موفقیت در یک رژیم غذایی ممکن است به DNA شما بستگی داشته باشد.

ما می توانیم یک مورد دیگر را به لیست صفات مربوط به ژنتیک اضافه کنیم: چگونگی پاسخ بدن ما به یک رژیم خاص.

تحقیقات در مدل های حیوانی با ژنتیک های مختلف نشان می دهد که یک رژیم غذایی واقعا در همه جا مناسب نیست و بر طبق یک مطالعه جدید، برای برخی ممکن است جواب بدهد، درصورتی  که ممکن است برای دیگران کارآیی نداشته باشد. دیوید تردگیل، دکترای دانشکده پزشکی تگزاس A & M و کالج دامپزشکی و علوم پزشکی، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: مشاوره رژیم غذایی، از سوی دولت ایالات متحده و یا از سوی دیگر سازمان ها، بر این نظریه تمرکز دارد که “یک رژیم غذایی وجود داشته باشد که به همه کمک کند.”

به نظر می رسد روبرو شدن با اپیدمی چاقی، نشان می دهد که دستورالعمل ها موثر نبوده اند. تردگیل فکر می کند او می داند چرا. محققان با استفاده از چهار گروه مختلف از مدل های حیوانی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه پنج رژیم غذایی در طول یک دوره شش ماهه بر سلامتی تاثیر می گذارد. تفاوت ژنتیکی در داخل هر گروه تقریبا موجود نبود، در حالی که ژنتیک میان هریک از دو گروه تقریبا مشابه با دو نفر از افراد غیر مرتبط بود. محققان انواعی از رژیم های غذایی را آزمایش کردند تا آنهایی را که توسط انسان پیروی میشوند، مشخص کنند؛  یک رژیم غذایی به سبک آمریکایی (بیشتر حاوی کربوهیدرات های چرب و تصفیه شده، به ویژه ذرت) و سه مورد که “سلامت” را تبلیغ می کنند: مدیترانه ای (با گندم و عصاره ای از انگور قرمز)، ژاپنی (با عصاره چای سبز و برنج) و کتوژنیک، و یا شبیه Atkins (با چربی زیاد و پروتئین با کربوهیدرات بسیار کم). رژیم پنجم گروه کنترل بود که غذای استاندارد تجاری مصرف می کردند.

 

 

اگر چه برخی از رژیم های غذایی به اصطلاح سالم برای اکثر افراد خوب جواب می داد، اما به عنوان مثال، یکی از چهار گونه ژنتیکی، هنگام خوردن رژیم غذایی ژاپنی، خیلی ضعیف بود. “ویلیام بارینگتون، نویسنده اصلی در این مطالعه گفت:” نژاد چهارم که در تمام رژیم های دیگر فقط خوب بود، با این رژیم غذایی درواقع وحشتناک بود، چرا که با افزایش چربی در کبد و نشانه های آسیب کبدی، همراه بود.

یک مورد مشابه با رژیم غذایی شبیه به اتکینز اتفاق افتاد: دو گونه ژنتیکی خوب جواب داد، و دو تا خیلی بد. بارینگتون گفت: یکی از آنها بسیارچاق شد، به همراه چربی و کلسترول بالا. دیگری کاهش سطح فعالیت و چربی بیشتر بدن داشت، اما هنوز هم لاغر باقی مانده بود. این همان چیزی است که ما آن را “چربی لاغر” در انسان می نامیم، که در آن به نظر می رسد که فردی دارای وزن سالم باشد، اما در واقع دارای درصد زیادی از چربی در بدن است.

در انسان، چنین واکنش گسترده ای به رژیم های غذایی می بینید، آنها می خواستند به طور کنترل شده، اثر ژنتیک را بررسی کنند. آنها علائم فیزیکی، به ویژه شواهدی از سندرم متابولیک را اندازه گیری کردند که شامل مجموعه ای از علائم مربوط به چاقی، از جمله فشار خون بالا و کلسترول، کبد چرب و سطوحی از قند خون است. آنها همچنین هر گونه تفاوت رفتاری را مطالعه کردند، از جمله اینکه چقدر آنها در اطراف غذا حرکت کردند و چه مقداری از غذا را خوردند. بارینگتون گفت: “من می خواستم تا جایی که ممکن بود، نزدیکترین رژیم غذایی به رژیم های غذایی محبوب انسانی را در نظر بگیرم. ما محتوای فیبر را همسان کردیم و ترکیبات زیستی فعال را هم در نظر داشتیم که در بیماری بسیار مهم است. شاید همانطور که انتظار می رفت در هر دوی این تحقیقات، چه تحقیقات پیشین و چه در آزمودنی های عاقل در انسانها، مدل های حیوانی نیز تمایل نداشتند از رژیم غذایی آمریکایی بخورند. یک زوج ازگونه ها، تبدیل به حیواناتی بسیار چاق و دارای علائم سندرم متابولیک شدند. سایر گونه ها اثرات منفی کمتری را نشان دادند، اما همانطور که انتظار می رفت، تغییر کمی به همراه وجود چربی بیش از حد در کبد، نشان دادند.

 

با رژیم غذایی مدیترانه، ترکیبی از اثرات وجود داشت. بعضی از گروه ها سالم بودند، در حالی که سایرین افزایش وزن را تجربه کردند، هرچند که کمتر از رژیم غذایی آمریکایی بود. جالب توجه این است که، این اثرات باقی ماند، حتی اگر میزان مصرف نامحدود بود. نتایج نشان دادند که یک رژیم غذایی که باعث میشود یک فرد لاغر و سالم بشود، ممکن است اثر کاملا متضادی بر روی فرد دیگری داشته باشد. بارینگتون اضافه کرد: هدف در این مطالعه یافتن رژیم مطلوب بود. اما واقعا آنچه ما پیدا کردیم، این است که رژیم مناسب، به ژنتیک فرد بسیار وابسته است و هیچ رژیمی برای همه مناسب نیست.

کار آیندۀ تیم تحقیق این است که بر تعیین اینکه کدام ژن ها در پاسخ به رژیم ها دخیل هستند تمرکز خواهند کرد. بارینگتون گفت: ” ما دوست داریم روزی یک آزمایش ژنتیکی ایجاد کنیم که بتواند به افراد بگوید که بهترین رژیم غذایی برای آرایش ژنتیکی آنها چیست. ممکن است آنچه که اجداد شما می خوردند، بر اساس اختلاف جغرافیایی بوده باشد، اما ما هنوز به اندازه کافی اطلاعاتی نداریم تا با اطمینان دراین باره چیزی بگوییم.”

 

برگردان: سیما آزادفلاح

بهترین رژیم غذایی برای درمان سل

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ