مزایای استفاده از دانه های چیا

دانه های چیا، یک غذای عالی ولی کوچک است که در بسته های بزرگ، آماده می شود. این دانه های کوچک معطر و بسته بندی شده با آنتی اکسیدان ها، سیستم گوارش شما را سالم و کلسترول شما را پایین می آورد.

دانه های چیا، یک غذای عالی ولی کوچک است که در بسته های بزرگ، آماده می شود. این دانه های کوچک معطر و بسته بندی شده با آنتی اکسیدان ها، سیستم گوارش شما را سالم و کلسترول شما را پایین می آورد. با کمال تعجب، آنها می توانند حتی باعث کاهش وزن شما نیز بشوند. دانه های چیا، از دهه 1980 بخشی از فرهنگ POP شده اند.

این دانه ها از گیاه Salvia Hispania می آیند که عضوی از خانواده نعناع است. این گیاه بومی امریکای مرکزی است و آزتک ها و مایان ها به طور مرتب این دانه ها را به عنوان تقویت کننده انرژی مصرف می کردند. امروزه بذر دانه های چیا در خانواده خود قرار گرفته است و ما آن را به عنوان یک غذای سالم درنظر می گیریم.

دانه های چیا حاوی حداکثر مواد مغذی در حداقل بسته بندی خود هستند. برخلاف بعضی از غذاهای مغذی موجود در بازار مثل آووکادو، acai و کاکائو، دانه های چیا از نظر ظاهر و طعم، آن طور که باید و شاید معرفی نشده و دست کم گرفته شده اند. این دانه های قهوه ای کوچک دارای عطر و بویی مانند فندق نرسیده می باشد. فقط به این دلیل که دانه های چیا هیچ عطر و طعم سرزنده و شکل ظاهری سرحالی ندارند، به این معنی نیست که مختصات تغذیه ای آنها کمتر فوق العاده باشد.

براساس وزارت کشاورزی ایالات متحده USDA ، دانه های چیا منبع خوبی از پروتئین و فیبر بوده و غنی از کلسیم، ویتامین A، آهن و اسیدهای چرب امگا3 هستند. هر قاشق غذاخوری از دانه های چیا حاوی تقریبا 70 کالری می باشد، اما به دلیل اینکه آنها از نظر کربوهیدرات غنی نیستند، بیشتر انرژی که از طریق مصرف این دانه ها گرفته میشود، به سرعت متابولیزه میشود. دراین مقاله 10 دلیل برای استفاده از دانه های چیا و افزودن آنها به رژیم غذایی روزانه شما آمده است:

  • دانه های چیا، عملکرد گوارش و هضم را بهبود می بخشند.

محتوای فیبر بالای این دانه های کوچک، به این معنی است که آنها به شما کمک می کنند تا گوارش منظمی داشته و تحریک روده را کاهش دهید. فلور روده، غذاهای غنی از فیبر را دوست دارد؛ که به این معنی می باشد که دانه های چیا از این باکتریهای خوب موجود در سیستم گوارش شما حمایت می کنند.

  • مواد معدنی ضروری و کافی دریافت کنید.

دریافت کلسیم کافی در سیستم شما یک چالش است؛ بخصوص برای آن دسته از ما که لبنیات کافی مصرف نمی کنیم. دانه های چیا حاوی درصد بالایی از مصرف روزانه کلسیم توصیه شده برای فرد می باشد. آنها همچنین مملو از منیزیم، فسفر و منگنز هستند.

  • آنها منبع بزرگی از آنتی اکسیدان هستند.

این آنتی اکسیدان ها نه تنها باعث عمر طولانی و پایدار این دانه ها می شود، بلکه باعث کاهش رادیکال آزاد نیز می شود. رادیکال های آزاد باعث آسیب سلولی می شود که می تواند به پیر شدن سلولها و سرطان منتهی شود.

  • با اهداف کاهش وزن خود روبرو شوید.

درحالی که هنوز محققین درمورد این که آیا دانه های چیا موجب سوختن چربی دربدن می شوند، متفق نیستند، اما باید گفت که قطعا این دانه ها می توانند درمسیر کاهش وزن شما به شما کمک کنند.

زمانی که آنها بلعیده می شود یا خیس کرده می شوند، یک ماده ژل مانندی ایجاد می کنند که می تواند باعث احساس سیری سریع تر در شما شود.

  • استخوانهای قوی تری بسازید.

از آنجا که یک وعده دانه های چیا حاوی 18 درصد از کلسیم توصیه شده روزانه شما می باشد، استفاده مداوم از آنها موجب تاثیر مثبت بر سلامت استخوان می شود. برای روشن تر شدن شما باید بگوئیم که یک وعده مصرف دانه های چیا، نسبت به یک وعده شیر، حاوی کلسیم بیشتری می باشد.

ردیابی مواد معدنی مانند منیزیم و بور، که هردو را می توان در دانه های چیا یافت، جذب ویتامین D را برای بدن شما آسان تر می سازد. به نوبه خود ویتامین D نیز بدن شما را قادر می سازد تا از همه کلسیم دریافتی استفاده کند.

  • از دیابت نوع 2 جلوگیری کنید.

رژیم های غذایی با فیبر بالا از هدر رفتن انسولین و درنتیجه دیابت نوع 2 پیشگیری می کند. رژیم های غذایی با فیبر بالا نه تنها از ابتلا به دیابت جلوگیری میکند، بلکه کنترل بیماری را نیز آسانتر می سازد.

  • بدن خود را سم زدایی کنید.

ازآنجا که دانه های چیا از سلامت گوارشی شما حمایت می کند، به شما کمک میکند تا به طور طبیعی بدن خود را سم زدایی کنید. ویژگی ضد التهابی آنها، این دانه ها را قادر می سازد تا از آسیب هایی که در سطح سلولی اتفاق می افتد جلوگیری و آنها را بازسازی کند. نتیجه آن ضایعات کمتر در بدن شما و حذف موثر مواد زائدی است که بدن تولید می کند.

  • از اسیدهای چرب امگا3 لذت ببرید.

اسیدهای چرب امگا3 باعث کاهش التهاب، پیشگیری از سرطان و حمایت از سلامت کلی بدن می شود. اما اضافه کردن آن به رژیم غذایی همیشه آسان نیست. دانه های کتان منبع شایع اسیدهای چرب امگا3 می باشد. اما بدن شما نمی تواند دانه های کتان را به طور کامل شکسته و هضم کند. از سوی دیگر شما می توانید با هضم کامل دانه های چیا، که به شما اجازه دسترسی به تمام توانایی های مبارزه با التهاب را در خود می دهد، از اسیدهای چرب امگا 3 آن لذت ببرید.

  • قلب خود را سالم نگه دارید.

این اسیدهای چرب امگا3 شگفت انگیز، از سلامت قلبی عروقی شما حمایت می کند. دانه های چیا دارای ترکیبات باورنکردنی امگا3، مواد معدنی، خواص ضدالتهابی، کاهش فشارخون و حتی جلوگیری از آترواسکلروز یا سخت شدن سرخرگها می باشد.

  • کلسترول خود را پایین بیاورید.

اسیدهای چرب امگا3 و مقدار بالای فیبر دانه های چیا، می تواند سطح کلسترول بد LDL شما را کاهش دهد.

  • افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما، کاری است که با سهولت انجام می شود.

ازآنجا که دانه های چیا، چنین طعم ملایمی دارد، شما به راحتی می توانید آنها را به برخی از غذاهای آماده خود اضافه کرده و میل کنید. این دانه ها با غذاهای شیرین و طعم دهنده ها، خیلی خوب سازگار می شود. فرقی نمی کند چه آنها را روی سالاد خود بریزید، به کیک اضافه کنید یا آنها را در دستورالعمل غذاهای آماده طبخ و پخته شده خود اضافه کنید، مطمئن باشید که به سمت یک درمان سالم پیش می روید.

برگردان: سیما آزاد فلاح

به جای ماهی این دانه گیاهی را بخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ