مشکلات آرنج در تنیس بازان

آرنج نوعی مفصل است که برای بالابردن و پایین آوردن وسایل و چرخیدن به درون و بیرون دست کاربرد دارد. درد در این ناحیه می تواند ناشی از آسیب به تاندون یا استخوان در این ناحیه پدید آید غالبا میزان این درد زیاد نبوده ولی از اهمیت زیادی برخوردار است.

آرنج نوعی مفصل است که برای بالابردن و پایین آوردن وسایل و چرخیدن به  درون و بیرون دست کاربرد دارد. درد در این ناحیه  می تواند ناشی از آسیب به تاندون یا استخوان در این ناحیه پدید آید غالبا میزان این درد زیاد نبوده ولی از اهمیت زیادی برخوردار است. درد آرنج غالبا مورد توجه قرار نمیگیرد و پشت گوش انداخته می شود.

از شایع ترین عوامل ایجاد کننده درد آرنج, می توانیم به عارضه آرنج تنیس بازان اشاره کنیم به این عارضه تنیس البو نیز گفته می شود که با ملتهب شدن تاندون‌های ناحیه استخوان پشت آرنج  پدید می‌آید؛ انجام حرکات مکرر با مچ دست نیز در بروز این مشکل اثرگذار استو این عارضه تنها محدود به تنیس بازان نمی شود و هر شخصی که به فشار زیادی به تاندونش وارد میکند، در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارد و نیازمند درمان خواهد بود.

عوامل اصلی بروز درد آرنج

حرکت دادن زیاد مچ دست، مانند ورزش تنیس، درختکاری، استفاده از چکش، کار با پیچ گوشتی، رنگ آمیزی و فعالیت هایی که به مچ دست فشار زیادی وارد می کنند در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند.

  • با  تنیس زدن، حرکات و فعالیت های زیر عامل ایجاد تنیس البو می باشند:
  • بک هند زدن با یک دست به شیوه ناصحیح
  • دیر چرخیدن هنگام حرکت فورهند و خم شدن بیش از حد مچ
  • چرخش ناگهانی مچ در زمان سرویس زدن

نشانه‌ها و علائم درد آرنج

  • تورم و درد ناحیه بیرونی استخوان آرنج
  • سفتی آرنج در صبحگاه همراه با درد
  • احساس درد در ساعد
  • افزایش درد آرنج هنگام مشت شدن دست یا گرفتن اشیاء

زمان ویزیت شدن توسط پزشک

این بیماری عوارض جدی به دنبال ندارد ولی، در صورت عدم رسیدگی به موقع و طولانی شدن عارضه تنیس البوبیمار نمی تواند مانند سابق از بازو و ساعد خود بهره کافی را ببرد. در صورت مواجهه با علائم زیر باید حتما با پزشک مشورت کنید.

  • دردی که مانع انجام امور روزمرّه می شود.
  • دردی که با کمپرس سرد و مصرف مسکن‌ و استراحت تشدید پیدا می کند.
  • سستی یا بی حسی در دست که ناشی از درد مچ دست یا آرنج  می باشد.

تشخیص

غالبا پزشک از برخی ترفندها برای تشخیص آرنج تنیس بازان کمک می گیرد:

با توجه به توضیحات بیمارسوالاتی درباره میزان عملکرد، حرفه، فعالیت‌های روزمره، استفاده از دارو و دیگر سوالات رایج را مطرح می کند.

  • با معاینه آرنج و لمس دیگر مفاصل به بررسی عصب ها ، عضلات ، استخوان‌ بندی و پوست بیمار را مورد بررسی قرار میدهد.
  • در صورت صلاحدید پزشک دستور به انجام رادیوگرافی میدهد.
  • در صورتی که بیماری با درمان های تهاجمی درمان نشد، به بررسی عصب های مفصل آرنج خواهد پرداخت.
  • در موراد نادر ممکن است گرفتن آزمایش خون، CT , MRI توصیه شود.

درمان

کاهش فعالیت‌های روزمره: حرکاتی که موجب تشدید درد آرنج دست را انجام نداده و با محدود کردن فعالیت های روزمره به درمان این عارضه کمک کنند. به عنوان مثال می توانیم به ازجابلند کردن وسایل مختلف و حرکات چرخشی دست یا مشت کردن آن اشاره کنیم.

تسکین درد: با استفاده  از یخ می توانید آرنج تنیس‌ بازان را درمان کنید. کمپرس سرد را روزانه 2 باز و هر بار ده دقیقه روی محل درد قرار دهید همچنین مصرف مسکن هایی دارویی و موضعی نظیرایبوپروفن، ژل یا پماد نیز به رفع این عارضه کمک خواهند کرد.

فیزیوتراپی: تاثیرات مفید  فیزیوتراپی بر رفع آرنج تنیس بازان قابل تحسین است. با  ماساژ دادن، لیزرتراپی و همچنین نرمش‌های ویژه این درد تسکین پیدا خواهد کرد. هرچند فیزیوتراپی در مقایسه با تزریق داروهای موثر نخواهد بود ولی در طولانی مدت نتایج خوبی در برخواهد داشت.

آتل‌ها و محافظ‌ها: برخی  بازوبند ها یا باندهای کشی ویژه برای مراقبت از بازو و کاهش درد عارضه تنیس البو مناسب هستند با، آتل بندی مچ دست با استراحت دادن به عضله‌های آرنج موجب تسکین درد آن خواهد شد..

تزریق استروئید: در صورت شدت یافتن درد بازو و نتیجه نگرفتن از درمان های بالا تزریق داروی استروئیدی در محل درد  صورت می گیرد برخی معتقدند  تزریق‌های استروئیدی موجب کاهش موقت درد این ناحیه خواهند شد و تا شش هفته دوام خواهند داشت.

درمان‌ خانگی درد آرنج با چای زنجبیل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ