آیا رژیم غذایی تخم مرغ موثر است؟

همانطور که از نامش بر می آید، تخم مرغ ها بخش بزرگی از این رژیم غذایی هستند و همچنین یکی از منابع اصلی پروتئینی این رژیم غذایی است.

همانطور که از نامش بر می آید، تخم مرغ ها بخش بزرگی از این رژیم غذایی هستند و همچنین یکی از منابع اصلی پروتئینی این رژیم غذایی است. در برخی از نسخه های رژیم غذایی، تخم مرغ تنها غذایی است که خورده می شود. در این مقاله، ما به بررسی این می پردازیم که آیا این رژیم غذایی محرمانه دارای شایستگی است یا خیر و آیا آنقدر سالم هست که ارزش امتحان کردن داشته باشد یا خیر.

چند نسخه مختلف از رژیم غذایی تخم مرغ وجود دارد. در هر یک از این نسخه ها، تخم مرغ ها منبع اصلی پروتئین هستند. کربوهیدرات های نشاسته ای مانند سیب زمینی، برنج و نان مجاز نیستند. شیرینی و غذاهایی با قند زیاد نیز از رژیم غذایی حذف می شوند. آب و نوشیدنی های بدون کالری اما، در تمام نسخه های رژیم غذایی تخم مرغ مجاز می باشند.

مقدار دقیق کالری و وعده ای که در رژیم تخم مرغ توصیه می شود، بسته به جنس، قد و سطح فعالیت افراد متفاوت است. تخم مرغ هایی که پخته شده، نیم پز شده یا به صورت املت هستند، تنها درصورتی مجاز هستند که بدون کره یا روغن آماده شوند.

نسخه اصلی رژیم غذایی تخم مرغ عبارتند از:

1- رژیم تخم مرغ سنتی

در رژیم تخم مرغ سنتی، دریافت پروتئین از منابع دیگر مجاز است. درواقع رژیم سنتی تخم مرغ محبوب ترین نسخه است و مشابه رژیم های دیگری با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است. پروتئین نازک و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج مجاز خواهد بود.

میوه معمولا به 1 یا 2 وعده در روز محدود می شود. کربوهیدرات ها مانند ماکارونی، نان و برنج محدودیت هایی دارند.

یک مثال از برنامه غذایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

صبحانه: دو تخم مرغ و یکی از سبزیجات با کربوهیدرات کم.

ناهار: پروتئین نازک با سالاد سبز.

شام: تخم مرغ یا پروتئین نازک و سبزیجات کم کالری.

2- رژیم تخم مرغ و گریپ فروت

در این طرح غذایی، یک فرد از همان دستورالعمل های پروتئین بالا و کربوهیدرات کم مانند روش قبل استفاده می کند. آنها همچنین با هر وعده غذایی خود، نصف گریپ فروت را می خورند.

یک مثال از این برنامه غذایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

صبحانه: دو تخم مرغ و نیمی از گریپ فروت.

ناهار: یک وعده پروتئین نازک با اسفناج و نیمی از گریپ فروت.

شام: یک وعده از پروتئین باریک، مانند ماهی یا تخم مرغ، با نصف گریپ فروت.

3- رژیم تخم مرغ شدید

این نسخه از رژیم غذایی تخم مرغ برای هر وعده غذایی تنها برای مصرف تخم مرغ و آب اجازه می دهد. برای بسیاری از افراد ادامه دادن و پیروی از این رژیم غذایی برای مدت زمان طولانی سخت و احتمالا دشوار است. خوردن فقط یک نوع غذا، یک راه سالم برای کاهش وزن نیست. این رژیم غذایی توصیه نمی شود و ممکن است منجر به کمبود موادغذایی شود.

4- آیا این رژیم ها موثر هستند؟

تمام نسخه های رژیم غذایی تخم مرغ باعث کاهش کالری می شوند، بنابراین ممکن است برای کاهش وزن در کوتاه مدت مفید باشد. این رژیم غذایی دارای پروتئین بالا است، که نشان داده شده است که به کاهش وزن کمک می کند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از پروتئین بوده و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهم، از جمله ویتامین B-12، ویتامین D و آهن است. اگرچه تخم مرغ حاوی مواد مغذی ضروری است و ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما رژیم تخم مرغ ممکن است بهترین روش برای از دست دادن وزن و حفظ آن نباشد.

حتی اگر یک فرد وزن کم کند، بعید است که چنین رژیم سختی را درازمدت حفظ کند، در نتیجه افراد ممکن است به راحتی آنچه را که از دست داده اند دوباره به دست آورند. همچنین این رژیم غذایی ممکن است برخی افراد را در طی روز بخاطر محدودیت های کربوهیدرات خود، خسته و تنبل کند.

5- آیا ایمن است؟

تخم مرغ می تواند یک منبع پروتئین سالم باشد، اگر در حالت متعادل خورده شود ؛ اما درعین حال کلسترول آن بالا است. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف تخم مرغ در مقادیر زیاد ممکن است خطر بیماری های خاصی را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داده است که خوردن بیش از شش تخم مرغ در هفته، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در مردان 30 درصد افزایش می دهد؛ البته نه برای زنان. همان مطالعه همچنین گزارش داد که درهر دو جنس که شش تخم مرغ یا کمتر در هفته خورده بودند، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی هموراژیک  یا نارسایی قلبی در آنها افزایش نیافت. سکته مغزی هموراژیک به دلیل پارگی رگ های خونی در مغز است. ایمنی رژیم غذایی تخم مرغ نیز به نسخه ای که دنبال می شود بستگی دارد. فقط خوردن تخم مرغ در هر وعده غذایی یک رژیم متعادل نیست و ناامن است، زیرا این کار می تواند به کمبود تغذیه ای منجر شود.

همچنین تخم مرغ ها حاوی فیبر نیستند. خوردن تخم مرغ تنها، ممکن است عملکرد مناسب گوارشی را مختل کند و منجر به یبوست شود. رژیم های حاوی پروتئین بالا و کم کربوهیدرات همچنین ممکن است عوارض ناخواسته ای مانند خستگی، سردرد و حالت تهوع ایجاد کنند. از دیگر عوارض آن می توان به نفس بدبو، گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

6- نتیجه گیری

رژیم تخم مرغ ممکن است فقط یک رژیم غذایی نامناسب دیگر باشد. اگرچه تخم مرغ می تواند یک منبع سالم پروتئین باشد، اما نباید تنها غذایی باشد که فرد می خورد. در حالی که افراد ممکن است در ابتدا وزن کم کنند، اما رژیم تخم مرغ نه یک رژیم متعادل است و نه یک برنامه کاهش وزن سالم در درازمدت خواهد بود.

گرچه رژیم سنتی تخم مرغ اجازه می دهد منابع دیگری از پروتئین و سبزیجات نیز وجود داشته باشد، اما آن نیز محدود کننده است و ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. برای اکثر مردم، ممکن است پیروی از رژیم غذایی تخم مرغ سخت باشد. هنگامی که اکثر مردم به عادات غذا خوردن قدیمی خود بازگردند، ممکن است وزنشان را دوباره به دست بیاورند.

باید بدانیم که راه های بهتری نسبت به رژیم غذایی تخم مرغ برای کاهش وزن، وجود دارد. تغییرات پایدار مانند حذف غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف گوشت و لبنیات و خوردن میوه ها و سبزیجات تازه می تواند به هر فرد کمک کند تا در طول زمان وزن سالم خود را حفظ کند.

برگردان: سیما آزاد فلاح

زمان پخت تخم مرغ عسلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ