اگر کودکتان مبتلا به صرع است، این مطلب را از دست ندهید

faateme1366
یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان گفت: چنانچه کودک شما مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع) است، تا زمانی که پزشک دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف کند.

دکتر ساسان ساکت  شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب را تشنج عنوان کرد و افزود: تشنج هنگامی روی می‌دهد که گروهی از سلول‌های عصبی مغز ناگهان به صورت همزمان با یکدیگر ولی غیرطبیعی و کنترل نشده، شروع به ارسال پی در پی پیام‌های الکتریکی می‌کنند که باعث اختلال موقت در مغز و ایجاد علایم گوناگونی در فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی کودکی تشنج می‌کند، ممکن است شما یک یا چند مورد از این علایم را در وی مشاهده کنید؛ از جمله اینکه کودک دچار اختلال هوشیاری شود، یعنی اطرافیان را نشناسد، متوجه زمان و مکان نباشد، به صدا زدن شما پاسخ ندهد، یا بی‌هوش روی زمین بیفتد، ممکن است بدن یا اندام کودک سفت شود و یا رنگ صورت او کبود شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: شاید تنفس کودک برای حدود ۳۰ ثانیه قطع شود و بعد از این وقتی دوباره شروع به تنفس کند، بسیار سطحی باشد. حرکاتی غیرارادی در اعضای بدن کودک ظاهر شود. این حرکات ممکن است قسمتی از بدن یا تمام اعضا را درگیر کند. ممکن است کودک به شدت دست و پا بزند، روی زمین بیفتد، سر و چشم‌های او به یک طرف بچرخد، یا اینکه فقط یک دست یا یک پایش دچار حرکات تکان دهنده شدید شود و این حالت چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

ساکت بیان کرد: معمولا این حملات کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است کودک در زمان حمله، کنترل ادرار یا مدفوع خود را از دست بدهد. گاهی کودک به صورت ناگهانی رفتاری غیرعادی نشان می‌دهد مثلا بدون آنکه متوجه اطراف باشد، شروع به دویدن می‌کند. ممکن است کودک برای چند لحظه به نقطه‌ای خیره شده و در این مدت متوجه اطراف نباشد.

وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ کودکی که از نظر تکاملی سالم هستند، بین دو تا پنج درصد دچار تب تشنجی ساده می‌شوند، یادآور شد: چنانچه فردی دچار تشنج شد و این فرد یک اختلال ساختمانی مغزی داشته باشد، باید یک سری تدابیر اندیشیده شود تا از تشنج‌های بعدی پیشگیری کنیم.

ساکت با تاکید براینکه هیچ‌گاه داروی کودک‌تان را خودسرانه قطع نکنید یا مقدار آن را کاهش یا افزایش ندهید، تصریح کرد:  کودکان مبتلا به حملات تشنج بدون تب (صرع) باید همواره مراقبت شوند، اما به خاطر داشته باشید که فعالیت جسمی آنها نباید به گونه‌ای غیرضروری محدود شود.

وی توصیه کرد: در زمان انجام کارهایی که با خطر سقوط یا غرق شدن همراهند، مخصوصا شنا، از نزدیک مراقب کودکتان باشید. اگر کودک شما تمایل به بالا رفتن از بلندی‌ها، درخت یا وسایل بازی دارد، نزدیک آنها بمانید.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان اظهار کرد: کودکان با سابقه تشنج ممکن است با یک تب خفیف، گرمای شدید محیط، کم خوابی، فشار روحی، خستگی شدید فیزیکی یا مصرف بعضی داروها (مثل تئوفیلین) دچار عود بیماری شوند. بنابراین حتما کودک‌تان را از این موارد محافظت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ