تنگی کانال نخاعی کمر

همانگونه که از اسمش پیداشت عارضه ای ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی بین گردن و کمر است. این بیماری به خاطر فرسایش مفاصل فاست و دیسک‌های میان مهره ها ایجاد می شود.

همانگونه که از اسمش پیداشت عارضه ای ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی بین گردن و کمر است. این بیماری به خاطر فرسایش مفاصل فاست و دیسک‌های میان مهره ها ایجاد می شود. با این بیماری خارهای استخوانی در کانال نخاعی پدید می آیند. مفصل‌های فاست نیز به مرور بزرگ شده و جای ریشه‌های عصبی را تنگ تر می کنند؛ به این بیماری آرتروپاتی فاست نیز گفته می شود که برخی از مبتلایان نیاز به جراحی این کانال پیدا می کنند.

این بیماری بر فعالیت‌های روزمره مبتلایان تاثیرات منفی می گذارد که با در پیش گرفتن درمان های ویژه می توان در بهبود این عارضه تاثیرگذاشت.

انواع رباط ستون فقرات، به خصوص رباط فلاوم به مرور زمان ضخامت پیدا کرده و انعطاف کمتری پیدا می کند به همین دلیل بیماری تنگی کانال نخاعی پدید می آید. به این دلیل هم ریشه‌های عصبی و نخاع فشرده می شوند و نشانه های تنگی کانال نخاع ایجاد می شوند.

تنگی کانال نخاعی در محلی به نام  دم اسب یا در قسمت خروجی ریشه‌های عصبی از کانال مرکزی یا در سوراخ های فورامن‌های جانبی ایجاد می شود.

این بیماری  غالبا به دلیل پیری و افزایش سن پدید می آید ولی شدت این بیماری بستگی به سایز کانال نخاعی و مقدار فشار روی اعصاب این ناحیه دارد. میزان انحراف افراد مختلف متفاوت است و همیشه همه مبتلایان با درد یا ضعف ناشی از این بیماری مواجه نمی شوند.

عوامل ایجاد تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی ناشی از عوامل گوناگونی پدید می آید این عارضه مقدار فضای مورد نیاز عصب های  کانال نخاعی را کم می کند. مهمترین عامل فرسایش و از بین رفتن به بالارفتن سن مبتلایان بستگی دارد، گرچه تنگی کانال نخاعی می تواند مادرزادی باشد و کانال نخاعی فرد مبتلا از آغاز تولد از سایز طبیعی کوچکتر باشد در برخی افراد نیز می تواند ناشی از چاقی یا تومورهای سرطانی ایجاد شود. همچنین فتق دیسک کمر، ضربه و آسیب و… از عوامل تاثیرگذار در بروز تنگی کانال نخاع به شمار می روند.

تشخیص تنگی کانال نخاعی

دلیل همراهی این بیماری با درد و ضعف مورد بررسی های پزشکی قرار گرفته است. درد پشت یا درد پا از رایج ترین نشانه های بیماری تنگی کانال نخاع کمر است که غالبا همراه با فشردگی مویرگ های منتقل کننده جریان خون به ریشه‌های عصبی می باشد همچنین نشانه های تنگی کانال نخاعی در اثر فشردگی فیزیکی ریشه‌های عصبی پدید می آیند. هر کدام از این عوامل بر ریشه‌های عصبی تاثیرات منفی می گذارند و آستانه تحمل عصب‌های نخاعی را کم می کنند.

مبتلایان به این بیماری فرسایشی با هیچ نشانه ای در ستون فقراتشان مواجه نمی شوند ممکن است برخی از این افراد درد خفیف کمر داشته باشند یا در راه رفتن دچار مشکل شوند مبتلایان در صورت تشدید این عارضه  دچار درد پشت، ناحیه ران یا پا می شوند.

که زمان سرپا ماندن یا پیاده روی پدید آمده  و با دراز کشیدن تسکین می یایند. در برخی از مبتلایان درد و ضعف پا بدون کمر درد ایجاد می شود.

سوزن سوزن شدن و ضعف قسمت پایین کمر از نشانه های بارز برای این اختلال به شمار می رود. برخی موقعیت‌های خاص، مثل  خم شدن کمر یا خم شدن رو به جلو نشانه های تنگی کانال نخاعی را با  بالابردن مقدار فضای در دسترس اعصاب کم می کند شدت یافتن علائم این بیماری به عوامل مختلفی از جمله درازای کانال نخاعی، آسیب های وارده و میزان حساسیت اعصاب و مقدارتحمل درد بستگی دارند.

درمان‌های مختلف تنگی کانال نخاعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ