مصرف سالبوتامول در بارداری مجاز است؟

faateme1366
بارداری و شیردهی دورانی از زندگی خانمهاست که علاوه بر زندگی خودشان، باید حواسشان به زندگی فرد دیگری هم باشد! در این دوران باید حواسشان به عوارض تک تک داروهایی که مصرف می کنند هم باشد. در این مطلب برای شما عوارض مصرف سالبوتامول در بارداری را آورده ایم.

گروه درمانی: باز کننده مجاری هوایی ریه

شکل دارویی: قرص , شربت , تزریقی , اسپری

 

سالبوتامول برای چه تجویز می شود؟

سالبوتامول برای درمان آسم و سایرحالات همراه با انسداد برگشت پذیر راه های تنفسی و همچنین برای جلوگیری از زایمان زودرس مصرف می شود.

 

عوارض مصرف داروی سالبوتامول در بارداری

داروی سالبوتامول که به صورت، شربت، قرص، اسپری  مورد استفاده قرار می گیرد از نظر مصرف در بارداری جزء گروه دارویی C می باشد.

با مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است شکاف کام و نقض اعضاء رخ دهد ، هر چند که الگوی یکنواختی برای ناهنجاری‌های جنینی گزارش نشده است.

 

مصرف سالبوتامول(Salbutamol) در دوران شیردهی

ترشح در شیر مشخص نیست. بهتر است در زمان مصرف دارو ، شیردهی متوقف شود.

 

تحقیقات چه می گویند؟

در حیوانات مصرف این داور موجب افزایش بروز شکاف کام و کرانیوشزی می شود. داده های محدودی در باره تریمستر اول وجود دارد اما ارتباط آن با پلی داکتیلی گزارش شده است. مصرف آن منجر به تاکیکاردی مادری و جنینی و هیپوتانسیون مادری، ادم ریوی، نارسایی احتقانی قلب و حتی مرگ می شود. همچنین می تواند موجب هایپرگلیسمی جنینی و هایپوگلیسمی  نوزادی شود. استفاده از سمپاتومیمتیک های بتا در رحم می تواند موجب اختلال در پرفیوژن شبکیه و رتینوپاتی در نوزادان نارس شود.

مقادیر درمانی دارو از طریق استنشاق اثری بر همودینامیک جنین یا مادر ندارد. اگرچه مطالعات در حیوانات عوارض جانبی را بر جنین (تراتوژنیک یا  سایر موارد) نشان داده است اما مطالعات کنترل شده ای در خصوص زنان وجود ندارد. لذا مصرف این قبیل داروها در دوران بارداری می بایستی تنها در شرایط بسیار ضروری صورت گیرد.

 

عوارض جانبی سالبوتامول

لرزش خفیف (معمولاً در دستها)، فشار عصبی، سردرد، گشادی عروق محیطی، تپش قلب، تاکیکاردی، بندرت دردهای عضلانی، کاهش پتاسیم سرم متعاقب تجویز مقادیر زیاد ، واکنش های حساسیت مفرط شامل اسپاسم نایژه ای پارادوکسیمال، کهیر و آنژیوادم گزارش شده است.

 

تداخلات دارویی سالبوتامول

تجویز مقادیر زیاد سالبوتامول قبل یا اندکی پس از بیهوشی با کلروفرم یا هالوتان ممکن است خطر آریتمی شدید بطنی را بویژه نزد اشخاص با سابقه بیماری قلبی افزایش دهد. مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) (شامل فورازولیدون و پروکاربازین) با سالبوتامول ممکن است باعث تشدید اثر دارو بر سیستم عروقی شود. مصرف همزمان این دارو با گلیکوزیدهای دیژیتال ممکن است خطر آریتمی قلبی را افزایش دهد. مصرف همزمان سالبوتامول با کاکوئین علاوه بر اثر افزاینده تحریک CNS، ممکن است اثرات جانبی عروقی هر یک را نیز افزایش دهد. مصرف همزمان با مسددهای بتا ممکن است با اثر گشادکنندگی برونش سالبوتامول مقابله نماید

 

نکات مهم برای کسانی که سالبوتامول مصرف می کنند

 

1مصرف اسپری می‌تواند باعث خشکی گلو و دهان شود؛ شستشوی دهان با آب پس از هر بار استفاده می‌تواند به رفع خشکی کمک کند.

2روش مصرف اسپری بدین شرح می‌ باشد: ابتدا اسپری را به خوبی تکان دهید، سپس قسمت مربوطه را در دهان قرار داده، لب‌ها و دندانها را دور این قسمت به طور کامل ببندید و نفس خود را از طریق بینی در حد امکان تخلیه کنید. سپس در حالی که به آرامی از راه دهان نفس می‌کشید، اسپری را فشار دهید تا دارو وارد دهان و ریه‌ها شود. نفس خود را تا 10 ثانیه حبس نموده و سپس به آرامی آن را خارج کنید.

3مصرف مداوم ممکن است بطور متناقض موجب اسپاسم برونش شود.

4 – در صورت نیاز به کاربرد هر یک از اسپری‌های کورتیکواستروئیدها (مثل بکلومتازون )، آن را 15 دقیقه پس از آلبوترول استفاده نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ