7 غذای که تصور می‌کنیم سالم هستند، اما نیستند!

هنگامی که ما تصمیم می‌گیریم فقط غذاهای سالم را مصرف کنیم پس از ورود به فروشگاه‌ها کاملا گیج خواهیم شد، البته منظور ما این نیست که کارخانه‌ها در حال تولید غذاهای ناسالم هستند، اما باید بدانیم که چه غذاهای و در چه دوره‌ای از زندگی ما بر اساس فیزیولوژی بدن ما برایمان مناسب است.

برخی از غذاها به صور مرسوم و در باور عموم از تغذیه‌های کاملا سالم  شناخته می‌شوند اما ممکن است در واقعیت چنین نباشد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا کمی باورتان را تغییر دهیم!

1-نوشیدنی‌های ورزشی(انرژی‌زا) و آب‌های خاص

همه مردم فکر می‌کنند که نوشیدنی‌های ورزشی کاملا سالم هستند، دلیلشان هم این است که آن‌ها توسط ورزشکاران مصرف می‌شود و حتی معروف‌ترین چهره‌های ورزشی دنیا در فیلم‌های تبلیغاتی این محصولات شرکت می‌کنند.

 طبق تحقیق آکادمی اطفال آمریکا این نوشیدنی‌ها می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مضر باشد و باعث افزایش کالری و پوسیدگی دندان در آن‌ها شود!

این نکته نیز درباره آب‌هایی که با مواد معدنی و ویتامین‌های اضافه پر می‌شوند صدق می‌کند، زیرا این محصولات دارای شیرینی‌های مصنوعی هستند.

راه بهتر: محققان میگویند که بهترین راه استفاده از آب معمولی و نوشیدنی‌های کاملا طبیعی مانند آب‌میوه‌های تازه می‌تواند به حفظ سلامتی شما بعد از یک تمرین ورزشی کمک کند.

2-میکس

خوردن یک میکس مقوی بهترین روش برای بازسازی انرژی در زنگ تفریح مدرسه است ولی باید مراقب یک مسئله باشید. بیشتر بسته‌های میکس آماده‌ای که در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند با محصولات نه چندان مغذی از جمله شکلات، آجیل و بادام زمینی شور ترکیب شده در ماست عرضه می‌شوند

راه بهتر:: توصیه ما این است که میکس را خودتان در خانه با استفاده از آجیل‌های ساده، پسته و شیر و دیگر موادی که کالری کمی دارند تهیه کنید.

3-چیپس گیاهی  (میوه خشک)

در لحظه اول آن‌چنان فریب اسم این محصول را می‌خوریم که گویی با نوعی از یک چیپس کاملا سالم طرف هستیم. چیپس‌های سبزیجات شمال موادی نازک از آن گیاه هستند که به خاطر نحوه تهیه آن تمامی مواد مفید خود را از دست داده است. همچنین این تکه‌های میوه حاوی میزان فراوانی کالری و قند است که خوردن یک بسته کوچک آن نیز در یک وعده اصلا توصیه نمی‌شود.

راه بهتر:: اصلا گمان نکنید که این میوه خشک‌ها همان اثر میوه معمولی را دارد، پس بهتر است میوه تازه را مصرف کنید.

4-شکلات‌های مغز دار

برخلاف اینکه فکر می‌کنیم این شکلات‌ها پرشده از مواد مغذی هستند باید بدانیم که در بیشتر آن‌ها مقداری زیادی شکر هم وجود دارد. برای مثال: بهترین شکلات مغز دار در سال 2013 دارای 230 گرم کالری، 10 گرم شکر و 160 میلی‌گرم سدیم بود

راه بهتر: اگر بازهم قصد خوردن چنین محصولاتی را دارد خوب روی بسته بندی آن را نگاه کنید و موردی را انتخاب کنید که کمترین میزان شکر و کالری را داشته باشد.

 

5- اسموتی ها

چه چیزی می‌توان سالم تر از خوردن اسموتی یک میوه باشد؟ خود میوه

خوردن گه گاه اسموتی ها معمولا خوب است اما مصر بیشتر آن ضمن آنکه دارای شکر فراوانی است، باعث از بین رفتن فیبر در بدن نیز می‌شود.  در اسموتی های تجاری میزان قندی که برای ساخت استفاده می‌شود بین 10 تا 40 گرم شکر استفاده می‌شود

راه بهتر: بهتر است اسموتی را در داخل خانه خود درست کنید تا بر مواد تهیه آن نظارت داشته باشید اما بهتر از آن این است که شما میوه معمولی را مصرف کنید.

6-محصولات کم چرب و پر چرب

ما معمولا فکر می‌کنیم که محصولات کم چرب یک گزینه مناسب برای خرید هستند. اگر منظورمان از غذای کم چرب سیب طبیعی باشد درست است اما زمانی که در مورد مواد غذایی کم چرب ساخته شده در کارخانه صحبت می‌کنیم باید بدانید که تا 90% مواقع یک خرید ناسالم محسوب می‌شوند. زیرا در بیشتر اوقات برای نگهداری مدت‌دار محصولات کم چرب از نمک فراوان ، قند و مواد نگه دارنده استفاده می‌کنند که میزان کالری را به شدت افزایش می‌دهد.

راه بهتر: به هیچ وجه فرض نکنید که  محصول کم چرب از محصول پر چرب سالم‌تر است. باید قبل از خرید برچسب انرژی محصول را برسی کنید.

7-محصولات بدون گلوتن

برخلاف نظر عمومی اصلا لازم نیست که از خوردن پروتئین اجتناب کنید، مگر آنکه خودتان یا یکی از افراد خانواده شما مبتلا به بیماری سلیاک باشد که آن وقت گلوتن باعث آسیب دیدن به روده کوچک خواهد شد.

اتفاقا زمانی که تولید کنندگان محصولاتی دارای گلوتن را تولید می‌کنند اغلب آن‌ها از ویتامین b ، مواد معدنی و فیبرها استفاده می‌کنند. پس از محصولاتی که دارای گلوتن هستند حتما استفاده کنید.

راه بهتر: از مواد غذایی با برچسب بودن گلوتن بگذرید و به سراغ محصولات گلوتن دار بروید مگر اینکه به دستور پزشک مجبور به عدم مصرف گلوتن باشید.

برگردان: مرتضی گودرزی

غذاهای فوق‌العاده برای داشتن موهای سالم

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ