مشکلات و بیماری های دهان

تبخال ویروسی که باعث زخم های می شود، معمولا از طریق آب دهان، وسایل آشپزخانه مشترک یا سایر تماس های نزدیک منتقل می شود. کرم ها و پماد های اضافی ممکن است به سرعت به بهبود ناراحتی کمک کنند. زخم های مکرر ممکن است به یک نسخه نیاز داشته باشند.

برفک دهان:
برفک دهان در بزرگسالان و نوزادان شایع تر است اما یک سیستم ایمنی ضعیف، آنتی بیوتیک، دیابت یا داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می تواند علت این بیماری باشد.

زبان سیاه و مودار:

این وضعیت بدون درد زمانی رخ می دهد که دردهای کوچک روی زبان احساس شوند و باکتری هایی که در دهان شما زندگی می کنند، باعث شوند زبان شما سیاه و مودار به نظر برسد. علل ممکن است شامل استفاده از آنتی بیوتیک و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، نوشیدن مقدار زیادی چای یا قهوه و تولید بزاق به اندازه کافی نباشد. شستشوی زبان و بهداشت دهان همه آن چیزهایی است که شما باید انجام دهید، هرچند گاهی اوقات دارو لازم است.

زخم پلاکی:
هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث می شود که این پلاک های کوچک و دردناک داخل دهان به وجود آید. عوامل موثر در افزایش حساسیت، عفونت، هورمون ها، استرس و عدم دریافت کافی برخی ویتامین ها ممکن است عامل ایجاد کننده ی این زخم ها باشند. این زخم ها زخم های آفتی نیز نامیده می شود، زخم ها می توانند روی زبان، گونه و حتی لثه ها ظاهر شوند. آنها معمولا یک یا دو هفته طول می کشند. زخم های پایدار و شدید با کرم های خفیف، داروهای تجویزی یا لیزرهای دندانی درمان می شوند.

لوکوپلاکیا:
لوکوپلاکیا واکنش به یک تحریک کننده است، مانند دندان های تیز، پروتزهای بدن و سیگار کشیدن. این می تواند به عنوان تکه های سفید یا پلاک در دهان ظاهر شود، معمولا بدون درد است و نمی تواند از بین برود. لوکوپلاکیا همچنین می تواند پیش آگهی یک بیماری باشد. تکرار مکرر یا سایر تغییرات در دهان نیاز به ارزیابی دندانپزشک دارد.
لیگن پلان:
یک بثورات ناخوشایند که به صورت لکه های سفید، تکه های سفید یا ضربه های قرمز براق در داخل گونه ها یا زبان نشان داده می شود، می تواند لیچه پلان باشد. هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث آن می شود. به طور کلی، لیگن پلان نیاز زیادی به درمان ندارد. اگر باعث درد یا زخم شود، می توان با داروی خوراکی و موضعی درمان شود. لیگن پلان دهانی ممکن است مزمن باشد و خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. همچنین می تواند روی پوست، پوست سر، ناخن ها و اندام های تناسلی تاثیر بگذارد.

زبان جغرافیایی:
هنگامی که بخش هایی از زبان برخی از پرزهای کوچک خود را از می دهد، در نهایت با نقاط بالا و پایین مواجه می شوید که باعث می شود زبان خود را مانند نقشه ببینید. لکه ها می توانند محل، الگو و اندازه را در عرض چند دقیقه تا چند ساعت تغییر دهند. زبان جغرافیایی بی ضرر است و می تواند باقی بماند. معمولا به درمان نیاز ندارد. اگر دردی در زبان وجود داشته باشد، داروهای ضد درد و داروهای ضد التهابی می توانند کمک کننده باشند.

سرطان دهان:
درد دهان از بین نمی رود. درد ناگهانی در صورت، دهان یا گردن، مشکلات جویدن، صحبت کردن یا بلعیدن؛ این ها علائم سرطان دهان است. علل ممکن است شامل سیگار کشیدن و مصرف دخانیات بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن  و سابقه خانوادگی سرطان باشد. سرطان دهان نیز به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مرتبط است. سرطان دهانی اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

سندروم  TMJ:
مشکلی با فک که به نام سندرم مشترک تمپوروماندیبولار است، می تواند درد شدید در فک، صورت، گوش یا گردن ایجاد کند. انقباض، آسیب دندان یا آسیب می تواند باعث ایجاد سندرم TMJ شود اما نتایج اغلب یکسان است: درد، سردرد، سرگیجه، حتی مشکل بلع. درمان ممکن است شامل استراحت، حرارت مرطوب، دارو یا جراحی باشد.

دندان لب پر شده:
آب یخ، خرد کردن مواد سفت با دندان ها، یا حتی در معرض گرما و سرما، می تواند به تراشه ها، ترک ها و شکاف در دندان ها منجر شود. تراشه های کوچک یا ترک ها ممکن است یک مزاحم نباشند. دندانپزشک شما می تواند بتن های دندانی، وینرهای چینی و تاج را برای رفع دندان های آسیب دیده ارائه دهد.

تاتو آمالگام:
همیشه بعد از کار دندانپزشکی یک قطعه آبی رنگ خاکستری کوچک را در قسمت نرمی دهان خود می بینید؟ خال کوبی آمالگام نامیده می شود. زمانی که یک قطعه کوچک از پر شدن آمالگام در گونه قرار گیرد، نقره ای در آمالگام به بافت نرم دهان شما می رسد و در نتیجه چیزی شبیه یک خال کوبی کوچک به نظر می رسد. خالکوبی امالگام هیچ آسیبی ندارد.

بیماری لثه:
هنگامی که بیماری پریودنتال (آدامس) ایجاد می شود، باکتری در پلاک در طول خط دود انباشته می شود. علائم عبارتند از قرمزی، پف کردن و خونریزی لثه. بهداشت مناسب دهان و دندان می تواند به جلوگیری از بیماری های پریودنتال کمک کند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و استرس می تواند آن را بدتر کند.

پریودنتیت:
مرحله بعدی بیماری لثه پریودنتیت یا عفونت لثه است. افزایش التهاب باعث می شود که لثه ها کاهش یابد و فاصله ای بین دندان ها و لثه ها ایجاد شود. این فاصله ها، پلاک و بقایای مواد غذایی را به خود می گیرند و در نهایت منجر به عفونت و آبسه می شوند.

آسپرین:
ممکن است برای کاهش دندان درد از قرص آسپرین استفاده کنید در حالی که ممکن است امیدوار باشید این درد را سریعتر از بین ببرد، در عوض اسید آسپیرین یک ضایعه سفید و خشن را در لثه ها یا گونه های شما می سوزاند. جلوگیری از آسپیرین سوختگی ساده است، بلعیدن آن می تواند مانع از این سوختگی شود.

حفره ها و تغییر رنگ:
مسواک زدن و مسواک کردن بررسی روزانه و منظم دندان ها باعث جلوگیری از مشکلات حفره ها، آبسه ها و تغییر رنگ دندان می شود. عفونت های دندانی می تواند به جمجمه و حتی به جریان خون گسترش یابد.

تاول های زبان:

بر اساس یک داستان قدیمی ، سخن دروغ گفتن، موجب ضربه به زبان می شود. به اصطلاح “بمب دروغ” و یا پاپیولیت زبان مادری، ولی حتی اگر شما حقیقت را بگویید پس از چند روز، این ضربه های کوچک و بی ضرر روی زبان ایجاد می شوند. علت می تواند واکنش به یک غذا یا یک ترومای جزئی مانند گزش زبان باشد. شما لازم نیست که آنها را درمان کنید، هرچند سر کننده خوراکی ممکن است ناراحتی را تسکین دهد.

بوی بد دهان:
دندان ها شیارهایی دارند که ذراتی از مواد غذایی در اطراف آن ها باعث رشد باکتری ها و ایجاد نفس می شوند. ماندگی نفس بد یا طعم بد در دهان شما ممکن است از تنفس مستمر دهان، دهان خشک، پوسیدگی دندان، نشانه ای از بیماری لثه یا حتی دیابت باشد. می توانید با مسواک زدن دندانها و زبانتان، آب آشامیدنی و اجتناب از عوامل محرک غذاهای باقی مانده در دهان خود را از بین ببرید.

برگردان عرب زاده

ارتباط شگفت انگیز سلامت دهان و سلامت عمومی

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ