درمان غیرجراحی آرتروز زانو

qazalkharaji
آرتروز زانو یکی از انواع رایج آرتروز است که غضروف مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد و طی آن مفصل دچار ساییدگی می شود. آرتروز زانو یک بیماری مخرب است که به صورت تدریجی مفصل را تخریب می کند که با افزایش سن این تخریب تشدید می شود. بیش از 25 میلیون نفر تنها در ایالات متحده مبتلا به آرتروز زانو هستند که همراه با درد، سفتی و ناتوانایی های بسیار است.

علت ایجاد آرتروز نامشخص است هرچند چاقی، بی تحرکی و جنسیت در میزان بروز آن تاثیرگذار است. آرتروز زانو با عکس ساده ی X-Rayو براساس یک سری از معیار ها و علایم قابل تشخیص است. علاوه بر جراحی که یکی از درمان های ان است، مطالعات نشان داده اند که فیزیوتراپی شامل درمان های دستی، تمرینات تقویتی، تمرینات کششی می توانند درد و خشکی را کاهش دهند و عملکرد فرد را بهبود بخشند.

مطالعه ای به بررسی اینکه آیا درمان های دستی، تمرین درمانی و تمرین در منزل موثرترند یا تمرینات خانگی به تنهایی کفایت می کند، پرداخته است. هدف این مطالعه بررسی این موضوع است که آیا افزودن درمان های دستی و تمرینات تحت نظر فیزیوتراپیست و تمرین در منزل نسبت به برنامه ی تمرینی در منزل ارجحیت دارد یا خیر. در این مطالعه 134 بیمار متلا به آرتروز وارد مطالعه شدند ما تنها 120 نفر 8هفته ی درمانی را تکمیل کردند. معیار ورود این افراد بر اساس عکس زانو و معیار سنجش آرتروز زانو بود. برای اینکه متوجه شوند کدام درمان ها مناسب تر است درد، عملکرد، کیفیت زندگی و میزان راه رفتن افراد را با وسایل سنجش معتبر و حساس اندازه گیری کردند.

نتایج:

یافته های این مطالعه نشان می دهند که درمان های دستی، تمرینات درمانی تحت نظر فیزیوتراپیست و تمرینات در منزل نسبت به تمرین در خانه به تنهایی ارجحیت دارد. این نتیجه در مطالعات متعدد دیگری نیز ارایه شده است که تاییدی بر نتایج مطالعه ی حاضر است. بعد از مدتی که افراد مطالعه دوباره بررسی شدند ملاحظه شد که افراد گروه درمان دستی از لحاظ کیفیت زندگی، درد و عملکرد شرایط بهتری نسبت به گروه دیگر دارند. درمان های دستی و تمرین درمانی به میزان زیادی هزینه های درمانی را نیز کاهش داده است.

تمرینات متعددی که برای آرتروز استفاده می شوند تاکید بر حفظ دامنه ی طبیعی مفصل، قدرت عضلانی طبیعی و استقامت کافی دارند. تمریناتی که ارایه می شوند باید بر عملکرد فرد تاکید کنند و در راستای اهداف او طرح ریزی شوند چرا که تمرینات مربوط به یک عملکرد خاص برای مثال نشستن به صورت چمباتمه برای استفاده از توالت ایرانی باعث افزایش توانایی دویدن شما نمی شود! در واقع باید هر عملکردی به صورت مجزا تمرین شود. حتی تقویت عضلات بدون درگیر کردن آن ها در فعالیت های هدفمند نیز باعث بهبود عملکرد نیز نخواهد شد. فیزیوتراپیست با توجه به اهداف و سبک زندگی هر فرد برنامه ی تمرین درمانی متناسب با همان فرد را طرح ریزی می کند.

در رابطه با درمان های دستی نیز فیزیوتراپیست هم با انجام تکنیک های تخصصی بر بافت نرم اطراف مفصل و هم با بهره گیری از تکنیک های موثر بر مفصل باعث حفظ دامنه ی طبیعی، جلوگیری از کوتاهی بافت هاف کاهش درد و بهبود احساس بیمار می شود.

تمرینات منزل بسیار مهم هستند چراکه بدن باید یاد بگیرد که حرکات و وضعیت طبیعی مفصل به چه صورتی است و این امر با تکرار زیاد قابل دسترسی است.

افرادی که آرتروز زانو دارند حتما باید علاوه بر تمرکز بر مفصل زانو مورد ارزیابی برای سایر مفاصل نیز قرار گیرند. گاهی مشکل اصلی کمر است گاهی مچ پا و یا حتی گاهی گردن! فراموش نکنید که تمام اجزای بدن همانند زنجیره باهم عمل می کنند و اختلال در یکی باعث تاثیر بر دیگری می شود. گاهی لازم است مفاصل دیگر درمان شوند. پوشیدن کفش مناسب و بررسی قوس های کف پا و استفاده از اورتز مناسب از دیگر مواردی است که باید به آن توجه نمود. راهکار بسیار موثر دیگر کاهش وزن می باشد که باعث کاهش فشار قابل ملاحظه ای می شود. اگر در ابتدای انجام تمرینات تحمل وزن برایتان مشکل است بهتر است با تمرینات در آب و تحت نظر فیزیوتراپیست درمان را شروع کنید.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

سبک زندگی مبتلایان آرتروز زانو

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ