نکاتی که به ترک سیگار شما کمک می‌کند

ترک سیگار یکی از کارهای بسیار سختی است که هرکسی موفق به انجام آن نمی‌شود، سیگار به‌جز وابستگی جسمی یک تمایل روانی در ذهن فرد ایجاد می‌کند که همین امر دل کند از آن را تا حدی غیرممکن کرده است؛ اما هنگامی که از مضرات سیگار بخصوص نقش اصلی آن در به وجود آمدن سرطان مطلع می‌شویم، بیشتر و بیشتر به اهمیت ترک آن پی می‌بریم.

حالا اگر شما قصد کرده‌اید تا واقعاً سیگار را کنار بگذارید، با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا نکاتی کاربردی درباره انجام کارهای به شما بگوییم که در ماه اول ترک سیگار به شما کمک خواهد کرد.

انگیزه؛ محافظت از خانواده

مهم‌ترین بخش انجام هر کار سختی داشتن یک انگیزه بسیار قوی است. دلیلی که مدام آن را برای خود مرور کنید تا بر هوس کشیدن سیگار غلبه کنید. حفاظت از خانواده می‌تواند بهترین انگیزه برای این کار باشید، به خاطر داشته باشید، افرادی که در کنار اشخاص سیگاری زندگی می‌کنند تا 20% از مضرات سیگار نصیبشان خواهد شد. پس حفاظت از خانواده خود را به عنوان مهم‌ترین هدف خود انتخاب کنید و همیشه به خودتان یادآوری کنید که به خاطر آن‌ها سیگار را ترک می‌کنم. هر روز از خانواده خود بپرسید که چقدر خوشحال هستند که سیگار را ترک کرده‌اید، مطمئناً جواب آن‌ها انگیزه شما را بالا خواهد بود و می‌فهمید که کار شما بیهوده نیست.

خوردن

کارهای هستند که باعث برطرف کردن میل شما به سیگار می‌شوند. وقتی سیگار را ترک کردید در هفته‌های اول هرزمان هوس سیگار کشیدن به سراغتان آمد یک وعده کوچک غذایی خوشمزه بخورید، این کار تا حدودی جایگزین حس سیگار خواهد شد. البته مراقب باشید که غذاهای انتخابی شما باعث چاقی بیش از حدتان نشود.

توجه به سود مالی

مدام این نکته را در ذهن خود مرور کنید که با ترک سیگار علاوه بر حذف شدن هزینه روزانه خرید سیگار، همچنین می‌تواند از هزینه‌های درمان بیماری‌های احتمالی که بخاطر کشیدن سیگار در آینده برایتان به وجود خواهد آمد جلوگیری می‌کند. یک کار جالب انجام دهید، مثلاً اگر هر روز به فروشگاه می‌رفتید و سیگار می خردید، حالا هر روز پیش یک آدم فقیر بروید و مبلغ را به او بدهید. حس خوبی که برایتان ایجاد می‌شود فوق‌العاده است و مطمئن باشید به این کار اعتیاد پیدا می‌کنید.

از الکل دور شوید

تحقیقات نشان می‌دهد که الکل یکی از مهم‌ترین عواملی است که شما را دوباره به سمت سیگار کشیدن برمی‌گرداند. پس سعی کنید از محیط‌های که در آن الکل نوشیده می‌شود و افراد الکلی دوری کنید. زیرا معمولاً افراد الکل را با سیگار پیوند می‌زنند و این باعث تحریک بیشتر شما خواهد شد.

حضور در مناطق سیگار ممنوع

در ابتدا باید همه نشانه‌های سیگار از جمله زیر سیگاری، فندک و لباس‌های که بوی سیگار می‌دهند را کاملاً پاک‌سازی کنید، سپس سعی کنید بیشتر در محل‌های باشید که امکان سیگار کشیدن در آن‌ها وجود نداشته باشد. سعی کنید اوقات فراقت خود را در کتابخانه، سینما، یا مراکز خریدی بگذرانید که نتوانید آنجا سیگار روشن کنید. همچنین تلاش کنید تا در ماه اول وقت اضافی نداشته باشید، مدام تقویم خود را پرکنید و برنامه‌های مختلفی با افراد خانواده (غیر سیگاری) ترتیب دهید. از تنهایی اجتناب کنید، زیرا تنها بودن می‌تواند با وسوسه سیگار کشیدن همراه باشد.

 

فعالیت روزانه

ترک سیگار در روزهای نخست باعث اختلالات درون بدن شما می‌شود که خلق و خوی شما را به هم می‌ریزد، عصبی می‌شوید و حتی ممکن است به یک فرد حساس و پرخاش گر تبدیل شوید. ساده‌ترین راه مقابله با این اتفاق انجام فعالیت‌های ورزشی است. ورزش علاوه بر اینکه روحیه شما را بالا می‌برد باعث کاهش استرس و خوش اخلاق شدن شما خواهد شد و به شما در رهایی از سیگار کمک فوق‌العاده‌ای بخصوص در ماه اول می‌کند.

دهانتان را مشغول کنید!

همان‌طور که گفتیم سیگار یک عادت روانی هم هست. شما سال‌ها عادت کرده‌اید که سیگار را در دهانتان بگذارید، پس نمی‌شود یک باره آن عادت را حذف کنید پس جایگزینی مناسب مانند آدامس، آب‌نبات، چوب‌شور و اقلامی که بتوانید برای مدتی آن را درون دهانتان نگاه‌دارید برایش پیداکنید. البته به دلیل وجود نیکوتین در سیگار یک باره نمی‌شود این ماده را ترک کرد، بهترین راه این است که در ماه اول نیکوتین بدن را از روش‌های دیگری مانند داروهای که دکتر تجویز می‌کند یا خوردن آدامس‌های نیکوتینی به طور موقت تأمین کرد.

هم صحبت، راهنما، سیگاری سابق

شما بهتر است برای آغاز مسیر ترک سیگار از یک نفر به عنوان هم صحبت و راهنما استفاده کنید. ترجیحاً کسی را انتخاب کنید که موفق شده سیگار را ترک کند. در ماه‌های اول سعی کنید دائماً با او باشید، درد و دل کنید و از راهنمایی‌هایش استفاده کنید. اگر در لحظاتی به شدت به سمت سیگار کشیده می‌شوید فوراً به او زنگ بزنید و با صحبت کردن طولانی با دوستتان لحظات پر استرس خود را بگذرانید.

دوباره، دوباره و دوباره

این واقعیت وجود دارد که ترک سیگار کار بسیار سختی است، اصلاً انتظار نداشته باشید که بتوانید در همان تلاش اول به راحتی ترک کنید. هر بار که شکست خوردید در خونسردی کامل به خودتان بگوید: خب، دوباره شروع می‌کنم

اگر حتی 10 بار هم موفق نشدید اصلاً خود را سرزنش نکنید، کلمات منفی به کار نبرید و فقط دائم تکرار کنید که بالاخره روزی موفق می‌شوم پس دوباره تلاش می‌کنم.

حقایق تکان‌دهنده‌ای که شما را از سیگار کشیدن منصرف می‌کند

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ