بیش از نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است

تحقیقات نشان داده است که با عملکرد به موقع و رعایت موارد بسیار آسانی رخ دادن نیمی از سرطان‌ها را می‌شود پیش‌گیری کرد

خیلی از مواردی که باعث ایجاد سرطان می‌شوند از کنترل ما خارج هستند، مانند پیشینه خانوادگی. اما خیلی از موارد را ما می‌توانیم به راحتی کنترل کنیم مثل سیگار کشیدن، خوردن گوشت قرمز، نور خورشید و رژیم غذایی که می‌تواند تأثیر فراوانی در ابتلا به سرطان داشته باشند.

اوتیس برالی، دکتر ارشد انجمن پزشکی مقابله با سرطان آمریکا در این باره می‌گوید که ما در مطالعات جدید خود که 10 سال به طول انجامیده تقریباً جامع‌ترین تحقیقات پیرامون پیشگیری از سرطان را انجام داده‌ایم و به این موضوع دریافتیم که مردم می‌توانند به راحتی با ترک برخی از رفتارها و سبک زندگی خود از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.

جزییات مطالعه درباره سرطان‌ها و درصدی که می‌توانست قابل پیشگیری باشد

  • سرطان کبد 71%
  • سرطان روده کولورکتال 54%
  • سرطان سینه 29%

طبق تحقیقات به عمل آمده درباره علت ابتلا به افرادی که دچار سرطان شده و متأسفانه جان خود را از دست داده اند، بیشترین عامل این اتفاق در موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • کشیدن سیگار
  • دود دوم (یکی زندگی با یک فرد سیگاری)
  • چاقی (مرتبط با سرطان کولورکتال، سرطان سینه و…)
  • الکل (کبد، هنجره و…)
  • گوشت قرمز و فراورده شده
  • عدم مصرف میوه و سبزی‌ها
  • فیبر بیش از حد در رژیم غذایی
  • کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی (کولورکتال)
  • عدم تحرک
  • نور خورشید
  • و همچنین بیماری‌های مانند ایدز، هپاتیت b، ویروس پاپیلومای

همچنین تیم پزشکی که مسئول انجام این تحقیقات بوده است پیش‌بینی کرده که با رعایت موارد بالا بیش از 42% موارد سرطان (حدود 660 هزار مورد از 1.5 میلیون مورد) و 45% مرگ و میر ناشی از سرطان (265 هزار مورد از 578 هزار مورد مرگ) می‌تواند جلوگیری کرد.

در این بین سیگار کشیدن بالاترین در صد علت ابتلا به سرطان (19%) و بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان با (28%) را دارد.

چاقی نیز در رتبه بعدی قرار دارد و حدود 8% دلیل ابتلا و 6.5% علت مرگ نیز به این عامل مربوط می‌شود و در رتبه سوم نیز مصرف الکل است که چیزی در حدود 6.5% ابتلا و 4% مرگ و میر ها نیز به خاطر این نوشیدنی است.

تفاوت‌های جنسی

تفاوت‌های جنسیتی نیز در ابتلا به سرطان فاکتورهای متفاوتی را نشان می‌دهد، در کل باید گفت که خطر ابتلای مردان به سرطان بیشتر از بانوان است. برای مثال میزان ابتلا به سرطان در مردان از طریق سیگار کشیدن 23% است که این آمار در زنان حدود 14 درصد است؛ اما در موردی مانند اضافه وزن درصد ابتلای زنان به سرطان 10% ولی در مردان 4% است همچنین در مورد کم تحرکی زنان در حدود 4% در معرض سرطان قرار می‌گیرند که این آمار در مردان فقط 1% است.

به‌طور کلی بیش از نیمی از سرطان‌های که افراد به آن مبتلا می‌شوند قابل پیشگیری است و آمار نشان می‌دهد که از هر 26 مورد سرطان می‌توان از 15 مورد آن جلوگیری کرد. البته خوشبختانه با اجرای برنامه‌های هشداری و آگاهی سازی، میزان ابتلا به سرطان کمی کاهش یافته است

پیشگیری

درحالی‌که محققان از دولت‌ها می‌خواهند که با گذاشتن مالیات بر سیگار و نوشیدنی‌های الکلی بتواند درصد ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما افراد زیادی هستند که با اقدامات خود می‌توانند درصد احتمال سرطان را در خود پایین بیاورند.

بهترین راه این کار ابتدا تجدید نظر اساسی در رژیم غذایی است، شما اگر می‌خواهید از این بیماری مرموز دور بمانید باید مصرف سرخ‌کردنی‌ها را به شدت کاهش دهید و به مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه بپردازید. همچنین کنترل وزن از طریق ورزش کردن علاوه بر اینکه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد باعث خواهد شد تا شما به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا نشوید و سرآمد همه این‌ها دوری از سیگار است. سیگار خطرناک‌ترین عامل برای ابتلا به سرطان است و ترک آن می‌تواند گامی بزرگ برای دور شدن شما از این بیماری سخت کند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید، کسانی که سابقه وجود سرطان در خانواده خود را دارند باید نسبیت به علائم آن حساس‌تر بوده و مدام خود را چک کنند تا در صورت بروز خطر در مراحل اول شروع بیماری به آن رسیدگی شود.

۱۰ نشانه جدی انواع سرطان!

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ