بیماری زوال عقل را بهتر بشناسیم

شاید اکثر ما فقط نگران بیماری های جسمی باشیم و اهمیتی به بیماری هایی که تفکر ما را هدف قرار می دهند ندهیم اما باید بدانید که مشکلات فکری حتی ممکن است خطرناک تر از بیماری های مرتبط با جسم ما باشند.

یکی از این بیماری ها مشکل زوال عقل است که احتمالاً کل زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

زوال عقل چیست؟

 زوال عقل یک توضیح گسترده دارد که شامل بسیاری از علائم از جمله از دست دادن حافظه، مشکلات پیدا کردن کلمات، اختلال در قضاوت و مشکلات روزمره است که به علت آسیب یا از دست دادن سلول های مغزی یا همان نورون ها ایجاد می شود.

عوامل خطر زوال عقل:

عوامل خطر ابتلا به زوال عقل شامل سن، سابقه خانوادگی، مصرف الکل، سخت شدن شریان ها، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است.

علل زوال عقل فاکتورهایی هستند که سبب آسیب به نورون ها می شود. هنگامی که سلولهای مغز آسیب می بینند، توانایی خود را برای برقراری ارتباط با سلول های دیگر از دست می دهند و این امر منجر به اختلال عملکرد می شود.

علائم و نشانه های زوال عقل گوناگون و متغیر هستند، اما معمولا شامل از دست دادن حافظه، مشکلات صحبت کردن یا برقراری ارتباط (مشکلات پیدا کردن کلمات، تکرار کلمات)، مشکلات تمرکز ، اختلالات در قضاوت، مبارزه با تکمیل وظایف یا حتی مشکل در درک آنچه دیده می شود، می باشد.

انواع زوال عقل:

انواع زوال عقل عبارتند از زوال عقل لووی، زوال عقل عروق و زوال عقل فتوتراپی. انواع دیگر شامل ضعف در ارتباط با بیماری پارکینسون یا بیماری هانتینگتون است. زوال عقل سالخوردگی (Senility) یک اصطلاح است که زمانی برای توصیف تمام زوال عقل ها استفاده می شد؛ در حال حاضر این اصطلاح دیگر به عنوان تشخیص بیماری استفاده نمی شود.

مراحل زوال عقل:

مراحل زوال عقل هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که زوال عقل پیشرفته تشخیص داده شود. مراحل تشخیص این بیماری عبارتند از:

مرحله 1: بدون آسیب. بیمار ظاهراً هیچ مشکلی ندارد.

مرحله 2: اختلال متضاد بیمار در عملکرد خود دچار مشکل می شود، اما هنوز هم می تواند به طور مستقل عمل کند.

مرحله 3: اختلال خفیف. بیمار به طور آشکار دچار مشکل می شود ، اما هنوز مشکلات خفیف و با فعالیت های روزمره است.

مرحله 4: اختلال متوسط. بیمار به مراقبت از خود و همچنین انجام فعالیت های روزانه نیاز دارد.

مرحله 5: اختلال شدید؛ بیماران قادر به انجام کارهای مستقل نیستند.

تهوع و استفراغ پس از یک سری ارزیابی ها، از جمله ارزیابی فیزیکی و تعیین پیشینه هر گونه مشکلی تشخیص داده می شود. تست های حافظه، مطالعات تصویربرداری و انجام آزمایشات خون ممکن است مسائل دیگری را که ممکن است از زوال عقل  باشند را رفع کنند یا مشخص کنند. فراموش نکنید تشخیص زوال عقل ممکن است طولانی مدت باشد

درمان زوال عقل:

درمان این ضعف در ابتدا حمایتی است. داروهای تجویزی می توانند روند بیماری را معکوس یا متوقف کنند. تغییرات زیست محیطی، برنامه منظم، تمرین منظم و ارتباط با دیگران می تواند در کنترل بیماری مفید باشد.

مراقبت از بیمار در خانه برای زوال عقل می تواند برای بیماران و خانواده ها مفید باشد. داروهای تجویزی برای درمان زوال عقل شامل دونپزیل (آریسیت)، ریواستیگمین (اگزلون)، گالانتامین (رازادین) و ممانتین است. ترکیب جدیدی از دونپزیل و ممانتین (Namzaric) اخیرا توسط FDA تایید شده است.

اگر چه هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل وجود ندارد، تغییر عوامل خطر مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا و حفظ دیابت به خوبی باید کنترل شود و همچنین ورزش به طور منظم می تواند کمک کننده باشد.

پیش آگهی فرد مبتلا به زوال عقل فردی است. برخی از بیماران دارای دوره ای هستند که به سرعت در حال پیشرفت است، در حالی که بیماری دیگران به آرامی پیشرفت می کند. عواملی که به پیشرفت زوال عقل کمک می کنند کاملا مشخص نشده است.

امروزه زوال عقل یکی از بدترین شرایط در پزشکی است. بعضی افراد معتقدند که پیری یا زوال عقل سالخوردگان یک نتیجه اجتناب ناپذیر پیری است و هرگز برای اعضای خانواده که نشانه های از دست دادن حافظه را نشان می دهند، قابل ارزیابی نیستند. دیگران بر این باورند که هر گونه شواهدی از فراموشی نشان ازاز زوال عقل است. در صورتی که هیچ کدام از این نتایج دقیق نیست.

 

علاوه بر این، بسیاری از سوالات در مورد زوال عقل مطرح شده است. آیا بیماری زوال عقل با بیماری آلزایمر تفاوت دارد یا بیماری آلزایمر همان زوال عقل است؟ اگر کسی حافظه خود را در ارتباط با یک وضعیت دیگر از دست بدهد، آیا این به بیماری آلزایمر تبدیل می شود؟ چه درمانی پیشنهاد می شود اگر بیماری فرد مبتلا، زوال عقل تشخیص داده شود؟ تمام این سوالات نیاز به تحقیقات بیشتر محققین دارد.

برگردان عرب زاده

تفاوت میان زوال عقل و آلزایمر چیست؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ