نقش ویتامین دی در بیماری ام اس چیست؟

faateme1366
ویتامین دی که به ویتامین خورشید یا ویتامین آفتاب نیز شهرت دارد، در بدن وظایف بسیار مهمی دارد و همچنین کمبود آن باعث بیماری های زیادی از جمله پوکی استخوان می شود. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که آیا کمبود این ویتامین باعث ام اس می شود یا خیر؟

بیماری ام اس چیست؟

ام ‌اس، نوعی بیماری خودایمنی است که بر روی سیستم مرکزی اعصاب بدن تأثیر می‌گذارد. پیش‌بینی این بیماری و تخمین درصد پیشروندگی آن دشوار است و هنوز محققان به طور کامل به علل آن پی نبرده‌اند. این بیماری، شایع‌ترین بیماری فلج‌کننده و عصب‌شناختی است که بر روی افراد جوان در سرتاسر جهان تأثیر می‌گذارد.

 

کمبود ویتامین دی باعث کدام بیماری ها می شود

کمبود ویتامین D در بروز بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی عروقی و بیماری هایی که نقش خودایمنی دارند و حتی پارکینسون اثر مضر دارد. ام اس نیز یکی از این بیماری هاست که کمبود دیتامین D نقش مهمی در بروز و تشدید آن دارد.

ویتامین D در اعتدال سیستم ایمنی بدن نقش دارد. نقش ضد التهابی در بدن دارد و بسیاری از بیماری ها در ارتباط با سیستم ایمنی بدن بروز می کنند. بنابراین نقش ویتامین D پررنگ و پررنگ تر می شود.

 

از چه راه هایی ویتامین دی دریافت کنیم

نور خورشید و مکمل ها تنها راه دریافت ویتامین D نیستند. می توان آن را در مواد غذایی هم یافت. موسسه ملی بهداشت، ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال‌خالی یا اِسْقُمْری اطلس (ماهی خال‌خالی شکم سپید و پشت سبزرنگ با نواره‌های آبی دارد و بومی شمال اقیانوس اطلس است)، ماهی تن و ساردین را به عنوان منابع غنی ویتامین D معرفی کرده است. مقدار کمی از ویتامین D را می تواند در جگر گاو، پنیر، و زرده تخم مرغ یافت.

 

محققان چه می گویند

محققان نمونه خون خشک شده و ذخیره شده در بیوبانک دانمارک را مورد بررسی قرار دادند. محققان تمامی کودکان دانمارکی متولدشده از ماه می سال ۱۹۸۱ را که تا سال ۲۰۱۲ مبتلا به ام اس شده بودند شناسایی کردند.

آنها نمونه خون ۵۲۱ فرد مبتلا به ام اس را با نمونه خون ۹۷۲ دانمارکی با جنسیت و سال تولد مشابه که سالم و بدون بیماری ام اس بودند مقایسه کردند.

محققان با تقسیم بندی نمونه های خون بر اساس غلظت ویتامین D دریافتند افراد دارای بالاترین میزان ویتامین D نصف افراد دارای کمترین میزان این ویتامین، در معرض احتمال ابتلا به ام اس قرار داشتند.

 

درمان ام اس چیست

هنوز نشانه‌ی مشخصی برای ام‌اس شناخته نشده و بسیاری از داروهایی که برای درمان ام‌اس وجود دارد دارای عوارض وخیم و خطرات بارزی هستند. در حال حاضر محققان آزمایش‌های تحت کنترلی بر روی مکمّل‌های حاوی ویتامین D به منظور یافتن راهی جهت درمان و پیشگیری از ام‌اس انجام می‌دهند.

 

مادرانی که در دوران بارداری آفتاب ندیده اند و سطح خونی ویتامین D آنها پایین بوده است، احتمال اینکه فرزندشان در آینده به ام اس مبتلا شود بالا بوده است. ماه تولد در بیماران ام اس تاثیر دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ