در آلودگی هوا چه بخوریم؟

برخی معتقدند باید لبنیات زیاد بخوریم تا عوارض سرب موجود در هوا را خنثی کنیم. آلودگی هوای تهران اکثر مواقع به مرز بحران می‌رسد ولی آیا مصرف محصولات لبنی عوارض مخرب آلودگی هوا را کاهش میدهد یا خیر؟ این موضوع واقعیت دارد یا خیر و خورد و خوراک بر آسیب های ناشی از آلودگی هوا مرتبط است یا خیر؟

 

قبل از هرچیز می خواهیم به بررسی کاهش اثرات مضر آلودگی هوا با روش های خوراکی بپردازیم، می خواهیم بدانیم آلودگی هوا چه عوارضی برای سلامتی ما دربردارد و آسیب های جسمانی که به واسطه آلودگی هوا پدید می آیند چگونه اند. وقتی میدانیم هوا آلوده یعنی  پخش شدن هیدروکربورهای ناشی از سوخت نادرست مواد سوختی در هوا. این هیدروکربورها عامل ابتلا به سرطان به شمار می روند در سوخت هایی مانند بنزین و گازوییل، فلزات زیادی مانند سرب وجود دارن که با سوختن آن ها، در هوا انتشار پیدا میکند. اخیرا  بنزین بدون سرب در اختیار دارندگان وسایل نقلیه قرار گرفته است اما هنوز در گازوییل و نفت مورد استفاده در صنایع سرب موجود است که عاملی برای ابتلا به سرطان‌ می باشد. هرگز گاز خطرناک مونوکسید کربن را نادیده نگیرید، این گاز ب دون هیچ رنگ و بویی سالانه در فصول سرد سال افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند. برای پیشگیری ازانتشار این گاز خطرناک باید با لوله بخاری آن را به بیرون هدایت کنید. انتشار مونوکسید کربن در فضای بسته موجب مرگ خواهد شد، حتی در صورت نشتی از لوله بخاری هم می‌تواند خطرناک و مرگبار باشد؛ به دلیل استفاده از بخاری در منازل این گاز هم به بقیه گازهای آلوده در هوا اضافه می شود واز طریق تنفس وارد ریه های شهروندان می‌شود. افراد شهرنشین از این آسیب ها درامان نیستند و باید به دنبال راهی برای پیشگیری از آسیب های ناشی از هوای آلوده باشند یکی از این روشها انتخاب تغذیه مناسب است

 

رژیم غذایی با آلودگی هوا

 

انتخاب سبد غذایی مناسب

وقتی آلودگی هوا شدت پیدا میکند، به سختی می توانید از عوارض ناشی از آن در امان بمانید اما در مورد آلودگی همیشگی که در کلان شهر ها وجود دارد، با کمک گرفتن از غذاهای مختلف می توانید اثرات مضر آلاینده‌ها را کاهش دهید.

 

برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا می توانید از منابع غذایی حاوی ویتامین ای و ویتامین دی استفاده کنید. این ویتامین‌ها مانع بروز مسمومیت ناشی از آلاینده ها خواهند شد ویتامین  ای را در روغن‌هایی مانند روغن گردو، روغن بادام، روغن زیتون، روغن جوانه گندم، جگر و انواع سبزیجات بیابید. برای دریافت ویتامین دی نیز می توانید از شیر، کره و زرده تخم‌مرغ استفاده کنید و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید همچنین با مصرف  ویتامین های ای و دی ومصرف غذاهای  حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن را به شما توصیه  می کنیم. برخی مرکبات و سبزیجات از جمله طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو حاوی بتاکاروتن هستند از جمله منابع غذایی حاوی سلنیوم نیز می توانیم به گوشت سفید، نان و غلات سبوس‌دار اشاره کنیم.

 

«ویتامین سی در دفع سرب ناشی از آلودگی هوا تاثیرگذار است. محصولات لبنی به خصوص پنیر و ماست هم  بخاطر کلسیم می توانند داز جذب عناصری مضر مانند سرب پیشگیری کنند.در کل بهتر است از سبزی‌ها ومیوه‌ها و لبنیات بیشتری استفاده کنید تا از آسیب های ناشی از آلودگی هوا در امان بمانید.

 

 

برنامه غذایی برای هوای آلوده

 

 

 

مضرترین عادات غذایی

بهتر است برخی عادت‌های نادرست غذایی  در زمان آلودگی هوا کنار بگذاریم

 

«برخی تنقلات مضر مانند چیپس و پفک و نوشیدنی های گازدار می توانند در جذب عناصر مفید برای بدن مشکل ایجاد کنند. و آسیب های ناشی از آلودگی هوا را دوبرابر کنند. فست فودها نیز بخاطر وجود مواد نگهدارنده، در ایجاد سرطان در بدن تاثیرگذار هستند افراد شهرنشینی که روزانه در معرض آلودگی هوا هستند نباید از این قبیل غذاها میل کنند همیشه سعی کنید به مصرف مواد غذایی تازه  روی بیاورید تا مانع آسیب های ناشی از آلودگی هوا برای سلامتیتان شوید»

خردسالان و افراد مسن و مبتلایان به امراض قلبی و مشکلات تنفسی و ریوی، مهمترین اقشاری هستند که توانایی مقابله با آلودگی هوا را ندارند و باید بیشتر مراقب سلامتی جسمی خود باشند.

مصرف خوراکی های چرب بدون شک بر عملکرد سلول‌های مغز تاثیرگذار خواهد بود اما زیاده روی در دریافت آن می تواند موجب بروزاختلال در عملکرد سلول‌های مغز شود. و باعث  تولید رادیکال‌های آزاد خواهد شد. پس هنگام آلودگی هوا از خوردن غذاهای  سرخ شده خودداری کنید.

سلامت پوست و آلودگی هوا

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ