دیفن هیدرامین چیست؟

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، آبریزش چشم ها و آبریزش بینی ایجاد کند.

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، آبریزش چشم ها و آبریزش بینی ایجاد کند. دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم ها، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده شود. دیفن هیدرامین همچنین برای درمان بیماری حرکتی، برای ایجاد خواب، و برای درمان برخی علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین می تواند برای اهداف مورد استفاده در راهنمای دارو استفاده شود.
هنگام مصرف دیفن هیدرامین، از رانندگی با ماشین و یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. دیفن هیدرامین ممکن است سرگیجه یا خواب آلودگی ایجاد کند.اگر احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می کنید از انجام کارهای حساس پرهیز کنید. این دارو را برای کودک کمتر از 2 سال تجویز نکنید. همیشه قبل از دادن داروی سرماخوردگی به یک کودک، سوال کنید. مرگ ناشی از سوء استفاده از داروهای سرماخوردگی در کودکان بسیار کم است.

نکات قبل از مصرف دیفن هیدرامین:

شما نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنید اگر به آن حساسیت دارید.
در صورتی که دارای شرایط پزشکی دیگری هستید، از پزشک یا داروساز سؤال کنید، به خصوص اگر:
انسداد در دستگاه گوارش دارید (معده یا روده)
انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادراری
کالواستومی یا ایلئواستومی
بیماری کبد یا کلیه
آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا سایر اختلالات تنفسی
سرفه با مخاط، یا سرفه ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم یا برونشیت مزمن
بیماری قلبی، فشار خون پایین
گلوکوم
اختلال تیروئید؛ یا اگر پتاسیم را مصرف می کنید.

مشخص نیست که آیا دیفن هیدرامین سبب آسیب رساندن جنین خواهد شد یا خیر. قبل از استفاده از این دارو اگر حامله هستید، با یک پزشک مشورت کنید. دیفن هیدرامین می تواند به شیر مادر انتقال یابد و ممکن است به کودک آسیب برساند. آنتی هیستامین ها همچنین ممکن است تولید شیر را کاهش دهند. در صورت تغذیه با شیر مادر قبل از استفاده از این دارو به دکتر مراجعه کنید. بزرگسالان سالخورده ممکن است به احتمال زیاد عوارض جانبی این دارو را داشته باشند.

چگونه باید دیفن هیدرامین را مصرف کنم؟

از دیفن هیدرامین دقیقا همانطور که در برچسب گذاشته شده یا پزشک تجویز کرده است استفاده کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر یا طولانی تر از میزان توصیه شده استفاده نکنید. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی معمولا برای مدت کوتاهی طول می کشد تا علائم شما نمایان شوند. مایع دارو را با یک قاشق مخصوص، دوز مخصوص یا فنجان دارو مصرف کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز نداشته باشید، از داروساز خود بخواهید.
برای بیمار حرکتی، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از اینکه وضعیتی را که باعث بیماری شما می شود (مانند رانندگی طولانی با اتومبیل، مسافرت هواپیما یا قایق، تفریحات پارک تفریحی و غیره) مصرف کنید. دیفن هیدرامین را با وعده های غذایی و قبل از خواب مصرف کنید. به عنوان یک کمک خواب، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید. اگر علائم شما پس از 7 روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب و سردرد، سرفه یا بثورات پوست دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو می تواند نتایج آزمایش های پوست آلرژیک را تحت تاثیر قرار دهد. این دارو باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

چه اتفاقی می افتد اگر من یک دوز دارو را فراموش کنم؟

از آنجا که دیفن هیدرامین در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرد، شما ممکن است یک دوز آن را فراموش کنید. اگر طبق برنامه از آن مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که دوز فراموش شده را استفاده کنید. البته اگر تقریبا زمان برای دوز برنامه ریزی شده بعدی شما باشد از خوردن داروی اضافی اجتناب کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر من بیش از حد دیفن هیدرامین مصرف کنم؟

در صورتی که نشانه هایی از واکنش آلرژیک به دیفن هیدرامین دارید، به کمک اورژانس نیاز دارید؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو از علایم آلرژی به این دارو است. در صورت مشاهده استفاده از دیفن هیدرامین را متوقف و در صورت لزوم با پزشک خود تماس بگیرید.
تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه
ادرار دردناک و دشوار
کمی بودن یا ادرار نکردن
سردرگمی، حرکات غیرقابل کنترل زبان.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین معمولاً ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی بدن،خشکی دهان، بینی یا گلو، ناراحتی معده، خشکی چشم، تاری دید و خواب آلودگی روزانه یا احساس خستگی پس از استفاده شبانه از دارو.
این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگر نیز رخ دهند.

داروهای دیگر روی دیفن هیدرامین چه تاثیری می گذارند؟

قبل از استفاده از این دارو از یک پزشک یا داروساز بپرسید. اگر شما از داروهای دیگری استفاده می کنید، از جمله داروهای تجویزی و یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از داروها می توانند در هنگام استفاده با یکدیگر، اثرات ناخواسته یا خطرناکی داشته باشند. مصرف این دارو با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شود می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از مصرف دیفن هیدرامین با قرص خواب، داروهای ضد درد، آرامش عضله یا دارو برای اضطراب، افسردگی یا تشنج، از پزشک خود حتما بپرسید.

برگردان عرب زاده

همه آنچه باید از دیفن هیدرامین بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ