نیست و به اندازه هم رشد نکرده اند.
  • مرز: لبه های قسمت رشد یافته نامنظم یا ضعیف تر از بقیه قسمت های آن شده اند.
  • ·         رنگ: شما سایه های مختلفی از رنگ ها را می بینید. به عنوان مثال: رنگ هایی  مانند قهوه ای  یا مایل به قهوه ای، سیاه و یا حتی سفید، قرمز یا آبی می بینید.
  • قطر: ملانوم ها اغلب یک اندازه هستند از اندازه یک مداد پاک کن یا کوچکتر از آن.
  • ·         حرکت: شما باید نقطه رشدی را که در اندازه، شکل یا رنگ تغییر پیدا می کند چک کنید و تغییرات آن نقطه را زیر نظر بگیرید.

برای بررسی کامل بدن خود، با نگاه مستقیم به یک آینه شروع کنید. چهره و چانه خود را بررسی کنید. بعد، دست های خود را بالا ببرید تا طرف راست و چپ  نیم تنه ی خود را ببینید. سپس به بازوهای خود، از جمله زیربغل، دست ها و کف دست ها نگاه کنید. جلو و عقب پاها و همچنین کف پاهای خود و بین انگشتان خود را بررسی کنید. برای بررسی پشت گردن خود از یک آینه دستی استفاده کنید و مطمین شوید که تمام نقاط پوست خود را بررسی کرده اید.

فراموش نکنید در نهایت، پوست سر خود را بررسی کنید، برای بررسی موی سر خود، موها را بخش بخش به کنار ببرید تا بتوانید پوست سر خود را ببینید و بتوانید تغییرات به وجود آمده در آن را تشخیص دهید و به موقع به پزشک معالج مراجعه کنید.

مهم بودن چکاپ سالیانه:

اطمینان حاصل کنید که پزشک شما را در طول چکاپ سالانه سلامتی بدنتان، کل پوست شما را  نیز مورد بررسی قرار دهد و در صورت مشاهده هر گونه رشد مشکوک پوستی غیر معمول، حتما شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد تا از سلامت پوست خود مطمئن شوید. پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود هر گونه آلودگی است پس مراقبت از سلامت پوست تان به معنی مراقبت از سلامت کل بدن شما است.

برگردان عرب زاده

آیا کک و مک‌ نشانه‌ی ابتلا به سرطان پوست است؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ