سیپروفلوکساسین چیست؟

سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک فلوروکینولون است که با باکتری های موجود در بدن مبارزه می کند.


نام عمومی: سایپروفلوکساسین داروی خوراکی
قرص سیپروفلوکساسین برای درمان انواع مختلف عفونت های باکتریایی استفاده می شود. همچنین برای درمان افرادی که در معرض سم زدایی یا نوع خاصی از طاعون قرار دارند استفاده می شود. آنتی بیوتیک های فلوروکینولون می توانند عوارض جانبی جدی یا غیرفعال کننده داشته باشند؛ بنابر این باید فقط برای عفونت هایی استفاده شوند که نمی توان با آنتی بیوتیک ایمن تر درمان شود.

اطلاعات مهم درباره سیپروفلوکساسین:
اگر شما تیزانیدین نیز مصرف می کنید، نباید از سایپروفلوکساسین استفاده کنید.
اگر اختلال عضلانی دارید، ممکن است قادر به استفاده از سیپروفلوکساسین نباشید.
اگر سابقه ای از مایواستنیا داشتید به پزشک خود اطلاع دهید.


سیپروفلوکساسین ممکن است موجب تورم یا پاره شدن یک تاندون (فیبری که استخوان را به عضلات بدن وصل می کند)، به ویژه در تاندون آشیل شود. اگر از داروهای استروئیدی استفاده می کنید یا اگر پیوند کلیه، قلب و ریه داشته اید، این اثر ممکن است در افراد شصت سال به بالا اتفاق بیفتد. در صورتی که درد ناگهانی، تورم، کبودی، حساسیت به لمس، سفتی یا مشکلات حرکتی در هر یک از مفاصل شما وجود داشته باشد، به طور مداوم باید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو اگر به آن حساسیت دارید، نباید سایپروفلوکساسین مصرف کنید، یا اگر:
مشکلات تاندون، آرتریت یا سایر مشکلات مشترک (به ویژه در کودکان) دارید؛
یک اختلال عضلانی یا عصبی
بیماری کبد
بیماری کلیوی
تشنج و یا صرع
آسیب سر یا تومور مغزی

سابقه شخصی یا خانوادگی سندرم طولانی QT
دیابت (به ویژه اگر شما داروهای خوراکی دیابت را مصرف کنید)
سطح پتاسیم در خون شما هیپوکالمی.
این دارو برای کودکان توصیه نمی شود. چون سایکوفلوکساسین در تاندون و مفصل کودکان ممکن است بیشتر باشد. معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب خواهد رساند یا خیر. اگر حامله هستید، به پزشک خود بگویید. سیپروفلوکساسین می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به یک کودک آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو نباید از شیر خود به او بدهید.


چطور باید سیپروفلوکساسین مصرف کنم؟
سیپروفلوکساسین معمولا هر 12 ساعت یکبار مصرف می شود. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از توصیه  پزشک مصرف نکنید.
بعد از مصرف این دارو مایعات اضافی مصرف کنید تا کلیه شما درست کار کند.
سیپروفلوکساسین ممکن است با غذا یا بدون آن مصرف شود اما هر روز آن را در همان زمان مصرف کنید.
قرص را طولانی مدت مصرف نکنید و از این دارو برای طول مدت زمان لازم استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل پاکسازی شود بهبود یابد. قطع دارو ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتری را نیز ایجاد کند که برای آنتی بیوتیک ها مقاومت است. سیپروفلوکساسین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد.
این دارو را به فرد دیگری توصیه نکنید، حتی اگر علائم مشابهی داشته باشید.
دارو در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.
اگر دوز مصرفی خود را فراموش کردید به محض یادآوری مصرف کنید و اگر به زمان دوز بعدی نزدیک هستید دوز بعدی را مصرف کنید و دوز فراموش شده را دیگر مصرف نکنید.


هنگام مصرف سایپروفلوکساسین چه باید کنم؟
سایپروفلوکساسین را با محصولات لبنی مانند شیر یا ماست یا آب غنی شده با کلسیم مصرف نکنید. فقط در هنگام مصرف سایپروفلوکساسین از آنها استفاده نکنید. آنها می توانند تاثیر دارو را کمترکنند.
از مصرف داروهای زیر در طول 6 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف این دارو اجتناب کنید. این دارو ها می توانند در هنگام مصرف همزمان سایپروفلوکساسین بسیار کم اثر شوند:
آنتی اسیدها حاوی منیزیم یا آلومینیوم (مانند مائولکس، میلانتا یا رولید) یا سوکرالفت پزشکی (Carafate)
پودر Didanosine (Videx) یا قرص های جوشان
یک پیوند فسفات مانند کربنات لانتانیم (Fosrenol) یا Sevelamer (Renagel)؛ یا مکمل های ویتامین یا مواد معدنی که حاوی کلسیم، آهن یا روی هستند.
در صورت مصرف این دارو از کافئین اجتناب کنید؛ زیرا سیپروفلوکساسین می تواند اثرات کافئین را قوی تر کند.
داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند، که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال یا خونریزی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به  شما توصیه کند.
از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا برنزه شدن اجتناب کنید. سیپروفلوکساسین می تواند باعث آفتاب سوختگی شما شود.

 وقتی در خارج از منزل هستید لباس محافظ و کرم ضدآفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. اگر در معرض آفتاب سوختگی، قرمزی، خارش، بثورات و تورم هستید با پزشک خود تماس بگیرید.
سیپروفلوکساسین ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری که نیاز به هشیاری دارد نباید انجام دهید.

 عوارض جانبی سیفروفلوکساسین:
در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به سیفروفلوکساسین یا اولین علامت بثورات پوستی مراجعه کنید. ضربان قلب سریع، تنفس سخت؛ تورم چهره، لبها، زبان یا گلو از این  علایم است.
سیپروفلوکساسین همچنین می تواند اثرات جدی بر اعصاب شما داشته باشد و باعث آسیب عصبی دائمی شود.

متوقف کردن استفاده از این دارو و در صورت داشتن:
مشکلات صدا در مفاصل نشانه های عصبی، بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد سوزش، یا حساسیت بیشتر به دما یا نور مصرف این دارو را متوقف کنید و اگر دچار یک اختلال شدید مانند موارد زیر شدید با پزشک خود صحبت کنید:
درد شدید معده، اسهال خونریزی یا خونریزی

سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید و ضربان قلب سریع یا تپش، سردرگمی، توهم، کابوس، پارانویا، افسردگی، افکاری در مورد صدمه زدن به خودتان؛ ضعف ماهیچه یا تنفس مشکل؛ سردرد مداوم، لرزش، اضطراب، خواب کم، احساس بی قرار یا احساس سرگیجه، افزایش فشار داخل جمجمه، سردرد شدید، زنگ در گوش، سرگیجه، مشکلات بینایی، درد پشت چشم، مشکلات کبدی – حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، خارش، تب، خستگی، ادرار تیره، مدفوع  با رنگ رسی، زردی (زرد شدن پوست یا چشم)؛ یا  بثورات قرمز یا بنفش پوست که به خصوص در صورت یا بدن گسترش می یابد و موجب پوسته پوسته شدن و لایه برداری می شود.

عوارض جانبی معمول سایپروفلوکساسین ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تهوع، استفراغ، اسهال، راش
فراموش نکنید این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهند.

برگردان عرب زاده

سیپروفلوکساسین (چشمی)

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ