رژیم غذایی در پرکاری تیروئید

همزمان با مصرف داروهای شیمیایی راهنمایی های خوراکی برای مبتلایان به پرکاری تیروئید نیز وجود دارد

* مبتلایان باید از یک رژیم پر کالری (چهل کیلوکالری متناسب با هر کیلووزن) کمک بگیرند با افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم  آنها  این کار میسر خواهد بود.

* مصرف پروتئین نیز باید بین ۷۵/۱٫۱ گرم متناسب با هر کیلوگرم وزن بدن باید افزایش پیدا کند. از مواد غذایی مثل تخم‌مرغ، گوشت قرمز و سفید و دانه های روغنی و حبوبات در برای دریافت پروتئین در این بیماران توصیه می شود. در برخی بیماران، مصرف مکمل‌های پروتئینی  پیش و پس ازعمل جراحی بسیار مفید خواهد بود.

* با توجه به کمبود ویتامین ها در این افراد، دریافت ویتامین Cو  B کمپلکس همچنین ویتامین های گروه B  در کنار برنامه غذایی بسیار مفید است. این بیماران به دریافت مولتی‌ویتامین و مولتی مینرال نیاز زیادی دارند. برخی از منابع غذایی برای این بیماران شامل مرکبات حاوی ویتامین سی، کیوی ، لبنیات، سبزیجات برگ سبز دار، حبوبات وغلات می توانیم اشاره کنیم.. دریافت ویتامین A   در بهبود عملکرد تیروئید اهمیت زیادی دربرخواهد داشت و مصرف ویتامین C برای افزایش سوخت و ساز بدن مبتلایان نیز اهمیت زیادی دارد.

هرگز به مصرف خودسرانه مکمل‌های نپردازید. مصرف غیرضروری انواع مکمل ها عوارض جبران ناپذیر زیادی را برای بدن دربرخواهد داشت

در مصرف زیاد ید دقت کنید. برخی ازانواع مکمل‌های ید زیادی دارند که  برای مبتلایان به پرکاری تیروئید مضر و خطرناک خواهند بود. این افراد باید از مصرف خوراکی های دریایی، انواع  سبزیجات دریایی  خودداری کنند.

*این افراد از استفاده از نوشیدنی های شکلاتی و کافئین‌دار واستعمال دخانیات نیز باید خودداری کنند.

* برخی مواد غذایی به صورت طبیعی در کاهش عملکرد غده تیروئید مفید می باشند به همین دلیل مصرف آن‌هادر درمان این بیماری بسیار مفید خواهد بود. از جمله آن ها می توانیم به بادام زمینی و سویا ،سبزیجات خانواده کلم ،اسفناج، شلغم، گلابی، هلو اشاره کنیم. مراقب عوارض مصرف این محصولات طبیعی در کنار داروهای ضد تیروئید باشید چون موجب افزایش عوارض جانبی این فرآورده های داروهایی خواهند شد. در صورتی که این مواد غذایی پخته شوند اثرات آنها کاهش پیدا خواهدکرد. سایر میوه ها و سبزیجات مفید شامل هویج، کرفس، فلفل، سبز،  تره آبی، زردآلو، سیب، زغال‌اخته، و آناناس  می باشند..

* سوخت و ساز کلسیم در این بیماران متفاوت است و خطر پوکی استخوان آن ها را تهدید میکند. پس دریافت کلسیم از اهمیت زیادی برای این بیماران برخوردار است.

* مبتلایانی که بیماری کلیوی یا قلبی  نیز دارند، آب زیادی باید بنوشند. مبتلایان به اگزوفتالمی باید دریافت نمک و آب را کنترل کنند.

تغذیه مفید برای پرکاری تیروئید:

· نمک با ید کم

· گوشت قرمز تازه

· نان خانگی با نمک و روغن رژیمی

· سبزی و میوه تازه

· سبزیجات فریز شده بدون نمک ید دار

· کربوهیدارت های بدون ید

· آجیل خام

· پاپ کورن بدون نمک

· روغن گیاهی

· انواع دسر شیرین

· نانهای فطیر بی نمک

· ماهی آب های شیرین

مواد غذایی مضر برای پرکاری تیروئید:

· نمک ید دارو نمک دریا،جوش شیرین

· برخی ویتامین یا مکمهای حاوی ید

· خوراکی های دریایی

· غذاهای حاوی افزودنی های غیرمجاز

· خوراکی های نمک سود شده

·  نان های فانتزی

· عدم استفاده از رنگهای قرمز خوراکی صنعتی که معمولا به رنگ قهوه ای و یا به رنگ قرمز میباشد مانند کولاها

· تخم مرغ

· میوه خشک شده

· انواع کنسرو سبزیجات

· انواع شکلات

· خوراکی های حاوی سویا

· قهوه

پرکاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مجید محمدی

مجید محمدی

1398-11-02 - 22:46 پاسخ

بالا نوشتید سویا خوبه پایین نوشتید سویا بده تو رو خدا دقت کنید با جون مردم بازی نکنید