آیا کورتاژ دردناک است؟

باز شدن دهانه رحم با درد همراه است اما با کمک  بی حس کننده ها می توان از شدت یافتن این درد پیشگیری کرد اکثر بانوانی که کوررتاژ می شوند به واسطه جمع کردن بدنشان باعث شدت یافتن احساس درد در رحم خود می شوند هرچند آستانه تحمل درد بانوان مختلف متفاوت است.

باز شدن دهانه رحم با درد همراه است اما با کمک  بی حس کننده ها می توان از شدت یافتن این درد پیشگیری کرد اکثر بانوانی که کوررتاژ می شوند به واسطه جمع کردن بدنشان باعث شدت یافتن احساس درد در رحم خود می شوند هرچند آستانه تحمل درد بانوان مختلف متفاوت است.

بیهوشی برای کورتاژ

اکثر کورتاژها به صورت بیهوشی عمومی انجام می شوند. این عمل زمان زیادی نمیبرد و این بیهوشی نیز به سرعت خاتمه یافته و بیمار مرخص می شود. برخی از بانوان تمایل به استفاده از روش  بلوک نخاعی یا اپیدورال دارند ولی این روش  بیهوشی و بهبود پس ز آن زمان بر است  برخی بیماران شجاع و نترس درخواست بی حسی موضعی داده یا می خواهند بدون بیهوشی کورتاژ شوند.

کورتاژ به چه صورت است؟

این عمل در اتاق  مخصوص یا در کلینیک پزشکی صورت میگیرد. بعد از بیهوش شدن بیمارر و در حالتی شبیه به معاینه واژن ، این ناحیه و دهانه رحم ضدعفونی و پاک می شود. با  گرفتن بخش بالایی دهانه رحم، به وسیله ابزار مخصوص. دیلاتور فلزی به وارد آن شده و رحم را با ز میکند.

پس از اتساع ، کورت به داخل رحم فرستاده می شود و مخاط های  رحم را می خراشد پس از اینکه به قدر کافی این دیواره رحم خراشیده شد و نمونه برداری از بافت آغاز می شود. سپس برای آزمایش های مخصوص به بخش های مربوطه ارسال می شود.

پس از خارج کردن محتویات غیر طبیعی از رحم، کورتاژ متوقف خواهد شد..گاهی اوقات با روش هیستروسکوپی  قبل از کورتاژ به معاینه دقیق رحم پرداخته می شود.

عوارض جانبی کورتاژ

کورتاژ عوارض خطرناکی برای زنان دربرندارد. اکثر خونریزی های واژینال و درد های لگنی پس از این عمل طبیعی است. که با مصرف داروهای مسکن قابل درمان خواهد بود.

خطرناک ترین عارضه ناشی از کورتاژ سوراخ شدن رحم به وسیله دیلاتور یا کورت است. پس از این عارضه  بدن به صورت طبیعی آن را بازسازی خواهد کرد.

بانوانی که با دچار تنگی دهانه رحم هستند بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند. با آلودگی رحم یا سابقه عمل سزارین ریسک این عارضه افزایش خواهد یافت.

آسیب به دهانه رحم هم از عوارض جانبی کورتاژ است. عمل کورتاژ می تواند باعث بروز هر نوع پارگی یا بریدگی در دهانه رحم شود. که با کمک  داروهای موضعی برای پیشگیری از خونریزی قابل درمان خواهد بود.که در صورت لزوم دهانه رحم بخیه زده می شود که همیشه هم این اتفاق نمی افتد.

خونریزی و عفونت هم از دیگر عوارض جانبی کورتاژ هستند. اغلب خونریزی ها خفیف بوده وبه سرعت درمان می شوند. عفونت بسیار کم اتفاق می افتد و به وسیله مصرف آنتی بیوتیک رفع خواهد شد. اکثر افراد پس از عمل کورتاژ نیاز به دارهای آنتی بیوتیکی پیدا نمی کنند اما در مبتلایان به مشکلات قلبی، پزشک قبل و بعد از کورتاژ و به منظور جلوگیری از خارج شدن باکتری از واژن به دریچه های قلب آلوده مصرف آنتی بیوتیک را توصیه میکند.

ترس از کورتاژ

ترس از کورتاژ یک رفتار طبیعی میان بانوان است. اگر قرار است کورتاژ شوید و از انجام این کار واهمه به خود استرس وارد نکنید این عمل لازم است انجام شود و در صورت انجام ندادن آن ممکن است سلامتی تان به خطر بیفتد در صورت انجام ندادن این عمل عوارض جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود. در صورت ماندگار شدن بقایای حاملگی در رحم با خونریزی شدید مواجه خواهید شد همچنین انواع عفونت های رحمی و چسبندگی و نازایی در انتظارتان خواهد بود که می تواند منجر به از دست دادن رحمتان شود.

روش اتساع و کورتاژ چیست؟

اتساع و کورتاژ به عنوان جراحی جزئی شامل اتساع یا باز شدن دهانه رحم است. پس از اتساع دهانه رحم پزشک از شیئی به شکل قاشق به نام کورت برای برداشتن بافت از پوشش داخلی رحم استفاده می کند. به گزارش هلث لاین، این روش در مطب ها، کلینیک سلامت زنان، مراکز جراحی روزانه یا بیمارستان ها انجام می شود.

چرا از روش اتساع و کورتاژ استفاده می شود؟

دلایل زیادی برای تجویز این روش درمانی وجود دارد، رایج ترین آنها عبارتند از:

برای تعیین علت خونریزی شدید در طول یا بین دوره های قاعدگی

برای از بین بردن تومورهای غیرسرطانی یا فیبروئیدها

برای حذف و بررسی تومورهای بالقوه سرطانی

برای از بین بردن بافت آلوده که اغلب در اثر بیماری های مقاربتی به نام بیماری التهابی لگن (PID) ایجاد می شود

برای برداشتن بافت های باقی مانده در رحم پس از سقط جنین یا زایمان

برای انجام سقط جنین انتخابی

برای برداشتن دستگاه داخل رحمی آی یودی، نوعی پیشگیری از بارداری

چگونه می توان برای اتساع و کورتاژ آماده شد؟

پزشک دستورالعمل های کتبی در مورد آماده شدن برای اتساع و کورتاژ را می دهد. همیشه دستورالعمل های پزشک باید به طور دقیق دنبال شود. برخی از کارهای لازم شامل موارد زیر است:

از خوردن و آشامیدن در روز جراحی خودداری شود.

با انجام معاینه فیزیکی از سلامت خود برای انجام این روش درمانی مطمئن شوید.

یک روز قبل به پزشک برای استفاده از ژل و شروع روند باز کردن دهانه رحم مراجعه کنید.

یک یا دو روز از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید.

بعد از عمل فردی باید به شما رسیدگی کند.

روش اتساع و کورتاژ چگونه است؟

داروهای بیهوشی

انتخاب های زیادی در مورد بیهوشی وجود دارد. با بیهوشی عمومی دارو از طریق تزریق وریدی دریافت می شود. این کار باعث خواب عمیق در طول عمل می شود. بیهوشی عمومی تنها در بیمارستان یا در عمل جراحی روزانه یک گزینه محسوب می شود.

بی حسی نخاعی شامل تزریق بی حسی به نخاع است. در این روش برای انجام عمل بیدار هستید، اما نمی توان چیزی را از زیر محل تزریق احساس کرد مانند بیهوشی عمومی این روش هم فقط در بیمارستان ها و مراکز جراحی استفاده می شود.

بی حسی موضعی یعنی پزشک به طور مستقیم داروی بی حسی را به دهانه رحم تزریق می کند. با تزریق ممکن است احساس سوزش کنید. هنگام بی حس شدن دهانه رحم هنگامی که پزشک دهانه رحم را متسع می کند، هیچ دردی احساس نمی شود. با این حال، ممکن است هنگامی که پزشک لایه داخلی را با کورت خارج می کند، دچار گرفتگی در رحم شوید. بی حسی موضعی گزینه ای برای مطب پزشک یا کلینیک محسوب می شود.

در صورت وجود نگرانی پیرامون استفاده از روش اتساع و کورتاژ از پزشک خود بپرسید آیا می تواند شما را در طول عمل آرام کند. این ممکن است شامل قرصی برای اضطراب یا تزریق وریدی دارو باشد که در طول عمل خواب راحت داشته باشید و در صورت دریافت آرام بخش وریدی تقریبا هیچ چیز را در مورد آن به خاطر نمی آورید

مراحل انجام کار

هنگام ورود یک پرستار یا تکنسین از شما می خواهد که لباس خود را درآورده و روپوش بیمارستان بپوشید. در صورت دریافت بیهوشی عمومی یا آرام بخش وریدی پرستار یک کاتتر پلاستیکی کوچک را داخل ورید وارد می کند، همچنین شما برای اندازه گیری فشار خون، تنفس و ضربان قلب به مانیتورهایی متصل می شوید.

هنگام آمادگی پزشک برای انجام عمل از شما می خواهد مانند مرحله انجام معاینه مجدد روی میز معاینه قرار بگیرید. پاهای خود را به صورت مخلوط کن قرار می دهید و یک ملحفه یا پتو زانوها را می پوشاند. به طور معمول یک پرستار برای کمک به پزشک حضور دارد و دیگری برای نظارت بر علائم حیاتی شما و ارائه پشتیبانی و اطمینان خاطر در دسترس است.

عملیات به شرح زیر پیش می رود:

پزشک دستگاهی به نام اسپکولوم را برای پهن کردن دیواره های واژن برای مشاهده دهانه رحم وارد می کند.

پزشک با قرار دادن یک سری میله ها در دهانه رحم آن را را گشاد می کند. هر میله کمی ضخیم تر از میله قبلی است.

پس از اتساع دهانه رحم پزشک دستگاهی به شکل قاشق به نام کورت وارد می کند و کناره های دستگاه را در امتداد پوشش داخلی رحم می کشد.

اگر کورت نتواند تمام بافت را شل کند پزشک از دستگاه ساکشن استفاده می کند. در صورت استفاده از بی حسی موضعی به احتمال زیاد متوجه برخی از گرفتگی ها می شوید.

پس از خارج کردن مواد از رحم پزشک ابزار را از بدن خارج می کند.

سپس پزشک مواد خارج شده از رحم را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

عوارض احتمالی اتساع و کورتاژ چیست؟

اتساع و کورتاژ به دلیل حداقل تهاجمی بودن روش بسیار کم خطری است. با این حال، هر عمل جراحی خطرات بالقوه ای دارد که شامل موارد زیر است:

مشکلات مربوط به بیهوشی با قلب و ریه ها که امری نادر است

عفونت

لخته شدن خون در ارتباط با ماندن در رختخواب و عدم تحرک که در صورت پیروی از دستورات پزشک نادر است

آسیب به رحم یا دهانه رحم

این موارد می توانند نشانه آسیب به رحم یا دهانه رحم باشد:

خونریزی شدید

ترشحات بد بو

درد شدید

تب

لرز

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

روند ریکاوری بعد از اتساع و کورتاژ چگونه است؟

یک یا دو روز پس از عمل به طور معمول احساس خستگی و گرفتگی عضلات وجود دارد، بنابراین مدت کوتاهی در مرکز برای کنترل خواهید ماند. بلافاصله پس از عمل نمی توان رانندگی کرد. یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را به عنوان همراه با خود برای عمل ببرید.

خونریزی خفیف بعد از روش درمانی اتساع و کورتاژ شایع است، بنابراین به احتمال زیاد باید از پد قاعدگی استفاده شود. از تامپون استفاده نکنید زیرا باعث بروز عفونت می شود. گرفتگی عضلات احتمال می رود چند روز ادامه داشته باشد. اگر پزشک داروهای ضددرد تجویز نکرده، از وی درباره داروهای ضددرد بدون نسخه مشورت کنید.

در صورت راحتی در اسرع وقت بلند شوید و حرکت کنید. این کار ضمن تقویت عضلات از ایجاد لخته خون در پاها جلوگیری می کند. باید بتوانید اکثر کارهای روزمره خود را طی یک یا دو روز پس از عمل از سر بگیرید. با این حال، پزشک توصیه می کند حداقل سه روز و به احتمال زیاد بیشتر از حمام کردن یا مقاربت خودداری کنید.

در صورت حذف تومورها یا مواد بالقوه سرطانی  گزارشی از یافته های آزمایشگاهی از مطب پزشک دریافت خواهید کرد. اگر نتایج خوش خیم (غیرسرطانی) باشند نیازی به پیگیری نیست، اما اگر نتایج سلول های سرطانی یا پیش سرطانی را نشان دهد پزشک شما را به یک متخصص برای روند درمانی ارجاع می دهد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مریم اسلامی

مریم اسلامی

1399-05-11 - 11:16 پاسخ

سلام من ازدواج نکردم ومشکل خونریزی ودردزیاددوره قاعدگی دارم چطور باوجود داشتن پرده بکارت کورتاژانجام دهم