هرآنچه درباره شب کوری باید بدانید

مصرف ویتامین E و غذاهای حاوی ویتامین A با دوز بالا هم برای مبتلایان به شب کوری بسیار ضروری بوده و مانع پیشرفت بیماری می‌شود.

 شب کوری چیست؟

التهاب رنگدانه‌های شبکیه چشم باعث بروز بیماری شب کوری یا RP) retinitis pigmentosa) می‌شود که منشأ اصلی آن اغلب، وراثت است، اما در مواقع نادر، جهش ژن نیز در بروز این مشکل موثر است.

مبتلایان به شب کوری بخوانند

در برخی خانواده‌ها به‌ دلیل ازدواج فامیلی حتی 4 تا 5 نفر از فرزندان به شب کوری مبتلا هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود، تا حد امکان از ازدواج با افرادی که سابقه این بیماری در خانواده آنها وجود دارد، امتناع شود. از طریق آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج و قبل از بارداری، امکان تشخیص بیماری‌های احتمالی ژنتیک هم وجود دارد و متخصصان به مراجعان می‌گویند فرزند چندم خانواده ممکن است به بیماری شب کوری یا سایر بیماری‌های ژنتیک مبتلا شود.

درمان بیماری شب کوری:

بسیاری از پزشکان بر این باورند که شب کوری جزء بیماری‌هایی است که درمان ندارد، اما برخی محققان همچنان دست از تلاش بر نداشته‌اند و به دنبال دستیابی به راه‌های درمان این بیماری هستند. ژن درمانی و استفاده از سلول‌های بنیادی روش‌های درمانی است که محققان در خارج و داخل کشور در حال بررسی آنها هستند.

مصرف ویتامین E و غذاهای حاوی ویتامین A با دوز بالا هم برای مبتلایان به شب کوری بسیار ضروری بوده و مانع پیشرفت بیماری می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود سبزیجاتی چون هویج، چغندر، اسفناج، جعفری، زردآلو و غذاهای دریایی در سبد غذایی مبتلایان قرار بگیرد.

توصیه آخر

افراد مبتلا به شب کوری به این دلیل که با اختلال میدان بینایی مواجه هستند، اجازه رانندگی ندارند و این مسئله می‌تواند جان آنها و دیگران را به مخاطره بیندازد. پس صرف داشتن دید مناسب، رانندگی را برای مبتلایان به RP مجاز نمی‌کند.

آن است که مبتلایان به RP برای تردد در مکان‌های شلوغ بیشتر احتیاط کنند و تا حد امکان حتی در طول روز تنها به این مناطق رفت‎ و آمد نکنند.

تضمین سلامت چشم با این مواد غذایی/دارویی کم هزینه برای درمان شب کوری

منبع: سیمرغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ