آیا نورهای مصنوعی مانند لامپ‌ها روی سلامتی ما تأثیر می‌گذارند؟

معمولاً زمانی که صحبت از سلامتی می‌شود بیشتر ذهنم ما روی تغذیه، ورزش و پرهیز از کارهای مضر تمرکز می‌کند، و کمتر کسی است که تصور کند شرایط نوری نیز می‌تواند روی سلامت ذهن و جسم ما اثر بگذارد.

معمولاً زمانی که صحبت از سلامتی می‌شود بیشتر ذهنم ما روی تغذیه، ورزش و پرهیز از کارهای مضر تمرکز می‌کند، و کمتر کسی است که تصور کند شرایط نوری نیز می‌تواند روی سلامت ذهن و جسم ما اثر بگذارد. همه موجودات زنده ازجمله ما انسان‌ها به یک ریتم روزانه از روشن شدن هوا تا تاریک شدن هوا در شب عادت کرده‌ایم. مثلاً وجود نور به گیاهان می‌گوید که باید رشد کنند و یا به پرندگان که هنگام خواندن است و در انسان روز بر بخش‌های مختلفی چون پوست، سیستم عصبی، بینایی، جنسی و ریتم کلی زندگی ما اثر می‌گذارد.

امروزه ما بیشتر زندگی خود را در معرض نور مصنوعی قرار گرفته‌ایم و ماهیت این نورهای به طور چشم‌گیری در حال تغییر است که البته ما این جریان را درک نمی‌کنیم اما بدن ما کاملاً با آن روبه‌رو می‌شود.

از همین رو اتحادیه اروپا به طور کامل استفاده از لامپ‌های رشته‌ای را ممنوع کرده و باید نورهای با انرژی و تشعشعات کم جایگزین آن‌ها شوند که شامل نورهای با طیف آبی می‌شود.

این در حالی است که در سطح جهان وقتی نورهای LED و فلورسنت در خانه‌ها و مراکز مختلف نصب شد، بسیاری از افرادی که در معرض نور آن‌ها قرار گرفته شروع به گزارش بیماری و درد در ناحیه‌های مختلف بدن کردند. همچنین در این افراد علائمی چون سوزش چشم، سرگیجه، میگرن، استرس و اضطراب نیز دیده شده است.

هنوز مشخص نشده است که چرا برخی از نورهای جدید باعث چنین مشکلاتی در بعضی از افراد می‌شوند اما متخصصان ارشد پرشی ابراز نگرانی خود را از تأثیر این نورهای روی سیستم عصبی، چشم، پوست و خواب افراد در معرض آن کرده‌اند.

پروفسور آرنولد ویلکینز متخصص ادراک بصری از دانشگاه Essex می‌گوید که احتمالاً سوسو زدن این لامپ‌ها (flicker) ممکن است دلیل  سردرد، تهوع و سرگیجه افراد است.

او در ادامه گفت که تحقیقات ما نشان داده که هرچقدر سوسو زدن نور فلورسنت بیشتر می‌شود، سر درد افراد در معرض نور نیز افزایش میابد و همین فرکانس پایین نور فلورسنت حتی می‌تواند به ایجاد تشنج در افراد مستعد کمک کند.

پروفسور درباره سوسو زدن گفت: این اتفاق با اینکه از جانب ما درک نمی‌شود اما مغز ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث اختلال در رابطه چشم و مغز می‌شود. در واقع این سوسو زدن باعث می‌شود نورون‌های مغز همان لحظه واکنش نشان دهند و این امر باعث اختلال در دیگر کارهای مغز خواهد شد. برخی افراد حساسیت بیشتری نسب به دیگران دارند به همین دلیل ممکن است اثرات مشاهده شده در افراد متفاوت باشد. با این حال ما اعلام کرده‌ایم که دولت‌ها حداقل برای روشنایی مکان‌های عمومی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، خیابان‌ها، و اماکن ورزشی باید از نورهای استفاده کنند  که مشکل سوسو زدن را ندارند.

بن یک جوان 38 ساله از ایرلند است، او می‌گوید ابتدا مجبور شد شغل خود را رها کند زیرا مانیتورهای که در محل کارش وجود داشت همگی صفحات LED داشتن که باعث مشکل برای او می‌شد. بعد از مدتی هم وقتی در خیابان جلوی خانه‌اش لامپ‌های LED را نصب کردند، حتی نمی‌توانست به باغچه جلو خانه بیاید زیرا فوران دچار درد شدید چشم، میگرن، سردرد و حالت تهوع می‌شد.

البته بن تنها نیست، امروزه با گسترش این‌گونه نورها در همه‌جا افراد فراوانی از سراسر جهان دچار اختلالات این‌چنینی شده‌اند و حداقل کاری که دولت‌ها می‌توانند انجام بدهند این است که در اماکن عمومی از این گونه نورها استفاده نکنند.

.

آیا لامپ‌های کم‌ مصرف باعث سرطان می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ