کمبود کدام ویتامین باعث افسردگی می شود؟

امروزه مشکلات روحی و روانی مانن استرس و اضطراب در میان افراد جامعه بیشتر دیده می شود روانشناسان همه روزه درحال تجویز فرآورده های دارویی برای درمان اضطراب و افسردگی هستند. مهمترین علت ایجاد این مشکلات روحی و روانی شاغل بودن زن و مرد در یک خانواده است که در کاهش ویتامین های این دو فرد نیز نقش مهمی ایفا میکند

یافته های پژوهشگران موفق به کشف رابطه ای بین کاهش ویتامین‌های مهم  و مشکلاتی مانند اضطراب و استرس را تایید کرده است. با مشورت کردن با پزشک و مصرف برخی مکمل‌های ویتامین به راحتی می توانید این عارضه ها را برطرف کنید..

 

ویتامین ب

 

مصرف مکمل‌ ویتامین ب فایده های زیادی در درمان استرس میگذارد. مطالعات پژوهشگران  ثابت کرد ویتامین ب به میزان قابل توجهی موجب بهبود نشانه های اضطراب و استرس در مبتلایان خواهد شد و تاثیرات مفید زیادی بر این نشانه ها میگذاردطی این یافته ها، مصرف روزانه gram18 اینوزیتول (1 نوع ویتامین ب ) در مبتلایان  به مشکلات روحی و اختلال وسواسی جبری همانند  فرآورده های ضداضطراب عمل میکند و عوارض جانبی کمتری نیز دربردارد. پژوهشگران همچنین دریافتند، بین کمبود ویتامین ب6 و کاهش آهن با اختلال پانیک یا اختلال تنفس سریع رابطه ویژه ای وجود دارد. ویتامین ب6  ویتامین ب 12  نیز بر درمان مشکلات روحی بانوان ناشی از سندرم پیش از قاعدگی نقش تاثیرات مفیدی خواهد گذاشت.

 

همراه با مصرف مکمل ویتامین ب ، بهتر است از برخی مواد غذایی مثل سیب‌زمینی، موز و بوقلمون نیز کمک بگیرید این خوراکی ها، باعث افزایش دریافت ویتامین ب در بدن خواهند شد.

 

ویتامینسی

 

این ویتامین، حاوی آنتی‌اکسیدان های مفیدی  برای افزایش سلامتی است. ثابت شده است که ویتامین سی برای بیماران مبتلا به اضطراب، خاصیت های درمانی فراوانی دارد طی تازه ترین مطالعات پژوهشگران در این زمینه مصرف مکمل‌های ویتامین سی، بهترین راه برای درمان اضطراب به شمار می رود.همچنین با مصرف همزمان مرکبات، گلابی و فلفل تاثیرات درمانی بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

 

ویتامین  دی

 

کاهش ویتامین دی در بدن با علائم رفتاری همچون بدخلقی، استرس و افسردگی همراه است و خطر سرطان و دیگر عارضه های مرگبار را نیز در بدن افزایش میدهد.استفاده از این ویتامین در رفع اختلال خلقی فصلی  نیز موثراست . منابع غذایی حاوی ویتامین دی شامل  ماهی، تخم مرغ و مکمل های امگا 3 می باشند.. حضور در برابر نور خورشید در تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن و  و بهبود روحیه شما نیز تاثیرگذار است.

 

منیزیم

 

طی تحقیقات دانشگاهی درایالات متحده  ثابت شد کاهش میزان منیزیم در بدن باعث کاهش تولید سروتونین در بدن خواهد شد. همچنین مصرف فرآورده های دارویی ضدافسردگی، نیز در کم شدن منیزیم در بدن موثر هستند تازه ترین یافته های محققین ، درمان افسردگی با استفاده از منیزیم  می تواند موجب  بروز اختلالات خواب در این افراد شود منابع غذایی منیزیمن شامل پودر کاکائو، دانه سویا، موز و ماهی، می باشند.

 

برای افزایش سلامتی و شادکامی در  زندگی ، باید در غذاهایتان انواع ویتامین ها را بگنجانید  چون این غذاها باعث تقویت سیستم عصبی بدنتان خواهند شد.

زمانی که در افراد مسن عوارض عصبی شدن با خستگی همراه می شود باید ماده غذایی مفیدی و مغذی به آن ها داده شود. علی الخصوص وقتی که کم اشتها می شوند و میلی به غذاخوردن ندارند ، کاهش قند خون با خوردن  عسل ، شکلات ، شیر یا آب میوه، پنیر و بیسکوییت جبران خواهد شد.

عصبانیت و بی حوصلگی نشانه ای از کمبود ویتامین در بدن است که در صورت عدم نتیجه گیری از درمان های خانگی و خوراکی باید با پزشک روانشناس مشورت کرده و از وی درمان بخواهید.

مشکلات حافظه هم به دلیل کمبود های ویتامینی پدید می آیند. روانشناسان معتقدند که فراموشی یک نشانه است و ارتباطی با بالا رفتن سن ندارد و می‌تواندبا کمبودهای غذایی تشدید شود.

 

بهتر است بدانید کمبود ویتامین در بدن هم  بر سیستم عصبی تاثیر میگذارد و هم باعث ایجاد اختلال در نواحی مختلف بدن می شود. نظر متخصصان در این زمینه دقت به خورد و خوراک و تامین ویتامین ها و املاح مهم و مورد نیاز بدن است همچنین باید سعی کنید از مصرف موادی با ارزش غذایی کم، پرهیز کنید.

 

بهتر است بدانید مواد غذایی که تریپتوفان کمی در آن ها یافت می شود باعث بروز افسردگی و اضطراب خواهند شد. تریپتوفان، نوعی اسید آمینه است که در غذاهای پروتئینی وجود دارد. منابع  پروتئین هم شامل:  گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ ، پنیر، ماست و شیر می باشند .

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

مشکل معده دارید؟ مراقب کمبود این ویتامین باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ