7 دلیل ریزش مو(قسمت دوم)

ریزش مو یکی از مسایلی است که هرکسی را در هر سنی ممکن است درگیر کند. البته نگران نباشید راه های زیادی برای فهمیدن علت ریزش مو و درمان آن وجود دارد. ممکن است یک رژیم غذایی نا مناسب، استرس و حتی کمبود یک ویتامین با جان موهای شما بازی کرده باشد!

 

1. استرس احساسی

استرس احساسی نسبت به استرس فیزیکی کمتر احتمال دارد باعث ریزش مو شود، اما ریزش مو می تواند به عنوان مثال: در مورد طلاق، مرگ یک عزیز و یا مراقبت از والد پیر اتفاق بیفتد. با این حال، اغلب استرس های احساسی واقعا باعث ریزش مو نمی شوند. دکتر گلشفر می گوید: این موارد مشکلات مویی که در حال حاضر وجود دارد را تشدید می کند.

چه کاری باید انجام شود: درست مثل ریزش مو به علت استرس فیزیکی، این ریزش در نهایت کاهش می یابد. در حالی که مشخص نیست که کاهش استرس به موهای شما کمک کند، البته ممکن است صدمه ببینید. اقداماتی برای مبارزه با استرس و اضطراب انجام دهید، مانند تمرین بیشتر، صحبت درمانی و یا حمایت بیشتر اگر به آن نیاز دارید.

 

2. کم خونی

تقریبا یک نفر از هر 10 زن 20 تا 49 ساله مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن (شایعترین نوع کم خونی) است که یک علت ریزش مو قابل رفع است. اگر شما  می خواهید این نوع کم خونی را برای خود تعیین کنید، پزشک باید برایتان آزمایش خون بنویسد..

چه باید کرد؟ یک مکمل آهن ساده باید مشکل را اصلاح کند. علاوه بر ریزش مو، علائم کم خونی شامل خستگی، سردرد، سرگیجه، پوست پریده و دستها و پاهای سرد است.

 

3. کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدیسم عبارت پزشکی برای داشتن غده تیروئید است. این غده کوچک که در گردن قرار دارد، هورمون هایی را تولید می کند که برای سوخت و ساز بدن و همچنین رشد و توسعه حیاتی هستند و وقتی که هورمون های کافی پمپاژ نکنند، می توانند باعث ریزش مو شوند. پزشک شما می تواند آزمایش هایی برای تعیین علت واقعی انجام دهد.

چه کاری باید انجام شود: داروهای تیروئید مصنوعی از این مشکل مراقبت خواهند کرد. هنگامی که سطح تیروئید شما به حالت طبیعی باز می گردد، باید موهای شما نیز بازگردند.

 

4. کمبود ویتامین B

اگر چه نسبتا غیر معمول است اما سطح پایین ویتامین B یکی دیگر از علل ریزش مو است.

چه کاری باید انجام شود: مانند کم خونی، مکمل ساده باید به مشکل کمک کند. بنابراین تغییرات غذایی باید ایجاد شود. ویتامین B طبیعی در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر از مرکبات پیدا کنید. همچنین خوردن یک رژیم غذایی متعادل میوه ها و سبزیجات و همچنین پروتئین و چربی های “خوب” مانند آوکادو و آجیل برای موهای شما و سلامت کلی شما مفید خواهد بود.

 

5. ریزش مو مرتبط با سیستم ایمنی بدن

این بیماری آلوپسی آرئاتا نیز نامیده می شود و اساسا نتیجه یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال است. دکتر گلاشفر می گوید: “بدن گیج می شود.” “سیستم ایمنی بدن را  ورودی خارجی می بیند و به اشتباه آن را هدف قرار می دهد.”

چه کاری باید انجام شود: تزریق استروئیدها اولین خط درمان آلوپسی آرئاتا است که به نظر می رسد که ریزش مو به صورت تکه های گرد روی سر است. سایر داروها، از جمله راژین نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. البته این حالت می تواند غیر قابل پیش بینی باشد، و موها دوباره رشد کنند و سپس دوباره ریزش کنند.

6. کاهش وزن قابل توجه

کاهش وزن ناگهانی یک نوع آسیب جسمی است که می تواند موجب نازک شدن مو شود. این می تواند حتی زمانی که کاهش وزن در نهایت برای شما خوب باشد اتفاق افتد. ممکن است کاهش وزن بر بدن شما تأثیر می گذارد یا اینکه نوشیدن نا درست منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدنتان شود. از دست دادن مو همراه با کاهش قابل توجه وزن ممکن است نشانه ای از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا بی حسی باشد.

چه کاری باید انجام دهید: “به نظر می رسد که کاهش وزن ناگهانی سیستم بدن را تکان می دهد و شما یک دوره شش ماهه از ریزش مو دارید و سپس اصلاح می شود.

 

7. شیمی درمانی

متاسفانه برخی از داروهایی که برای متوقف کردن سرطان مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توانند موهای شما را از بین ببرند. دکتر جلاخوف می گوید: “شیمی درمانی مانند یک بمب هسته ای است.” سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند را از بین می برند. این بدان معنی است که نه تنها سلول های سرطانی، بلکه سلول های غیر سرطانی مانند موها را نیز جدا می کنند.

چه اتفاقی می افتد: هنگامی که شیمی درمانی متوقف شود، موهای شما دوباره رشد می کنند، هرچند اغلب با بافت های متفاوت (شاید فرفری هرچند قبلا صاف بوده باشند)  و حتی با یک رنگ متفاوت. محققان بر روی داروهای هدفمند برای درمان سرطان کار می کنند که این مورد و عوارض جانبی دیگر را از بین می برند.

برگردان عرب زاده

چطور مانع ریزش مو در دوره یائسگی شویم؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ