علت کمردرد من چیست!

qazalkharaji
شیوع کمردرد بسیار زیاد است و بر اساس مطالعات کمردرد جز بیماری هاییست که اغلب افراد برای آن به کلینیک ها و بیمارستان ها مراجعه می کنند و درصد بالای شیوع را به خود اختصاص داده است.

با تعریفی ساده می توان کمردرد را به دو نوع اختصاصی و غیر اختصاصی تقسیم بندی کرد. کمردرد اختصاصی در واقع همان کمردردی است که علایم عصبی نشان می دهد، در واقع می توان گفت در این نوع کمردرد عاملی وجود دارد که بر ریشه های عصبی فشار می آورد مثل همان دیسک و ایجاد علایم عصبی در عصب سیاتیک. و اما کمردرد غیر اختصاصی به زبان ساده کمردردی به غیر از کمردرد اختصاصیست که قبلا ذکر شد.

شکایتی که اغلب افراد مبتلا به کمردرد دارند اینست که “من که همیشه نشسته ام پس چه چیزی باعث کمردرد من شده است؟” این افراد نمی دانند که در واقع همان نشستن طولانی مدت می تواند عامل اصلی کمردردشان باشد.

شایع ترین علت کمردرد استرس های وارده بر بافت ها ناشی از پوسچر نادرست است.

پوسچر در واقع همان حالتی است که بدن به خود می گیرد که اغلب اوقات به علت نشستن های طولانی در حالت نادرست یا راه رفتن، کار کردن و … در حالات نادرست، از حالت طبیعی خود خارج می شود.

پس می توان گفت کمردرد اغلب اوقات به علت نشستن طولانی، خم شدن طولانی مدت، بلندکردن بار سنگین وحتی خوابیدن یا ایستان طولانی مدت با شانه هایی افتاده و جمع شده به سمت جلو، ایجاد می شود. طبق بررسی های انجام شده، فشاری که حین نشستن بر کمر وارد می شود90 درصد بیشتر از زمانی است که فرد می ایستد. علت های متفاوتی برای این افزایش فشار وجود دارد. یکی از آنها نشستن در وضعیت نادرست در محل کار، در ماشین و یا در خانه است به گونه ای که نیروی کشیدگی زیادی بر کمر و گردن اعمال می کند.

شایع ترین پوسچر های نادرستی که منجر به کمردرد می شوند:

1.     خم کردن سر به پایین برای دیدن صفحه ی گوشی، لپ تاپ و … با خم کردن سر نیرویی چند برابر سر به عضلات و بافت ها نرم گردن و کمر وارد می شود که هر چه حفظ این حالت نادرست طولانی تر شود فشار وارده نیز بیشتر می شود.

2.     گرد شدن شانه ها به جلو: یکی از علت های اصلی آن عدم وجود پشتی مناسب در صندلی برای حمایت کمر است. گاهی پشتی صندلی خیلی نرم است و باعث انحراف از پوسچر صحیح می شود. این حالت منجر به یک عدم تعادل بین عضلات قدام و خلف تنه می شود به گونه ای که عضلات سینه ای کوتاه می شوند و شانه ها را به سمت جلو می کشند و عضلات خلفی به علت کشش مداوم ضعیف می شوند.

3.     خم شدن به جلو از ناحیه ی کمر: خم شدن مداوم به سمت جلو باعث اعمال فشار بر دیسک بین مهره ای می شود و به مرور باعث بیرون زدگی آن می شود.

4.     حمل کردن اشیا با فاصله ی زیاد از بدن: هرچه جسمی را که حمل می کنید با فاصله ی بیشتری از بدن آن را نگه دارید، فشار بیشتری به کمرو شانه ها وارد می شود. کشیدن دست ها به سمت جلو یرای نوشتن یا تایپ کردن مطلبی شاید به نظر آسیب رسان نرسد اما حفظ این حالت برای طولانی مدت، مثلا 8 ساعت در روز، باعث فشار و آسیب به کمر و شانه و گرن و … می شود.

5.     نگه داشتن گوشی کنار گوشتان: برخی افراد با شانه و گوش خود گوشی را نگه می دارند و یا دستانشان کار های دیگر انجام می دهند. این حالت شاید در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند اما در بلند مدت تعادل عضلانی را بهم میریزد.

6.     نشستن طولانی مدت: ما برای نشستن طراحی نشده ایم. بدن انسان همانند یک ماشین متحرک است. وقتی شما بی تحرک هستید عضلات شما اکسیژن و مواد غذایی کافی از خون دریافت نمی کنند. راه حل این مشکل این است که هر 30 دقیقه یکبار یک استراحت کوتاهی داشته باشید و کمی حرکت کنید. آب زیاد بنوشید چراکه آب بدنتان حفظ می شود و علاوه بر آن مجبورتان می کند که هر چند ساعت یکبار تا دستشویی بروید!

پس با رعایت موارد فوق می توانید از خودتان در برابر کمردرد محافظت کنید. بدن انسان برای تحرک و پویایی طراحی شده است و بی تحرکی باعث مرگ تدریجی آن خواهد شد.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

پرسش‌های رایج درباره کمردرد

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ