حوثی ها چه کسانی هستند؟

حوثی ها چه کسانی هستند،با هم در این مطلب بخوانیم

حوثی ها چه کسانی هستند:

نیروهای مردمی ارتش یمن افرادی هستند که به حوثی ها شناخته می شوند.حوثی ها در مقابل رییس جمهور مخلوع و ارتش ائتلافی عربستان ایستادگی کردند.

آیا حوثی ها علی عبدالله صالح را کشنتد؟

طبق اخباری که منتشر شده است اینگونه گفته شد که علی عبدالله صالح در حین فرار تئسط نیروهای مرئمی کشته شده است.این نیروهای مرئمی گویا حوثی ها هستند که علی عبدالله صالح را در حین فرار کشته اند.

حوثی ها از چه فرقه ای هستند؟

شیعیان زیدی ساکن استان صعده و دیگر مناطق یمن، شیعه پنج امامی هستند و معتقد به امامت زید بن علی زین العابدین بن حسین(ع) بن علی(ع) هستند.

زید بن علی گرچه خود را امام نمی داند و به خونخواهی مظلومان عاشورا قیام کرد، اما پیروانش وی را به عنوان امام پنجم می شناسند و به همین دلیل زیدیه نامیده می شوند. زیدبن علی که فردی بسیار شجاع و اهل علم و دانش بود، در سال 122 هـ.ق در دوران خلافت هشام بن عبدالملک اموی بر ضد حکومت ظلم و جور امویان در کوفه قیام کرد و با جمع کثیری از یارانش به شهادت رسید.

عقاید خاص زیدبن علی(ع) از جمله قیام و خروج علیه ظالمان در هر شرایطی، امکان امامت بدون برخورداری از علم غیب و عصمت، سبب شد که علی رغم اینکه خودش مدعی امامت نباشد، اما پیروانش او را امام بدانند و پس از شهادتش در کوفه و عراق، ایران و یمن دست به قیام علیه حکومت های وقت بزنند و حکومت های زیدی را تشکیل دهند.

«جارودیه»، «سلیمانیه» و «صالحیه» از جمله سه فرقه اصلی زیدیه است که از آن فرقه های دیگری مانند «هادویه» و «قاسمیه» در یمن و «ناصریه» در ایران شکل گرفت.

از مهمترین و معروفترین حکومت زیدی ها در ایران که با آمدن یحیی بن عبدالله به دیلم و بعد از شهادت وی توسط عباسیان در سال 250 هـ.ق شکل گرفت، می توان به قیام حسین بن علی معروف به داعی کبیر اشاره کرد.

یحیی بن حسین رهبر فرقه هادویه در سال 284 هـ.ق در صعده یمن توانست با ترویج مذهب هادویه، حکومت زیدی را تشکیل دهد. حکومت زیدی ها بر یمن با افت و خیز تا استیلای عثمانیان وجود داشت تا اینکه سقوط عثمانی ها، زمینه را برای حاکمیت مجدد آنها فراهم کرد و تا سال 1964 حکومت در دست زیدی ها بود تا اینکه در این سال اعلام جمهوری شد.

بدرالدین الحوثی که خود یکی از فقهای زیدیه است و 90سال سن دارد، پدر حسین الحوثی رهبر سابق الحوثی هاست که در سال 2004 در نبرد با ارتش یمن کشته شد.

الحوثی ها در واقع بازوی مسلح شیعیان مظلوم استان شیعی نشین صعده هستند که در برابر تهاجمات دولت مرکزی دفاع می کنند.

زیدی ها در بسیاری از اعتقادات با شیعیان اثنی عشری مشترک هستند و مراسم عاشورا و جشن های الغدیر را به طور گسترده برگزار می کنند.

الحوثی ها و در راس آنها، عبدالملک الحوثی بر این موضوع تأکید دارند که استان شیعه نشین صعده جزئی از خاک یمن است و آنها به هیچ وجه قصد جدایی از آن کشور را ندارند.
عبدالملک الحوثی رهبر فعلی الحوثی ها و برادر حسین الحوثی بارها بر این موضوع تأکید کرده است که از سوی هیچ کشوری حتی ایران حمایت نمی شود و خواسته هایی دارد که دولت مرکزی به آن توجه نمی کند.

اختلاف دیدگاه سیاسی با حکومت مرکزی در مورد آمریکا و اسرائیل، بی توجهی دولت به وضعیت خاص استان صعده و انجام نشدن اقدامات عمرانی از جمله مسائلی است که از سال های پس از وحدت یمن تاکنون همواره باعث درگیری الحوثی ها با دولت شده است.

علاوه بر این، بافت قبیله ای و وضعیت جغرافیایی منطقه به عنوان یک عامل طبیعی باعث شده است که دولت مرکزی یمن نتواند الحوثی ها را به راحتی شکست دهد.

عبدالملک الحوثی رهبر فعلی جنبش الحوثی به دلیل دارا بودن شخصیت قوی، پس از کشته شدن برادرش حسین، با وجود برادر بزرگترش یحیی، به رهبری این جنبش برگزیده شد و از سال 2004 تاکنون توانسته است با کمک برخی از همفکران برادرش در شباب المومن، آن را هدایت و رهبری کند.

وی سخنوری بسیار تواناست و با توجه به نفوذ پدرش بدرالدین که از ائمه مذهب جارودی (فرقه ای از زیدیه) است که احترام و نفوذ زیادی در یمن دارد، توانسته است بهره فراوانی ببرد. به گفته مخالفان الحوثی ها، تحولات فکری آنها باعث شده است که آنها در افکار و عقاید بسیاری با شیعه امامی احساس نزدیکی کنند و همین موضوع به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمایت فکری ایران نامیده می شود.

بدرالدین الحوثی در کتابی باعنوان «زیدیه در یمن» برخلاف عقیده جاری در بین زیدیه مبنی بر درست بودن خلافت ابوبکر، عثمان و عمر، به مخالفت برخاسته و همین موضوع باعث شد که بسیاری از رهبران زیدیه به مخالفت با او برخیزند.

پسرش حسین الحوثی نیز با تأثیرپذیری از افکار پدرش بر موارد مشترک با شیعه دوازده امامی تأکید کرده بود و این باعث شد که دشمنان با او به دشمنی بپردازند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1396-12-15 - 04:44 پاسخ

حوثیهاتروریستهای بالقوه اند