انواع ماسک زردچوبه برای پوست

faateme1366
لابد همیشه زردچوبه را به عنوان ادویه در غذا استفاده کرده اید و اگر بگوییم می توانید از این ادویه جادویی برای زیبایی پوستتان هم استفاده کنید حتما متعجب می شود. باید بگوییم که زردچوبه علاوه بر عطر و بویی که به غذاهای شما می بخشد، می تواند پوستتان را هم از شر خشکی و اکنه و تیرگی و... رها کند. در این مطلب چند ماسک مفید با استفاده از زردچوبه برایتان تدارک دیده ایم که می توانید استفاده کنید.

زردچوبه و خواص مفید آن

استفاده از زردچوبه که در هندی”haldi” هم نامیده می­شود، به هند و مصر باستان باز می‌گردد. زردچوبه که برای هزاران سال با فواید بیشماری شناخته شده است همچنان به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته زردچوبه برای پوست هم فواید زیادی دارد. یکی از موارد استفاده آن لایه برداری و تقویت بافت پوست است. وجود ماده موثر زردچوبه یعنی curcumin، باعث روشنی هرچه بیشتر پوست می‌شود. این ماده خاصیت ضدعفونی، ضدباکتری و ضدالتهاب دارد که آن را در کاهش چندین عارضه پوستی نظیر آکنه، جوش، کک و مک و لک بسیار تاثیرگذار می‌کند. زردچوبه همچنین در کند شدن روند پیری پوست به صورت طبیعی و بازگرداندن جوانی تاثیر دارد. بعلاوه، استفاده مداوم از آن، ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.

ماسک هایی برای درمان آکنه

1- ماسک زردچوبه + نشاسته + شیر+ روغن زیتون یا نارگیل

برای تهیه ماسک، ۲قاشق غذاخوری نشاسته را به یک قاشق غذاخوری شیر طبیعی ولرم اضافه کنید. سپس ۲قطره روغن زیتون یا نارگیل و کمی زردچوبه (اندازه نوک قاشق مرباخوری) به آن بیفزایید و لایه نازکی روی صورت بمالید و پس از ۲۰دقیقه بشویید.

2- زردچوبه + پودر صندل

همچنین میتوانید مقداری زردچوبه را با پودر چوب صندل مخلوط کرده و روی صورتتان بزنید. ۱۰ دقیقه آن را به حال خود رها کنید و سپس با آب سرد صورتتان را تمیز کنید. این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید

ماسک هایی برای رفع تیرگی پوست

1- زردچوبه + آب خیار + آبلیمو

اگر مایل هستید تیرگی پوست خود را برطرف کنید، مقدار کمی پودر زردچوبه را با آب‌ خیار و آب لیمو مخلوط کرده و این مخلوط را روی پوست خود بمالید. پس از ۱۵ دقیقه پوستتان را با آب بشویید. اگر می‌خواهید از این روش نتیجه مطلوب را بگیرید، هر روز آن را تکرار کنید تا شاهد تغییرات چشمگیری باشید.

2-  آرد نخود+شیر + آبلیمو +زردچوبه

مقداری آرد نخود را با کمی زردچوبه، مقداری شیر و مقداری آبلیمو مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا به ماده‌ای چسبناک تبدیل شود. بعد آن را روی پوست خود بمالید و منتظر شوید تا خشک شود. سپس آن را بشویید.

ماسک زردچوبه برای رفع کدری پوست

آرد نخود + زردچوبه+ روغن زیتون + شیر + آبلیمو

برای رفع کدری پوست یک قاشق مرباخوری آرد نخود، یک چهارم قاشق مرباخوری پودر زردچوبه، نصف قاشق مرباخوری روغن زیتون، نصف قاشق مرباخوری شیر و ۴ تا ۵ قطره آب لیمو را مخلوط کنید و روی صورت خود قرار دهید و پس از نیم ساعت با آب خنک بشویید.

ماسک زردچوبه برای نرم کنندگی پوست

زردچوبه + خامه

مالیدن مخلوطی از زردچوبه و مقدار کمی خامه بر روی پوست این بافت را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند.

ماسک زردچوبه برای شفافیت پوست

زردچوبه + آبلیمو

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. مخلوط این دو پوست شما را شفاف می‌سازد. این روش درمانی را حداقل ۲ بار در هفته انجام دهید

ماسک زردچوبه برای آبرسانی به پوست صورت

پودر زردچوبه+عرق نعنا

این دو مواد را با هم مخلوط  کنید. صورت خود را تمیز بشویید، خشک کنید و خمیر را روی صورت و گردن خود بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک زردچوبه برای جوان سازی و سفت کردن پوست ضعیف شده

یک سوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه+ یک عدد سفیده تخم مرغ+ یک قاشق غذا خوری جو دو سر

تمام مواد را درون ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید. صورت خود را تمیز بشویید، خشک کنید. خمیر را با نوک انگشتان بصورت دورانی روی صورت و گردن خود بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد  بشویید.

ماسک زردچوبه برای محافظت از پوست در برابر میکروب ها

روغن نارگیل چند قطره+یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه

این دو مواد را با هم مخلوط  کنید.صورت خود را تمیز بشویید، خشک کنید و خمیر را روی صورت و گردن خود بمالید.بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب بشویید.

ماسک براق‌کننده زردچوبه

این ماسک از سرزمین هند آمده. زنان هندی برای زردچوبه ارزش زیادی قائلند و به خوبی از تاثیر شگفت‌انگیز آن بر پوست خبر دارند. آنها از زردچوبه در مقام پاک‌کننده پوست استفاده می‌کنند، زیرا می‌دانند که این ادویه سلول‌های مرده را می‌شوید و جا را برای سلول‌های جوان و زنده باز می‌کند. آنها زردچوبه را با پودر نخود مخلوط می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند و مشکلی نداشته باشند:

آرد نخود: یک قاشق سوپخوری

زردچوبه: یک‌چهارم قاشق چایخوری

شیر : دو قاشق چایخوری

مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی پوست مرطوب‌تان قرار دهید. بعد از10دقیقه ماسک را به آرامی با نوک انگشتان‌تان بردارید؛ سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید و از طراوتش لذت ببرید.

نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید

مصرف خودسرانه هرکدام از این ماسک ها ممکن است برای شما با توجه به ویژگی های خاص پوستتان دردسرساز باشد؛ بنابراین قبل از استفاده از هرکدام از این ماسک ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. زردچوبه نوعی رنگدانه طلایی قوی دارد که می تواند روی هرچیزی، لکه هایی دایمی از خود به جای بگذارد. هنگام استفاده از ماسک، مراقب لباس و دیگر وسایل مانند مبلمان باشید. بهتر است در اینگونه مواقع از یک تی شرت قدیمی که دیگر آن را نمی پوشید استفاده کنید. مراقب حوله صورت تان نیز باشید. لکه زردچوبه ممکن است روی پوست تان نیز بماند. بنابراین پس از استفاده، با ملایمت صورت تان را بشویید و اگر لکه همچنان باقی ماند، بهتر است از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید. اما نگران نباشید، لکه زردچوبه به سرعت از روی پوست تان پاک می شود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فاطی

فاطی

1396-09-16 - 12:11 پاسخ

عالییه