6 دلیل ریزش مو ( قسمت سوم)

دلایل زیادی وجود دارد که موی سر شما حتی در سن کم شروع به ریزش کند. این موضوع ممکن است تاثیر زیادی در زندگی و آینده شما داشته باشد.

البته نباید زیاد نگران ریزش موی خود باشید؛ ریزش مو ممکن است به دلایل خیلی جزئی باشد یعنی حتی با یک تغییر رژیم غذایی کوچک بتوانید موهای موهای از دست رفته خود را به دست آورید و به راحتی از دست پیوند مو و هزینه های گزاف آن نجات یابید. در اینجا چند مورد از این موارد و شیوه درمان آن را با هم می خوانیم.

1. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلال دیگری در هورمون جنسی مرد و زن است. اضافه شدن آندروژن ها می تواند منجر به کیست تخمدان، افزایش وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت، تغییرات قاعدگی، ناباروری و همچنین ریزش مو شود. از آنجا که هورمون های مردانه در PCOS زنان، بیش از حد ارائه می شوند، زنان همچنین ممکن است موهای بیشتری حتی بر روی صورت و بدن خود داشته باشند و از این مورد هم رنج ببرند.

چه کاری باید انجام شود: درمان PCOS می تواند عدم تعادل هورمون را اصلاح کند و برخی از این تغییرات را معکوس کند. درمان این بیماری شامل: رژیم غذایی، ورزش و قرص های ضد بارداری و همچنین درمان ویژه ای برای رفع ناباروری یا بیماری دیابت است.

2. داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده های خون و موارد دیگر

برخی از انواع دیگر داروها همچنین ممکن است باعث ریزش مو شوند. در میان آنها رایج ترین رقیق کننده های خون و داروهای فشار خون شناخته شده به عنوان بتا بلوکرها هستند. سایر داروهایی که ممکن است باعث ریزش مو شوند عبارتند از: متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و برخی از بیماری های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (داروهای ضد التهابی) از جمله ایبوپروفن و احتمالا داروهای ضد افسردگی است که در مصرف آنها باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

 

3. بیش از حد به ظاهر خود رسیدن:

زیاده روی در طراحی مو و شینیون آنها در طول سال ها می تواند موهای شما را از بین ببرد. نمونه هایی از زیاده روی در شینیون شامل: استفاده از کش موهای تنگ، بافتن موها از ریشه، استفاده از گیره ها و تاج های محکم، همچنین شستشو های شیمیایی برای صاف کردن موها، یا هر نوع حرارت شیمیایی خشن یا گرم و رنگ کردن پی در پی موها می تواند به موهای شما آسیب برساند. از آنجا که این شیوه ها واقعا می تواند ریشه مو را تحت تاثیر قرار دهد، موهای شما ممکن است رشد نکنند و حتی در طول سالیان از بین بروند.

چه کاری باید بکنید:

علاوه بر اجتناب از این سبک ها، آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که پس از استفاده از هر شامپو یا مواد قلیایی موهای خود را خشک کنید. اگر دکتر شما تعیین می کند که یک یا چند داروی مصرفی شما باعث ریزش موی شما می شود، با او درباره امکان کاهش دوز دارو صحبت کنید.

4. تیک عصبی:

تیک عصبی که به عنوان “اختلال کنترل ضربه ای” طبقه بندی شده است، موجب می شود افراد موی خود را به طور عمدی بکشند. دکتر گلاشفر می گوید: “این نوع بیماری شبیه تیک عصبی است که شخص دائما با موهای خود بازی می کند و موهایش را می کشد”. متاسفانه، این بازی و کشیدن دائم آن ها می تواند موهای سر خود را از بین ببرد. این بیماری اغلب، قبل از سن 17 سالگی شروع می شود و در زنان چهار برابر مردان است.

 

چه کاری باید انجام شود: برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است برای این بیماری موثر باشند اما درمان اصلاح رفتاری نیز گزینه دیگری است که می تواند موثر باشد.

5. افزایش سن:

دکتر گلاشفر می گوید: “غالبا ریزش مو یا نازک شدن مو در زنان و هنگام ورود آنها به 50 تا 60 سالگی خیلی غیر معمول نیست.” کارشناسان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق برای زنان می افتد. کارشناسان توصیه نمی کنند که این وضعیت درمان شود. این زنان را با رویکردهای زیبایی مانند روسری سر کردن، کلاه گیس گذاشتن و مدل دادن به موها می توانند نازکی موی خود را پوشش دهند. گفتنی است که برای جلوگیری از شکستگی موها راه هایی برای حفظ موهای درخشنده و سالم شما در 50 سالگی و بالاتر وجود دارد.

6. استفاده  از  دروهای استروئیدهای آنابولیک:

طبق آکادمی پوست آمریکا، اگر شما از استروئیدهای آنابولیک استفاده کنید (نوعی دارو که بعضی از ورزشکاران مورد استفاده قرار می دهند تا عضله را قوی کنند) ممکن است عضله شما قوی شود اما در عوض موهای خود را از دست بدهید. استروئید آنابولیک می تواند به عنوان بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تاثیر مشابهی داشته باشد.

چه کاری باید برای درمان انجام شود: پس از ترک این دارو، ریزش موی شما بهبود خواهد یافت و نیاز به درمان دیگری ندارید.

برگردان عرب زاده

7 دلیل ریزش مو (قسمت اول)

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ