دلایل سرفه خشک در کودکان

faateme1366
متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه سرفه‌های خشک اغلب در کودکانی که استرس دارند دیده می‌شود، گفت: انواع آلرژی‌ ازجمله علل شایع سرفه‌های مزمن است.

آزاده فهیمیان با اشاره به اینکه سرفه‌هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد، سرفه مزمن است گفت: این سرفه‌ها علل متعددی دارد. با بررسی سابقه بیماری و گرفتن تاریخچه کامل پزشکی بیمار و خانواده او، معاینه دقیق و در صورت نیاز انجام آزمون‌های آزمایشگاهی از سوی پزشک معالج علت آن تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: معمولا علل سرفه‌های طولانی و مزمن را باید در بیماری‌هایی چون آسم و آلرژی بینی، رفلاکس معده، برونشیت مزمن و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه جستجو کرد.

فهیمیان افزود: در افراد عصبی به علت استرس یا هیجان، اضطراب، افسردگی و نیز در افرادی که دچار تیک عصبی هستند، ممکن است سرفه‌های خشک مشاهده شود. البته سرفه این بیماران هنگام خواب ناپدید می‌شود و بیشتر تحت تاثیر فضای نامساعد محیطی رخ می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های کودکان گفت: آلرژی‌ها ازجمله آلرژی بینی یا آسم از جمله علل شایع سرفه‌های مزمن و معمولاً خشک یا با خلط اندک است که در همه گروه‌های سنی، به ویژه کودکان و جوانان دیده می‌شود.

وی با اشاره به این که آلرژی جنبه ارثی و خانوادگی دارد، گفت: آلرژی نوعی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی نسبت به عوامل حساسیت‌زا و مواد تحریک‌کننده موجود در محیط زندگی است.

فهیمیان اضافه کرد: این واکنش در اثر فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی در مقابل ترشح مواد التهاب‌زا رخ می‌دهد. از جمله نشانه‌ها و علائم بالینی آلرژی که در اثر ایجاد التهاب در اندام‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود، سرفه، عطسه، گرفتگی یا آبریزش از بینی، اشک ریزش و سرخی چشم، خارش بدن و کهیر است. اگر این علایم شدید باشد، خواب و استراحت، تحصیل، فعالیت و کیفیت زندگی بیمار را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی گفت: عوامل حساسیت‌زا که به آنها آلرژن هم می‌گویند، شامل: گرده‌های گل و گیاه، حشرات، کپک‌ها، برخی داروها و غذاها می‌شود. بنابراین بر اثر تماس زیاد با آلرژن‌ها در فصل‌های گرده‌افشانی، به ویژه در بهار و پاییز، شدت آلرژی و علائم ناراحت‌کننده آنها روبه افزایش است. برای تسریع روند بهبودی بیمار مراجعه به پزشک و درمان ضروری است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ