نشانه ها و علائم سینوزیت(قسمت اول)

گاهی با علایم یک سرماخوردگی به مطب پزشک میرویم و بعد از دیدن او متوجه می شویم که پزشک بیماری ما را با عنوان سینوزیت معرفی می کند که شاید برای اکثر ما غیر معمول باشد. شاید بد نباشد در مورد این بیماری بیشتر بدانیم و راه های جلوگیری یا درمان آن را بهتر بشناسیم.

سینوس چیست؟

سینوس یک حفره ی تو خالی و پر از هوا است. یک سینوس به حفره های تو خالی می گویند که به داخل راه های هوایی بینی متصل می شود که در جمجمه قرار دارند و با یک حفره باریک تر در استخوان به راه های هوایی بینی باز می شوند. به طور معمول ما 4 جفت از این حفره ها را داریم که به عنوان سینوس پیشانی در پیشانی سینوس ماگزیلاری پشت گونه ها سینوس های اتوموئید بین چشم ها و سینوس اسپنوعی در پشت این 4 جفت سینوس داریم که اغلب به عنوان یک واحد توصیف می شوند و سینوس های پارانازال نامیده می شوند سینوس ها وزن جمجمه را کاهش می دهند و به عنوان بافر در برابر ضربه های ناگهانی به صورت عمل می کنند.

تعریف سینوزیت یا عفونت سینوسی:

 سینوزیت یا عفونت سینوسی التهاب حفره های هوایی در داخل بینی است. سینوزیت می تواند ناشی از عفونت، آلرژی و سوزش شیمیایی یا ذرات معلق در هوا باشد عفونت سینوسی واگیر ندارد و ممکن است به صورت عفونت حاد سینوسی، عفونت زیر سینوسی، عفونت مزمن سینوسی، و سینوزیت غیر عفونی طبقه بندی شود.

تخلیه ی مخاط سینوس ها می تواند با ضخیم تر شدن ترشحات مخاط همراه باشد. سینوس می تواند محیط خوبی برای رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها باشد و علاوه بر اینها خود میکروب ها می توانند باعث انسداد سینوس و تشدید علائم آن شوند اگر سینوس به قارچ مبتلا شود ممکن است در چند روز یا بیش از یک هفته قارچ رشد کند و تقریبا هر نوع بافت به ویژه بافت بینی و خون رسانی به چشم را قطع کند. این عفونت ها گرچه نادر هستند اما باید آنها را جدی گرفت زیرا می توانند کشنده نیز باشند و نیاز به مراقبت های پزشکی و جراحی داشته باشند.

 

علائم و نشانه های سینوزیت عبارت اند از:

سردرد سینوسی، حساسیت صورت، فشار یا درد در سینوس ها، درد در گوش ها و دندان ها، تب، گلو درد، سرفه و گاهی اوقات تورم صورت است.

 علائم عفونت باکتریایی سینوسی عبارت اند از: 

درد صورت و آبریزش بینی و البته علائمی که بیش از یک هفته ادامه یابد و به داروها پاسخ ندهند. عفونت سینوسی به طور کلی بر اساس تاریخچه ی بیمار و معاینه ی فیزیکی او تشخیص داده می شود سینوزیت باکتریایی معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. درمان اولیه ی سینوزیت آلرژیک ممکن است از عفونت های ثانویه ی باکتریایی سینوسی جلوگیری کند مانند:  داروهای خانگی برای سینوزیت و عفونت های سینوسی عبارت اند از: استامینوفن، داروهای ضد انعقاد و موکولیتیک. عفونت های قارچی نادر سینوس ها (به عنوان مثال زیگومیگوزیس) موارد اضطراری پزشکی هستند.

 عوارض جانبی عفونت سینوسی:

عوارض جانبی عفونت سینوسی ممکن است مننژیت، آبسه ی مغزی، استومیلیت و سلولیت باشد. برای جلوگیری از عفونت های قارچی سینوسی واکسیناسیون های قارچی نیز وجود دارند.

 

 چگونه بفهمیم که عفونت سینوسی داریم؟ 

عفونت های سینوسی معمولاً با علایم سرماخوردگی شروع می شوند (به عنوان مثال آبریزش بینی، سرفه یا سردرد خفیف) و بعد از آن به درد و فشار در حفره های سینوسی می رسد. حدود 7 تا 10 روز پس از علائم اولیه بیمار دچار سردرد می شود که این علامت نشان می دهد بیمار دارای عفونت سینوسی است. نشانه های عفونت سینوسی عبارتند از: آبریزش بینی، بوی بد دهان، پوسیدگی در اطراف چشم، سردرد، فشار در سینوس ها و سرفه.

 نشانه ها و علائم عفونت سینوسی یا سینوزیت:

نشانه های بسیاری از سینوزیت و عفونت های سینوسی وجود دارد. اکثریت بیماران علائم و نشانه های متعددی در یک زمان دارند. بعضی دیگر ممکن است نشانه هایی داشته باشند که متفاوت هستند و علائم را در یک زمان نداشته باشند. از دیگر علائم سینوزیت سردرد به علت فشار هوا در سینوس ها است که به طور جزئی یا کامل مسدود شده اند. وقتی فرد خم می شود درد می تواند افزایش یابد و یا در صورت تورم و در ناحیه ی سینوسی لمس شود داشتن فشار یا درد ناشی از فشار دادن مخاط در بافت سینوسی یا التهاب سینوس ها و تب از دیگر نشانه های آن است. حتی ممکن است بیمار درد دندان داشته باشد که به علت فشار روی اعصاب و بافت اطراف آن است. حتی در سینوزیت غیر عفونی سایر علائم آلرژی مرتبط با چشم مانند خارش و عطسه کردن شایع است حدود 30 میلیون بزرگسال در جهان سینوزیت دارند عفونت سینوسی زمانی رخ می دهد که یک ویروس، باکتری یا قارچ درون سینوس رشد می کند. عفونت سینوسی با سرماخوردگی تفاوت هایی دارد سرماخوردگی ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد در حالی که سینوزیت ممکن است علل مختلفی داشته باشد (عفونی و غیر عفونی) و معمولا طولانی تر با نشانه های متغیر باشد که حدود 14 روز یا بیشتر طول بکشد.

 برگردان عرب زاده

سینوزیت و انسداد مجراهایی منتهی به بینی

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ