8 علامت مبتلا بودن به اچ آی وی (قسمت دوم)

تشخیص بیماری اچ آی وی شاید خیلی آسان نباشد و حتما نیاز به آزمایش پزشک داشته باشد اما می توان از برخی علائم آن مانند تب، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل و تورم غدد لنفاوی به داشتن این بیماری شک کرد.

تشخیص بیماری اچ آی وی شاید خیلی آسان نباشد و حتما نیاز به آزمایش پزشک داشته باشد اما می توان از برخی علائم آن مانند تب، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل و تورم غدد لنفاوی به داشتن این بیماری شک کرد. البته این علائم یک یا دو ماه بعد از ابتلا به بیماری نمایان می شوند و حتی ممکن است هشت تاده سال بعد از ابتلا خود را نشان دهند و فرد را از بیماری خود مطلع کنند. در اینجا به علائم دیگر این بیماری می پردازیم که ممکن است با بعضی بیماری های دیگر نیز مشترک باشند. پس تا انجام آزمایش نگران نباشید.

ذات الریه

سرفه و از دست دادن وزن، ممکن است یک عفونت جدی ایجاد شده توسط یک بیماری را اعلام کند که اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد می تواند دردسر ساز شود. بسیاری از عفونت های فرصت طلبانه مختلف وجود دارد و علایم هر یک می تواند متفاوت باشد. پنومونی (PCP)، همچنین به نام پنومونی ایدز شناخته می شود که در نهایت فرد را به دلیل بیماری به بیمارستان می کشاند. دیگر عفونت های جدی شامل توکسوپلاسموز و عفونت انگلی است که بر مغز اثر می گذارند. نوعی از ویروس تبخال به نام سیتومگالوویروس؛ و عفونت های قارچی نیز وجود دارند.

تعریق شبانه

حدود نیمی از مردم در طول مراحل اولیه عفونت اچ آی وی، عرق می کنند. زمانی این عارضه بیشتر خود را نشان می دهد که مشخص می شود از گرمای اتاق یا فعالیت نیست و شخص برای تشخیص به پزشک مراجعه می کند.

تغییر شکل ناخن

علامت دیگری از عفونت اواخر اچ آی وی، تغییرات ناخن است، درست مانند کلاژ کردن (ضخیم شدن و انحراف ناخن)، تقسیم ناخن یا تغییر رنگ ناخن (خطوط سیاه یا قهوه ای که به صورت عمودی یا افقی حرکت می کنند). اغلب این به علت عفونت قارچی است. بیماران مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف حساسیت بیشتری به عفونت های قارچی دارند و ناخن های آن ها نیز ممکن است درگیر شوند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی دیگری که در مراحل بعد رایج است، عفونت کشاله ران یا عفونت دهان است که یک نوع مخمر است. یک قارچ بسیار رایج و یکی از علت هایی است که باعث عفونت قارچی در زنان می شود و با تکرار بیش از حد آن بیمار را متوجه می کند.

سردرگمی یا مشکل تمرکز

مشکلات شناختی می تواند نشانه ای از زوال عقل مرتبط با اچ آی وی باشد، که معمولا در دوران بیماری رخ می دهد. علاوه بر سردرگمی و اختلال تمرکز، زوال عقل مرتبط با ایدز نیز ممکن است شامل مشکلات حافظه و مسائل رفتاری مانند خشم یا تحریک پذیری برای بیمار باشد که حتی اطرافیان او را درگیر کند. این علائم  ممکن است حتی شامل تغییرات حرکتی از قبیل عدم هماهنگی دست و پا و یا مشکلات مهارت در حرکت باشد مانند: خوب نوشتن با دست.

زخم های سرد یا تبخال تناسلی

زخم های سرد (تبخال دهانی) و تبخال تناسلی می تواند نشانه ای از عفونت اچ آی وی و ARS در مرحله آخر باشد. داشتن هرپس یا تبخال تناسلی نیز می تواند یک عامل خطر برای مبتلا شدن به اچ آی وی باشد. این به این دلیل است که تبخال تناسلی باعث ایجاد زخم هایی می شود که باعث می شود، اچ آی وی در طول رابطه جنسی وارد بدن شود. افراد مبتلا به اچ آی وی هرپس های شدیدتری را تجربه می کنند چرا که اچ آی وی سیستم ایمنی را بیش از حد ضعیف می کند.

تنگ شدن عروق و ضعف

اواخر اچ آی وی همچنین می تواند باعث ایجاد بی حسی و سوزش در دست و پا شود. این نوروپاتی محیطی نامیده می شود که در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز اتفاق می افتد. این مشکل زمانی رخ می دهد که اعصاب واقعاً آسیب دیده باشند. این علائم را می توان با داروهای ضد درد و داروهای ضد انعقادی مانند نورونتی (گاباپنتین) درمان کرد.

بی نظمی قاعدگی

به نظر می رسد بیماری اچ آی وی پیشرفته خطر ابتلا به بی نظمی قاعدگی را افزایش می دهد، مانند داشتن دوره های کمتر و سبک تر. با این حال، این تغییرات احتمالاً با کاهش وزن و سلامت ضعیف زنان مبتلا به عفونت که عفونت در این موارد بیشتر است. عفونت اچ آی وی نیز با دوره پیش از یائسگی همراه است (47 تا 48 سال برای زنان آلوده در مقایسه با 49 تا 51 سال برای زنان غیر مبتلا.

برگردان: عرب زاده

کشف داروی ایدز توسط محقق شیرازی!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ