اگر جزو خانمهای ورزشکارید، حتما این مطلب را دنبال کنید

faateme1366
نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این که براساس آمارها حدود ۸۰ درصد از بانوان کمبود ویتامین D دارند، گفت: با مطالعه‌ای که بر روی زنان ورزشکار که در فضای باز و زیر نور خورشید ورزش می‌کنند انجام شده، مشاهده شده که زنان ورزشکار با کمبود شدید ویتامین D مواجه هستند.

لاله حاکمی اظهار کرد: در موضوع ورزش بانوان محجبه مساله تبادل حرارتی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا بانوان محجبه ورزشکار تعریق بیش‌تری دارند و تبخیر آب بدن آن‌ها نیز بیش‌تر است. بنابراین حتما باید از نقطه نظر تبادل حرارتی بدن پوشش مناسبی داشته باشند. حال این که چه در درون سالن و چه در فضای باز ورزش کنند، به آب و الکترولیت بیش‌تری نیاز دارند.

او با تاکید بر این که بانوان ورزشکار حرفه‌یی باید آب به مقدار کافی بنوشند، افزود:۷۰ درصد آب موجود در بدن انسان در داخل سلول‌هاست و حجم آب داخل عروق بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. بنابراین کمبود آب در بدن و احساس تشنگی روی غلظت خون تاثیر منفی می‌گذارد.

حاکمی خاطرنشان کرد: ورزشکار چون نمک زیادی را حین تعریق از دست می‌دهد و باعث رسوب در عروق می‌شود،  نیاز است الکترولیت‌های بیش‌تری مصرف کند. هرچند آب میوه کالری زیادی دارد، اما نمک از دست رفته را جبران نمی‌کند.

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این که افراد  باید پروسه سرد کرد بدن بعد از ورزش را جدی بگیرند، گفت: اگر ورزشکار بعد از انجام تمرینات، ورزش را به یک باره قطع کند، ممکن است آب داخل اندام‌ها باقی بماند و به قلب و عروق برنگردد که این امر موجب افت فشار خون می‌شود.

او ادامه داد: بعضی داروها مثل تئوفیلین و آنتی هیستامین روی مصرف آب بدن تاثیر دارند و ورزشکار حرفه‌یی هنگام مراجعه به پزشک باید حرفه‌یی بودن خود را عنوان کند تا داروهای تجویزی سیستم حرارتی بدن او را دچار اختلال نکنند.

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به این که کمبود ویتامین D یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت مردم همه ایران از جمله ورزشکاران است، افزود: براساس آمارها حدود ۸۰ درصد از بانوان کمبود ویتامین D دارند. با مطالعه‌ای که بر روی زنان ورزشکار که در فضای باز و زیر نور خورشید ورزش می‌کنند انجام شده، مشاهده شد که زنان ورزشکار با کمبود شدید ویتامین D مواجه هستند. بنابراین لازم است بانوان ورزشکار از نقطه نظر ویتامین D بررسی شوند و در صورت لزوم مکمل ویتامین D مصرف کنند.

وی کمبود تراکم استخوان، پوکی و نرمی استخوان، اختلالات حرکتی، افت جسمی فرد، سردرد، سنگ کلیه، دردهای عضلانی و اسکلتی، سرطان سینه، بیماری ام اس و دیابت را از دیگر پیامدهای کمبود ویتامین D عنوان کرد.

حاکمی هم‌چنین با اشاره به فقر آهن در زنان خاطرنشان کرد: در جامعه ما کم خونی بانوان به دلیل رژیم غذایی و هم به خاطر عادت ماهانه بیش‌تر از مردان است. طبیعی است که این کم خونی هم سلامت بانوان را به خطر می‌اندازد و هم عملکرد ورزشی آنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی مصرف مکمل برای رفع کمبود آهن و به طور کلی کنترل میزان آهن در بانوان ورزشکار را ضروری دانست.

حاکمی تصریح کرد: بانوان ورزشکار به این نکته باید توجه داشته باشند که مسافرت‌های طولانی هم‌زمان با مصرف برخی داروها، می‌تواند باعث شکل‌گیری آمبولی در آنان شود. بنابراین در صورتی که داروی خاصی را مصرف می‌کنند حتما آب زیاد بنوشند که با این خطر مواجه نشوند و هم‌چنین قدری در مسیر راه بروند تا مشکل لخته شدن خون برای آن‌ها پیش نیاید.

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان با اشاره  به اهمیت مقوله ورزش همگانی برای ارتقای سطح سلامت بانوان گفت: نیم ساعت ورزش و هفته‌ای سه بار می‌تواند در ارتقای سطح سلامت بانوان ورزشکار تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ