علل خارش مقعد

خارش در اطراف پایین بدن شما ناراحت کننده و گاهی شرم آور است. اگر دچار خارش مقعدی هستید، ممکن است مقابله با تمایل به خاراندن آن، دشوار باشد. اما خاراندن، تنها باعث بدتر شدن مشکل می شود. پزشکان همیشه نمی توانند دلیلی برای آن پیدا کنند، اما برخی از مشکلات یا عادات بهداشتی و یا رژیم غذایی شما ممکن است باعث تحریک آن شود.

خارش در اطراف پایین بدن شما ناراحت کننده و گاهی شرم آور است. اگر دچار خارش مقعدی هستید، ممکن است مقابله با تمایل به خاراندن آن، دشوار باشد. اما خاراندن، تنها باعث بدتر شدن مشکل می شود. پزشکان همیشه نمی توانند دلیلی برای آن پیدا کنند، اما برخی از مشکلات یا عادات بهداشتی و یا رژیم غذایی شما ممکن است باعث تحریک آن شود.

1 عادت های شست و شو

اگر پس از دفع مدفوع، به خوبی خود را پاک نکنید، آن چیزی که از مدفوع باقی می ماند، می تواند باعث خارش و سوزش شود. چنانچه آب برای شست و شو در دسترس ندارید، به آرامی ناحیه مقعد خود را با یک قطعه از کاغذ توالت مرطوب بدون هرگونه رنگ، تمیز کنید. سپس با یک پارچه نرم یا کاغذ توالت ناحیه مقعد خود را خشک کنید. اگر منطقه بسیار تحریک شده است، از یک سشوار برای خشک کردن استفاده کنید. (اطمینان حاصل کنید خشک کن، دارای فاصله مناسبی با مقعد شما می باشد

2 پاکی بیش از حد و افراطی ناحیه مقعد

پاک کردن بیش از حد سفت و سخت نیز می تواند باعث خارش شده ویا حتی آن را بدتر کند. برای شستشوی ناحیه مقعد خود، از صابون، آب گرم، پودرهای دارویی، اسپری های عطر و یا دئودورانت استفاده نکنید. آنها می توانند محافظ پوستی چربی که از این منطقه حساس محافظت می کند را، از بین ببرند.

3 رژیم غذایی شما

اگر قهوه می نوشید، ممکن است به احتمال زیاد خارش مقعدی داشته باشید. آن فنجان قهوه، ممکن است عضلات مقعد شما را سست کرده و این باعث می شود که مدفوع کمی نشت پیدا کند و در نتیجه باعث تحریک و خارش ناحیه مقعد می شود. سایر مواردی که ممکن است باعث تحریک یا خارش در مقعد شوند عبارتند از:

چای و کوکاکولا نوشیدنی های انرژی زا شکلات و آجیل – مرکبات و گوجه فرنگی غذاهای تند و لبنیات.

4 لباس زیر شما

اگر لباس زیر شما تنگ بوده و یا از پارچه های مصنوعی ساخته شده باشد، ممکن است یک مشکل با رطوبت در این ناحیه داشته باشید. لباس زیر خود را از جنس صد درصد نخی انتخاب کنید. آنها جذب بهتری دارند. آنها را هر روز و یا هر زمان که عرق می کنید، به طور مثال، زمان پس از ورزش، تعویض کنید. آنها را با مواد شوینده بدون عطر بشویید.

5 مدفوع شما

مدفوع آبکی زیاد و شستشوی دائم آن، اغلب می تواند این منطقه را تحریک کند. اگر شما یبوست داشته باشید نیز، می توانید دچار خارش و درد شوید. مایعات و فیبر بیشتر در رژیم غذایی شما، می توانند به شما برای دفع مدفوع به طور منظم کمک کنند. اگر این کار جواب نداد، با پزشک خود مشورت کنید. او برای اینکه همه چیز را به حالت عادی برگرداند، ممکن است تغییرات دیگری برای رژیم غذایی و یا داروهایی را پیشنهاد دهد.

6 هموروئید

اینها رگهای متورم در راست روده یا مقعد شما هستند که می توانند سوزش و خارش داشته باشند. زور زدن برای دفع مدفوع، می تواند زمانی ایجاد شود که شما در معرض یبوست و یا فشار در دوران بارداری باشید. نشستن در آب گرم (یک حمام نشسته) برای 15 دقیقه چند بار در روز ممکن است کمک کند.

می توانید بعد از دفع مدفوع آن را امتحان کنید. بطور روزانه آب زیاد بنوشید و فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ بنابراین مدفوع شما نرمتر خواهد بود. اگر دچار خونریزی یا درد در طی حرکات روده خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، در نتیجه او می تواند احتمالات دیگری را که شاید یک مشکل جدی باشد، بررسی کند.

7 شکاف های مقعدی (فیشر)

ترک های کوچک یا زخم ها (شکاف ها) می تواند در داخل مقعد شما ایجاد شده و باعث درد و خارش شود. اگر احتمالا به یبوست دچار هستید و مدفوع سخت یا بزرگ دفع می کنید، احتمال بیشتری برای ابتلا به فیشر دارید. سایر علت های آن عبارتند از اسهال طولانی مدت و یک بیماری التهابی روده ای به نام بیماری کرون.

8 فیستول مقعدی

این یک اتصال غیر طبیعی است که بین دیواره مخاطی درون کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد، به وجود آمده و یک عفونت جدی را در بین مقعد شما و پوست در خارج از آن ایجاد می کند.

چرک ومایعات، می تواند به بیرون از مقعد نشت کند و پوست را تحریک کند که درنتیجه موجب درد و خارش می شود. بیماری کرون، سرطان، تروما و تابش اشعه، می تواند شانس شما را برای عفونت و فیستول افزایش دهد.اگر فکر میکنید ممکن است به یکی از آنها دچار شده باشید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

9 عفونت ها

یک قارچ، مانند همان که باعث اکثر عفونت های قارچی واژینال می شود، می تواند موجب خارش مقعدی شود. و برخی از انواع باکتری نیز می توانند دلیل آن باشند. به عنوان مثال، یک عفونت پوستی استاف ممکن است تقریبا در هر کجا از جمله ناحیه اطراف مقعد، رخ دهد. و همان نوع از باکتری هایی که باعث گلودرد می شوند، ممکن است یک بثورات قرمز و خارش در اطراف مقعد ایجاد کند. این مشکل، در بچه ها بیشتر از بزرگسالان شایع است.

10 زگیل

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری منتقله از راه جنسی است که موجب زگیل های مقعد می شود. آنها در داخل و اطراف مقعد شما رشد می کنند و ممکن است به اندام تناسلی شما گسترش پیدا کنند. خارش یک نشانه شایع است. اگر فکر می کنید که زگیل های مقعد دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. چنانچه درمان نشوند، آنها می توانند بزرگ شده و ممکن است بیشتر ظاهر شوند.

زگیل های درمان نشده می توانند شما را به احتمال زیاد به سرطان مقعد نیز مبتلا کنند.

11 کرمک

شما ممکن است نخواهید درباره این یکی بدانید. این اتفاق زمانی می افتد که شما تخم های کرم های کوچک را بلعیده یا تنفس کرده باشید. آنها از طریق غذای آلوده و چیزهایی مانند:

ملحفه رختخواب، لوازم حمام، اسباب بازی ها وگودال های ماسه بازی بچه ها، به سیستم گوارش شما وارد می شوند.

این در کودکان شایع تر است. خارش معمولا در شب، و زمانی که یک کرم ماده در اطراف مقعد تخم گذاری می کند، اتفاق می افتد. شما ممکن است بعد از یک دفع مدفوع، آنها را در لباس زیر خود یا در کاسه توالت مشاهده کنید. آنها مانند قطعات باریکی از نخ یا نوار سفید به نظر می آیند.

اگر شما یا فرزندتان کرمک دارید، تمام خانواده باید درمان شوند.

12 گال

یک حشره کوچک که به نام “مایت خارش انسانی” نامیده می شود، باعث ایجاد این بثورات می شود. حشرات، وارد لایه های نازک پوست شما می شوند تا از آن تغذیه کنند. افراد معمولا گال را از طریق تماس پوستی دریافت می کنند. این بیماری در مکانهایی  که مردم زیادی با هم در یک جا زندگی می کنند به سرعت منتشر می شود، مانند مراکز مراقبت های روزانه، خوابگاه ها و خانه های سالمندان. اشتراک لباس، حوله و ملافه نیز می تواند آن را گسترش دهد. همانند کرمک، اگر عضوی از خانواده آن را داشته باشد، پزشک ممکن است پیشنهاد درمان خانوادگی بدهد.

13پسوریازیس

اگر این وضعیت پوستی را دارید، احتمال دارد در مناطقی از بدن که نور خورشید به آنجا نمی تابد، لکه هایی از آن را داشته باشید. پوست اطراف مقعد شما ممکن است زبر نباشد، اما قرمز شده باشد. این می تواند خارش دیوانه واری داشته باشد، و همچنین ممکن است در هنگام حرکات روده، درد داشته باشید. سایر شرایط پوستی، از جمله اگزما و سیبریا نیز، می توانند موجب خارش مقعد شوند.

14آنتی بیوتیک ها

شما ممکن است به آنها برای درمان عفونت نیاز داشته باشید، اما برخی از آنها می توانند باکتری های “خوب” را که در روده شما زندگی می کنند،  بکشند. شما برای اینکه روده خود را در تعادل طبیعی نگه دارید، به آنها نیاز دارید؛ درنتیجه، اسهال می تواند از عوارض جانبی رایج مصرف آن باشد. در عین حال با مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است احتمال بیشتری برای بروز عفونت قارچی داشته باشید. از پزشک خود سوال کنید؛ ممکن است خوردن ماست یا مکمل های پروبیوتیک، به شما کمک کند.

15سایر مشکلات بهداشتی

شرایطی که تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند بر روی خارش مقعد شما نیز تاثیر بگذارد؛ از جمله این شرایط میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت نوع 2 – لوسمی و لنفوم – نارسایی کلیه یا بیماری کبد – هیپرتیروئیدیسم (تیروئید بیش از حد فعال) – کم خونی (از نوع فقر آهن) اضطراب و استرس.

اگر خارش مقعد شما، موجب آزار شما شده و خارش از بین نمی رود، به پزشک خود مراجعه کنید تا متوجه شوید کدامیک از اتفاقات ذکر شده، علت آن می باشد.

برگردان: سیما آزاد فلاح

درد مقعدی و هرآنچه درباره آن باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ