آنچه باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

دانشی کم می تواند راهی طولانی را در مبارزه با سرطان دهانه رحم طی کند. کارشناسان معتقدند که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در بیش از 50 درصد در چهار دهه گذشته کاهش یافته است.

 کارشناسان خاطر نشان کرده اند که زنان بیشتری به دلیل افزایش شمار آزمایشات پاپ، که به پزشک برای غربالگری این بیماری کمک میکند، دارای اطلاعات بیشتری از بیماری هستند. با این حال، به دلیل اینکه این سرطان اغلب بدون نشانه های هشدار زود هنگام است، کلینیک City Hope در کالیفرنیا از زنان می خواهد با یادگیری این 5 مورد، از سلامت خود دربرابر سرطان دهانه رحم حفاظت و مراقبت کنند.

1- شایع ترین علت آن، ولی نه تنها علت، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

تقریبا 99 درصد از سرطان های دهانه رحم ناشی از انتقال این عفونت جنسی می باشد. شایع ترین گونه های ویروس، HPV 16 و HPV 18، حدود 70 درصد از کلیه موارد بیماری را تشکیل می دهند. به طور مرتب، حدود 14 میلیون عفونت جدید HPV در هر سال شناسایی می شوند. بعضی از آنها پاکسازی می شوند، اما عفونت هایی که باقی می مانند، می توانند به مشکلات جدی سلامتی منجر شوند.

2- سرطان گردن رحم اغلب قابل پیشگیری است.

اداره غذا و داروی ایالات متحده سه واکسن HPV را تأیید کرده است. اولین مورد Gardasil بود که در سال 2006 تأیید شد تادربرابر HPV 16 و HPV 18 محافظت کند. در سال 2009، اداره غذا و داروی ایالات متحده، Cervarix را تأیید کرد. واکسن سوم، Gardasil 9 که نشان دهنده این بود که 97 درصد از سرطان های دهانه رحم، فرج و واژن جلوگیری میکند و در برابر انواع مختلف گونه های پرخطر HPV دارای محافظت است، در سال 2014 تایید شد. توصیه می شود که مردان و زنان جوان، 9 تا 26 ساله، علیه HPV واکسینه شوند.

 

3- زنان دوجنسی و همجنسگرا کمتر احتمال دارد که برای سرطان دهانه رحم آزمایش شوند.

این کلینیک می گوید : این ممکن است به دلیل ترس از تبعیض، تجربه بد با پزشکان در گذشته و اطلاعات غلط درباره سرطان دهانه رحم باشد.

4- همه زنان 21 ساله و بالاتر باید آزمایشات منظم و تست های غربالگری دوره ای را دریافت کنند.

این باید شامل یک معاینه لگن سالانه و یک آزمایش پریودیک دوره ای باشد که غربالگری معمول برای سرطان دهانه رحم است. برای آزمایش پاپ، سلول ها از گردن رحم جمع آوری می شوند، بنابراین می توان آنها را برای هر گونه ناهنجاری بررسی کرد. زنان در دهه 20 سالگی، تا زمانی که نتایج آنها طبیعی باشد، باید هر سه سال یک آزمایش پاپ را دریافت کنند . زنان 30 تا 64 ساله باید هر پنج سال یکبار تا زمانی که نتایج آنها طبیعی باشد، آزمایش پاپ را دریافت کنند.

5- علائم هشدار دهنده سرطان گردن رحم ممکن است کمیاب باشد.

سرطان دهانه رحم ممکن است خونریزی ایجاد کند، اما بسیاری از زنان دوره های نامنظمی از پریود خود را تجربه می کنند، بنابراین ممکن است این خونریزی غیر معمول نباشد. اغلب بیماری باعث درد و یا سایر نشانه های هشدار دهنده ظاهری نمی شود، که باعث می شود تا غربالگری بسیار مهم تر باشد. زنانی که مشکوک به یک مشکل هستند نبایستی علایم خود را نادیده بگیرند، و باید به دنبال ارزیابی پزشکی باشند.

برگردان: سیما آزادفلاح

کمبود این ویتامین ها موجب سرطان زنان می شود!

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ