بیماری خطرناک اسهال خونی

faateme1366
متاسفانه برخی از افراد به صورت ارثی و یا اکتسابی دچار یبوست هستند و هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند ولی اگر از درد و اتفاقات ناجور اسهال، آن هم از نوع خونی بدانند، قطعا علاقه ای به جا به جایی مریضی شان نمیشوند! در این مطلب هر چه باید در مورد اسهال خونی بدانید نوشته ایم.

اسهال خونی از کجا نشات می گیرد؟

اسهال خونی عبارت است از التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و علائمی از قبیل اسهال و تب دارد. مشتمل بر دو نوع است:

 

اسهال خونی ناشی از التهاب روده

اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

 

اسهال‌ خونی‌ ناشی از باکتری‌ (شیگلوز)

پس از ورود یک نوع باکتری به نام شیگلا به بدن، فرد دچار علائمی از قبیل درد شکمی ‌شدید، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ دفع‌ می شود. در ابتدای بیماری ممکن‌ اسهال‌ آبکی‌ و حجیم‌ باشد و با پیشرفت بیماری، تبدیل به مدفوع‌های‌ مکرر بلغمی‌ خونی‌ و کم‌ حجم‌ شود.

 

اسهال‌ خونی‌ چه نشانه هایی دارد

شایعترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود

 

دلیل اصلی بیماری اسهال خونی چیست؟

علت اصلی بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نشده، اما نظریه هایی در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودنی در غذاها وراثت و خودایمنی بودن این بیماری وجود دارد که هنوز به اثبات نرسیده است.واقعیت این است که در کولیت اولسروز تمام سطح مخاط روده بزرگ درگیر است، اما در بیماری کرون فقط قسمت هایی از روده به صورت عمقی دچار التهاب است و بنا به نوع بیماری، وسعت ضایعه و طول مدت بیماری، باید درمان دارویی یا جراحی صورت پذیرد.

 

چند اصل مهم و اساسی که حتما باید رعایت کنید

اقدامات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ باشد. *اطلاع‌ از بروز همه‌گیری‌ بیماری‌ و نیز آشنایی‌ به‌ نواحی‌ بومی‌ می‌تواند در رسیدن‌ به‌ تشخیص‌ کمک‌ کننده‌ باشد.

درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، غذای‌ کم‌ حجم‌، و نیز گاهی‌ دارو می‌شود.

بیمار را از بقیه‌ جدا نمایید.

برای‌ تخفیف‌ درد، یک‌ صفحه‌ گرم‌ کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ قرار دهید.

بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند.

بستری‌ کردن‌ بیمارانی‌ که‌ شدیداً مریض‌ احوالند (خصوصاً کودکان‌ کم‌ سن‌ و سالی‌ که‌ کم‌آبی‌ دارند). بیمار جدا از بقیه‌ بستری‌ می‌شود و مایعات‌ تکمیلی‌ از راه‌ سرم‌ به‌ وی‌ رسانده‌ خواهد شد.

 

داروهای مخصوص اسهال خونی

 

امکان‌ دارد آنتی بیوتیک تجویز شود.

از مصرف‌ ترکیبات‌ ضد اسهال‌ خودداری‌ کنید مگر اینکه‌ با نظر پزشک‌ تجویز شده‌ باشند. این‌ ترکیبات‌ ممکن‌ است‌ بیماری‌ را طولانی‌ کنند. اگر تا کنون‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گرفته‌اند بلافاصله‌ مصرف‌ آنها را متوقف‌ کنید.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

چنانچه متوجه مخاط، خون یا چرک در مدفوع خود شدید و یا اگر بعد از 12 ساعت همچنان حرکت روده شل است و کمتر ادرار می کنید و ادرارتان غلیظ است (زرد تیره)، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پزشک به معالجه کم آبی بدن خواهد پرداخت و نمونه ای از مدفوع را به آزمایشگاه می فرستد.

اگر اسهال خونی شدید باشد، احتمالاً فرد را در بیمارستان بستری می کند و برای جبران آب بدن به تزریق وریدی مایعات می پردازد.

در بسیاری از اماکن، باید مقامات بهداشتی را از وجود اسهال خونی مطلع کرد و نه تنها مدفوع بیمار، بلکه مدفوع تمام افراد خانواده او نیز باید مورد آزمایش قرار گیرد.

 

    

۱۷روش درمان اسهال خونی در طب سنتی

 

۱نشاسته  بو داده را با روغن بادام شیرین و شکر مخلوط کنید و بخورید.

 

۲پوست و تخم خشخاش را بکوبید و از آن قرص یا معجون بسازید، هر روز سه بار و هر مرتبه کمی بخورید.

 

۳هر روز ۵ گرم پوست خشک خشخاش را بجوشانید و آب آن را بنوشید.

 

۴سیب سرخ را ریز رنده کنید و با عسل مخلوط و بخورید.

 

۵زرده  تخم مرغ را در سرکه بپزید. بعد با سماق، مویز و دانه های انگور مخلوط و بخورید.

 

۶سیب ترش را کنار آتش بریان کنید و بخورید، یا در خمیر بگیرید و بپزید و بخورید.

 

۷یک تکه آهن را در آتش سرخ کنید و سپس در مقداری دوغ بیندازید و آن دوغ رابخورید۔

 

۸بیست گرم ساقه های گلدار و خشک پونهکوهی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب آن را بنوشید.

 

۹پوست شاخه های انجیر را بجوشانید و آب آن را صاف و شیرین و میل کنید

 

۱۰دویست تا سیصد گرم ازگیلی را بدون پوست به جای صبحانه بخورید.

 

۱۱یک کیلو ازگیل را با شکر شربت کنید و چهار روز هر روز یک چهارم آن را بخورید.

 

۱۲پانزده تا سی گرم برگ خشک درختچه  زرشک را در نیم لیتر آب سرد بریزید و یک دقیقه بجوشانید بعد آب آن را با عسل شیرین کنید و روزی سه فنجان آن را بین غذاهای روزانه بخورید.

 

درمان اسهال خونی با گیاهان دارویی در منزل

۱۳یک قاشق چایخوری گل خشک نیلوفر آبی را در یک استکان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. آب آن را صاف کرده و بنوشید. روزی دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

 

۱۴فوفل، بهمن پیچ، پوست پسته، بلوط، مسطکی رومی، ریشه  انجبار، تباشیرهندی و گلنار فارسی از هر کدام ۲ مثقال نرم کنید و روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخوری از آن را با آب سرد میل کنید.

 

۱۵گلنار فارسی و تباشیرهندی از هر کدام ۲ مثقالی، نشاسته ۳ مثقال، صمغ عربی ۱ مثقال همه را نرم بکوبید و روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخوری آن را با آب سرد بخورید.

 

۱۶اسید تانیک ۳۰٪ سانتی، عصاره بلادن ۱٪ سانتی، عصاره اپیوم ۱٪ سانتی، کره  کاکائو ۳ گرم برای هر یک عدد شیافت. هرچند عدد شیاف که لازم است بدین ترتیب تهیه شود و شبی یک عدد هنگام خواب از پشت استعمال کنید.

 

۱۷اقاقیا، صندل سرخ و صندل سفید از هر کدام ۱۰ گرم، ریشه  انجبار ۴۰ گرم همه را نرم بسایید و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با آب بخورید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ