8 علامت مبتلا بودن به اچ. آی. وی (قسمت اول)

40 تا 90 درصد افراد سندرم حاد علائم اچ. آی. وی را در عرض یک یا دو ماه بعد از مبتلا شدن تجربه می کنند که تجربه ی بسیار تلخی است. اما به یاد داشته باشید که بعضی مواقع علائم ایدز برای سال ها و گاهی حتی یک دهه پس از عفونت ظاهر نمی شوند.

40 تا 90 درصد افراد سندرم حاد علائم اچ. آی. وی را در عرض یک یا دو ماه بعد از مبتلا شدن تجربه می کنند که تجربه ی بسیار تلخی است. اما به یاد داشته باشید که بعضی مواقع علائم ایدز برای سال ها و گاهی حتی یک دهه پس از عفونت ظاهر نمی شوند. البته فراموش نکنید علایم مراحل اولیه ابتلا به عفونت اچ. آی. وی، شایع ترین علائم این بیماری نیستند. با اینکه علامت های بسیاری از بیماری ها مشابه است در اینجا به برخی از نشانه هایی که شما ممکن است اچ. آی. وی مثبت داشته باشید اشاره شده است.

1.  تب

یکی از اولین علائم اچ. آی. وی می تواند یک تب خفیف باشد. تب، اگر به طور کلی اتفاق بیفتد، اغلب با علائم معمولا خفیف، مانند خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه است. در این مرحله، ویروس به جریان خون وارد شده و شروع به تکثیر در تعداد زیادی می کند. واکنش التهابی توسط سیستم ایمنی در این مرحله وجود دارد.

2.  خستگی

پاسخ التهابی تولید شده توسط سیستم ایمنی محاصره شده می تواند باعث خستگی شود. خستگی می تواند از علائم اولیه و بعد از اچ. آی. وی باشد.

3.  عضلات دردناک، درد مفاصل، غدد لنفاوی متورم شده

اچ. آی. وی اغلب با آنفلوانزا، مونو نوکلئوز یا یک عفونت ویروسی دیگر، حتی سیفلیس یا هپاتیت اشتباه گرفته می شود. این تعجب آور نیست چون بسیاری از علائم این بیماری ها یکسان هستند، از جمله درد در مفاصل، عضلات و تورم غدد لنفاوی. گره های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و زمانی که در بدن عفونت وجود دارد، ملتهب می شوند. بسیاری از آنها در زیر شکم، کشاله ران و گردن قرار دارند.

4.  گلو درد و سردرد

همانند سایر علائم، گلودرد و سردرد نیز از علایم اچ. آی. وی شناخته می شوند.

اگر در معرض خطر این علایم قرار دارید، یک آزمایش اچ. آی. وی ایده ی خوبی است. این علایم ابتدای مرحله ابتلا به عفونت است. در نظر داشته باشید که بدن آنتی بادی های اچ. آی. وی را هنوز تولید نکرده است، بنابراین آزمایش آنتی بادی ممکن است آن را نشان ندهد. (ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا آنتی بادی های اچ. آی. وی برای نشان دادن در آزمایش خون دیده شوند). بررسی گزینه های دیگر که یکی از آنها  RNA ویروسی است که معمولا در طی نه روز از شروع عفونت تشخیص داده می شود.

5.  بثورات پوستی

بثورات پوستی (جلدی) می تواند در اوایل یا دیر هنگام بیماری ایدز رخ دهد. این نشانه دیگری است که ممکن است آلرژی به مواد را نشان دهد. این بثورات مانند جوش هستند، که رنگ صورتی همراه با خارش دارند.

6.  تهوع، استفراغ، اسهال

بین 30 تا 60 درصد افرادی که تهوع، استفراغ یا اسهال کوتاه مدت دارند در مراحل اولیه ابتلا به ایدز هستند. این علائم همچنین ممکن است به عنوان یک نتیجه از درمان ضد ویروسی و بعد از عفونت، معمولا به عنوان یک عفونت فرصت طلب خود را نمایان کند. اسهال  بی وقفه و بی پاسخ به درمان های معمول ممکن است نشانه ای از این بیماری باشد. علائم ممکن است توسط یک ارگانیسم ایجاد شود که معمولا در افراد دارای سیستم ایمنی سالم مشاهده نمی شود.

7.  کاهش وزن

کاهش وزن نشانه ای از بیماری پیشرفته تر است و می تواند ناشی از اسهال شدید باشد. اگر فردی به طور دائم در حال از دست دادن وزن باشد، و هیچ تغییری در اضافه کردن وزن نداشته باشد به این معنی است که سیستم ایمنی او رو به وفول است. بیمار ممکن است که وزن زیادی را از دست بدهد، حتی اگر همچنان به اندازه کافی غذا بخورد. این علامت خیلی  دیر خود را نشان می دهد. به دلیل درمان ضد ویروسی، این بیماری کمتر رایج است. اگر فردی 10٪ و یا بیشتر از وزن بدن خود را از دست بدهد و اسهال یا ضعف و تب بیش از 30 روز را داشته باشد زمان زیادی را از دست داده است.

8.  سرفه خشک

سرفه خشک می تواند از اولین نشانه ها باشد که اکثرا آن را با آلرژی اشتباه می گیرند. این علامت می تواند برای هفته ها ادامه یابد که به نظر نمی رسد حل شدنی نیست و در بیماران مبتلا به اچ آی وی بسیار معمول است.

برگردان: عرب زاده

همه چیز در مورد ایدز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ