نحوه خشک کردن پرتقال

پرتقال میوه پاییزی است و دراین فصل مردم استفاده های بسیاری را از پرتقال می کنند. یکی از استفاده های پرتقال، خشک کردن آن است که در فصل هایی که پرتقال نیست از آن استفاده می شود. نحوه خشک کردن پرتقال راه های مختلفی دارد، اگر با نحوه حشک کردن پرتقال آشنا نیستید، ما برای شما نحوه خشک کردن پرتقال را در این مقاله نوشته ایم. با ما همراه باشید.

نحوه خشک کردن پرتقال

پرتقال میوه پاییزی است و دراین فصل مردم استفاده های بسیاری را از پرتقال می کنند. یکی از استفاده های پرتقال، خشک کردن آن است که در فصل هایی که پرتقال نیست از آن استفاده می شود. نحوه خشک کردن پرتقال راه های متخلفی دارد، اگر با نحوه حشک کردن پرتقال آشنا نیستید، ما برای شمانحوه خشک کردن پرتقال را در این مقاله نوشته ایم. با ما همراه باشید.

مواد لازم:

میوه  به مقدار لازم

میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند و هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین داره ..

روش کار خشک کردن پرتقال:

1- اول میوه رو بعد از شستشو برش بزنید و حلقه حلقه کنید. دقت کنید حلقه ها نباید زیاد کلفت و نه خیلی نازک باشه. برش های میوه رو داخل سینی فر بچینید. میوه هایی مثل موز و سیب که احتمال سیاه شدنش در مجاورت هوا هست رو قبل از قرار دادن داخل سینی داخل کمی آبلیمو و عسل ویا شکر قرار بدید. البته بهتره برای همه این میوه ها این کارو انجام بدید.

2- سینی رو داخل فر با حرارت کم قرار بدید. بسته به ضخامت میوه ها از یک تا سه ساعت برای خشک شدنشون زمان لازم هست. مرتب میوه ها رو چک کنید و هر وقت کاملا خشک شده بود اونها رو از فر خارج کنید.

یه روش دیگه برای خشک کردن میوه ها استفاده از شوفاژ یا بخاری هست. سینی میوه ها رو روی شوفاژ قرار بدید و یکی دو روز صبر کنید تا میوه ها کاملا خشک بشه.

نکته ها:

1- میتونید بعد از برش زدن میوه ها اونها رو داخل شربت غلیظی که درست کردید قرار بدید و سپس داخل سینی بچینید. استفاده از شربت باعث شیرین و براق شدن میوه ها میشه. 

2- برای روی سیبها میتونید از کمی دارچین استفاده کنید.

3- بهتره هر میوه ای رو جدا جدا داخل فر قرار بدید چون زمان خشک شدن هر میوه با میوه دیگه فرق میکنه.

4- برش های پرتقال رو حتما به شربت آغشته کنید چون پرتقال بعد از خشک شدن کمی تلخ میشه.

5- اگه میخواید از بخاری یا شوفاژ برای خشک کردن استفاده کنید پیشنهاد میکنم از یه تکه آلومینیوم به جای سینی استفاده کنید تا روند کار زودتر طی بشه.

6- بهتر است کف سینی رو کاغذ روغنی بذارید و چیپسها رو توش بچینید در تصاویر نیست ولی بهتره که باشه توجه داشته باشید که چیپسها نباید روی هم قرار بگیرند چون درست خشک نمیشن و همینطور شربت اضافی شون رو هم باید حتما بگیرید که زود میسوزه! در فر بذارید.

7- پرتقال و سیبها رو با موز و توت فرنگی توی یک سینی نذارید.

8- دمای فر باید روی کمترین درجه ممکن باشه. شما باید ببینید کمترین درجه فرتون چنده و روی همون درجه بذارید.

9- مرتب چکش کنید و وقتی دیدید که روش کاملا خشک شده از فر بیرون آورده و چیپسها رو پشت و رو کنید و بذارید اون سمتش هم کاملا خشک بشه.

10- به دلیل وجود کاغذ روغنی، چیپسها به سادگی قابل اتنقال به ظرف هستند و به سینی نمیچسبه. چیپسها رو توی دمای اتاق یا یخچال میتونید نگهداری کنید.

11- میتونید از این شربت استفاده کنید و میوه ها رو توی یک ظرف بزرگ بریزید و در شربت آغشته کنید. میتونید برای سرعت دادن به کار همه میوه ها رو با هم بریزید توی شربت ولی توت فرنگیها رو جدا بذارید چون رنگ بقیه میوه ها رو قرمز میکنه!

شربت: 1 لیوان شکر رو با 4/3 لیوان آب بذارید 5 دقیقه بجوشه. 

نحوه خشک کردن میوه

بهترین راه برای خراب نشدن میوه های اضافی خشک کردن آن هاست. این میوه ها حتی پس از خشک شدن خوشمزه تر هم می شوند.خشک کردن میوه

چندین روش برای خشک کردن میوه وجود دارد که معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند. یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود. نوع دیگر، خشک کردن با شکر است که با خیساندن یا جوشاندن میوه در یک شیره شکری انجام می شود. روش سرخ کردن یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز است. لازم به ذکر است بسیاری از میوه های خشک رایج در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد خشک می شوند که این روش به میوه کمک می کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند. اگر به گوگرد حساسیت دارید، می توانید میوه های خشک شده بدون گوگرد را خریداری کنید.

نحوه خشک کردن میوه در خانه

اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید. فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل خواهید داشت و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید. کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد. میوه های کوچک مثل انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد. میوه های آماده شده را روی یک سینی توری و سپس روی سینی فر قرار دهید به صورتی که طرف برش خورده آن به سمت پایین باشد. بسته به نوع میوه آن را 2 الی 12 ساعت در فر با حرارت 112 درجه سانتی گراد (224 درجه فارنهایت) قرار دهید. سینی فر را هر یکی دو ساعت یک بار کنترل کنید و میوه ها را جا به جا کنید، زمانی که میوه ها خشک و چروکیده شدند دلالت بر آماده بودن آن است.

نحوه خشک کردن میوه

میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید. میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید. استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام ، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.

اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنت ها به صورت مشبک می باشند و روی آن ها هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. دستگاه های میوه خشک کن در دسترس هستند و کار با آن ها آسان است، به خصوص اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید. شما همچنین می توانید با استفاده از این تکنیک در فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ درست کنید. سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال دارای پوست نازک و مناسب برای چیپس شدن هستند. برای این که ورقه میوه ها یک دست شوند از ماندولین استفاده کنید، سپس آب لیمو را روی حلقه های سیب بریزید تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود. یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید، حلقه های سیب را روی آن قرار دهید سپس سینی را در پایین ترین طبقه فر قرار دهید. اجازه دهید میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند (یا از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید). از این چیپس های میوه ای می توانید برای تزیین دسر یا سالاد و یا حتی به عنوان اسنک استفاده کنید.

خواص پرتقال خشک :

پرتقال خشک مقوی معده و ضد گاز معده است.
برای لطافت و زیبایی پوست به کار می رود.
از پرتقال برای رژیم مناسب لاغری می توانید استفاده کنید .
جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است .
پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است .
رقیق کننده خون است و به همین علت بهترین راه برای از بین بردن جوش صورت می شود استفاده کرد.
پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است .
پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می کند .
خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
nazanin

nazanin

1396-11-17 - 10:22 پاسخ

mrc khoob va mofid bood