سرطان پوست در قسمت های غیر منتظره

در هر نقطه ی غیر منتظره ای سرطان پوست می تواند در کمین باشد.

اکثر ما می دانیم که برای دوری از آفتاب سوختگی در هوای آزاد، ساحل و کنار دریاچه باید کرم ضدآفتاب استفاده کنیم. اما ما باید در تمام اوقات سال از پوست خود که در معرض خطر است محافظت کنیم. به این دلیل که خورشید می تواند در هر زمان و هر کجا آسیب رسان باشد . سرطان پوست می تواند در نقاط غیر منتظره بر روی بدن ظاهر شود.

عواقب استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب

اغلب ما کرم ضد آفتاب را در بعضی مناطق استفاده نمی کنیم یا کرم های ضد آفتاب را به هیچ وجه و در هیچ کجای پوست استفاده نمی کنیم، زیرا یا هوا ابری است یا فکر می کنیم که زیاد در معرض آفتاب قرار نمی گیریم. این می تواند منجر به آسیب جدی پوست و یا مشکلی بدتر از آن یعنی سرطان شود.

طبق نظر انجمن سرطان آمریکا  (ACS)، سرطانهای شایع پوست می توانند در تمام نقاط پوست مانند صورت، گوش، گردن، لب ها، پشت گردن و دست ها ایجاد شوند. بعضی  انواع سرطان نیز به ندرت روی قسمتی از پوست ظاهر می شوند که در معرض نور خورشید نیستند.

سرطان مرگبار پوست:

ملانوما، یک نوع سرطان پوستی بسیار رایج اما مرگبارتر است، می تواند تقریبا در هر قسمت از بدن، حتی در مناطقی که به طور معمول در معرض آفتاب نیستند، مانند ناحیه تناسلی یا مقعد، پدیدار شود. این سرطان حتی می تواند در قسمت هایی از بدن غیر از پوست، مانند چشم یا دهان، به وجود آید. دیگر سرطان های نادر پوست نیز می توانند در قسمت های مختلف بدن ایجاد شوند.

نقاط نادر برای سرطان پوست:

دو متخصص پوست در نیویورک، برای پیدا کردن برخی از نقاط رایج که می تواند به سرطان پوست مبتلا شود به شما آگاهی لازم را ارائه می دهند که بسیاری از آنها حتی به فکر تان هم خطور نمی کنند. در اینجا لیست این نقاط ارائه شده است :

پوست سر

گوش داخلی

باسن

قسمت تناسلی

زیر ناخن

بین انگشتان دست و پا

کف پا

کف دست

لب ها

چگونه می توان از سرطان پوست در این قسمت ها جلوگیری کرد؟

با توجه به ACS، بهترین پیشگیری، اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در گرمای روز (بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر)  است. اگر شما قصد بیرون آمدن در این ساعات در روز را دارید، باید در سایه قراربگیرید و لباس های محافظ مانند پیراهن های بلند و آستین دار از پارچه های محکم دوخته شده و کلاه های عریض برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب محافظت خوبی را در برابر اشعه خورشید فراهم می کند، به خصوص هنگامی که به درستی استفاده شود. به این معنی، یک کرم ضد آفتاب با حفاظت طیف گسترده و یک عامل حفاظت از خورشیدSPF 30 یا بالاتر را انتخاب کنید. بطور آزادانه به تمام قسمت ها استفاده کنید و در صورت شنا یا عرق کردن هر دوساعت یکبار دوباره مجددا استفاده کنید.

محافظت از پوست سر:

برای محافظت از پوست سر، استفاده از یک کرم ضد آفتاب به صورت اسپری پیشنهاد می شود. هر چند محصولات به صورت اسپری ممکن است محافظی همانند کرم های ضد آفتاب نباشند ولی قابلیت محافظت کافی را دارند. برای حفاظت بیشتر از پوست سر، پوشیدن کلاه توصیه می شود.

به یاد داشته باشید کرم های ضد آفتاب را در گوش ها و بالای دستها و پاهای خود در هنگام بیرون رفتن از منزل استفاده کنید. لب های خود را با مومیایی کردن لب  با کرم محافظت کنید.  فراموش نکنید که از چشمانتان محافظت کنید. استفاده از عینک های آفتابی که 100 درصد چشم را در مقابل اشعه ماوراء بنفش و UVB محافظت می کنند توصیه می شود چون منطقه اطراف چشم و چشم های شما نقاط بسیارحساسی به شمار می آیند .

چگونه سرطان پوست را تشخیص دهید؟

این که آیا سرطان پوست بین انگشتان شما پنهان است یا درست در نوک بینی شما، و قابل دیدن است یا خیر ،تشخیص آن  کار سختی است. اولین گام در تشخیص ناهنجاری ها با خود شما شروع می شود. یک بار در ماه برای هر گونه تغییر مشکوک پوست خود را بررسی کنید. تغییرات رنگ، اندازه و بافت سطح را جستجو کنید. زخم هایی که نمی بهبود نمی یابند نیز ممکن است یک بیماری سرطانی یا پیش آگهی باشد که نیاز به توجه دارد.

اگر متوجه هر گونه چیز مشکوکی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. او ممکن است شما را به یک متخصص پوست، یک پزشک آموزش دیده در مراقبت از پوست و اختلالات پوستیً راهنمایی کند.

هنگامی که برای معاینه ی خود نزد پزشک می روید، حتما اطمینان حاصل کنید که پزشک تمام پوست شما را حتی قسمت هایی که در معرض آفتاب قرار نگرفته است را به خوبی چک می کند.

برگردان عرب زاده

تاثیر جادویی قهوه بر خطر بروز سرطان پوست

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ