سیب زمینی شیرین و خواص آن

همه سیب زمینی های شیرین، نارنجی رنگ نیستند؛ پوست و گوشت آنها میتواند سفید، زرد، قهوه ای، قرمز، صورتی و یا حتی بنفش باشد.

1- آنتی اکسیدان فراوان

 طیف رنگی آنها، مواد مغذی مختلفی را بر روی میز غذای شما خواهد آورد. به نظر می رسد سیب زمینی شیرین با رنگ بنفش، حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان و عوامل ضد التهابی باشد. همانطور که این مواد از طریق سیستم بدن شما عبور میکنند، رادیکال های آزاد را متعادل و متوازن میکنند. (مواد شیمیایی که به سلولهای شما آسیب می زنند)

2- پیروزی و جشن ویتامین A

تنها یک سیب زمینی شیرین پخته شده، میتواند 400 درصد از ویتامین A خود را به بدن شما منتقل کند و نیاز سلامتی چشم و پوست شما را برطرف کرده و کمک به جلوگیری از بیماری خواهد کرد.

3- تقویت بتاکاروتن

 سیب زمینی شیرین با رنگ نارنجی کامل، حاوی بتاکاروتن است. (یک آنتی اکسیدان که از بیماری جلوگیری میکند) این بیماری ممکن است شامل موارد خاصی از سرطان و همچنین اختلال چشم باشد.

4- مقدمات سلامتی آسان است.

نحوه پخت سیب زمینی شیرین شما میتواند تفاوتهای تغذیه ای بزرگی را در ظرف شما ایجاد کرده و شما نیز آن تفاوت های بزرگ را دریافت خواهید کرد. در یک مطالعه، چگونگی اندازه گیری بقای تعداد زیادی از کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن را نشان داده و معلوم کرده است که بهترین روش پخت همان پخت ساده آن در فر یا تنور است.

5- مبارزه با ترکیبات سرطانی

دانشمندان براین باورند که این جوانه های رنگی، یک پروتئین منحصر به فرد دارند که مهارکننده پروتئاز نامیده میشود، و زمانی که در برابر سلولهای سرطانی آزمایش می شد، به نظر می رسید رشد برخی از نمونه ها را متوقف میکند.

6- ویتامین ها و مواد معدنی

سیب زمینی شیرین، غنی از ویتامین C است که باعث کنترل سیستم ایمنی بدن شما می شود. سطح بالای پتاسیم نیز به کنترل فشار خون کمک میکند؛ در حالی که کلسیم آن نیز باعث تقویت استخوانهای شما میشود.

7- غذای بهتری برای قند خون

سیب زمینی سفید، همان که شما به طور معمول پخته یا سرخ کرده آن را میخورید، رتبه بالای شاخص گلیسمی را نشان می دهد که باعث سرعت بالا رفتن قند خون در شما میشود. این رتبه در سیب زمینی شیرین پایین است. آنها همچنین دارای فیبر بیشتری هستند (درحدود 5 گرم در 4/3 فنجان)، که باعث میشود احساس سیری بیشتری کرده و هضم را آهسته تر انجام داده و در نتیجه مدت بیشتری سیر خواهید بود.

 

 

 

8- فیبر شگفت آور

اگر شما در حال تلاش برای پاک کردن سیستم گوارشی خود هستید، بدانید که سیب زمینی شیرین پر از فیبر است. برای یک وعده غذایی مناسب، آنها را با پوست بپزید، آنها را پوره کرده، پخته شده و یا خرد شده در یک خورش مصرف کنید. سیب زمینی سفید دارای مزایای خود است و هر دو بدون چربی هستند، اما نوع شیرین آن، کالری و کربوهیدرات کمی دارد.

9- مرد آهنی لایق

سیب زمینی شیرین، منبع خوبی از آهن است. این ماده، آن را برای گیاهخواران و وگان ها ستاره مواد غذایی میکند. دلیل آن هم اینجاست که : گوشت دارای آهن نوع heme است که در بدن شما راحت تر از آهن نوع non-heme که در میوه ها، سبزیجات و آجیل یافت میشود، جذب میشود. اما اگر غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند مانند سیب زمینی شیرین، بخورید، بدن  شما قادر خواهد بود تا آهن non-heme را بهتر جذب کند.

10- تاریخچه شیرین

سیب زمینی شیرین که اغلب اوقات در بین سبزیجات دیگر گیج میشود، یک Yam است.حقیقت این است که آنها از یک خانواده دورتر می آیند. ریشه های سیب زمینی شیرین را میتوان در گذشته های قبل از میلاد اکوادور و پرو ردیابی کرد. سیب زمینی شیرینی که امروزه وجود دارد و بومی غرب افریقا و آسیاست، تنها به 50000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. آنها در خارج از این مناطق نادر و کمیاب هستند، به طوری که ظرفی که به نام Yam سرو می شود، اغلب ممکن است واقعا سیب زمینی شیرین باشد.

11- گردش خوب در سال

شما ممکن است سیب زمینی شیرین را با تعطیلات عید پاک یا هر تعطیلات خاص دیگر پیوند دهید. زمانی که این جوانه ها نقش مهمی در کاسه ها و کیک ها بازی میکنند، چرا زمانی که میتوانید از آن همیشه لذت ببرید، مصرف آن را محدود به زمان خاصی میکنید؟

اکثر سوپرمارکت ها، خام و کنسرو آن را در تمام طول سال در فروشگاههای خود به فروش می رسانند. همچنین شما میتوانید آنها را در محصولات جدیدتر انواع چیپس های سیب زمینی و سیب زمینی های یخ زده و سرخ شده پیدا کنید.

برگردان: سیما آزادفلاح

خوراکی هایی که نباید از رژیم غذاییتان حذف کنید!

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ