ترومبوز چه نوع عارضه های است؟

وسیع ترین بخشی که دچار ترومبوز میشود ساق پا است. ترومبوز در وریدهای عمقی که به آن نیز DVT گفته می شود عارضه های گوناگونی در بدن پدید می آورد جریان خون در این بیماری به خاطر ایجاد لخته، کاهش پیدا کرده یا مسدود می شود و متناسب با عضو درگیر، نشانه های مختلفی نیز به همراه دارد.

نشانه های ترومبوز

در کشورمان  آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد، اما در ایالات متحده حدود صد تا سیصدهزار نفر در طول سال جان خود را از دست میدهند. سالانه افراد زیادی ناشی از این عارضه جان خود را از دست میدهند که بیش از نیم میلیون نفراعلام شده است. در نه کشور پیشرفته در زمینه افزایش آگاهی مردم از این بیماری تحقیق شد، تنها نیمی از مردم نام آمبولی  به گوششان خورده بود و بسیاری از آنها اطلاع نداشتند آمبولی با بستری شدن آن ها در در بیمارستان یا جراحی توده‌های بدخیم ارتباط دارد.

به تشکیل لخته در عروق خونی ترومبوز گفته می شود لخته‌های موجود در شریان (عروقی که وظیفه اکسیژن‌رسانی در بدن را دارند) بسیار خطرناک می باشند و  در بروز سکته‌های قلبی و مغزی تاثیر زیادی میگذارند. اکثر مردم با اهمیت آنها و نشانه های این بیماری آشنایی دارند، اما میزان آگاهی مردم کافی نیست، ترومبوزها به لخته خونی گفته می شود که در وریدها یا سیاهرگ‌ها (که خون فاقد ‌اکسیژن را به قلب باز میگردانند) ایجاد می شود.

ترومبوز تهدیدی برای افراد جامعه

این بیماری در هر رده  سنی و در هر فردی می تواند ایجاد شود. به همین علت همه باید با ترومبوز آشنایی پیدا کنند.و عوامل خطر آفرین را شناسایی کنند و از پزشک خود مشورت بگیرند.

علل اصلی ایجاد کننده ترومبوز ؛

1 ـ بستری بودن در بیمارستان: اکثر لخته‌های وریدی بخاطر بستری‌ شدن افراد در بیمارستان ایجاد پدید می آید.

2 ـ جراحی: افرادی که تحت عمل جراحی، علی الخصوص جراحی زانو یا مفصل ران قرار می‌گیرند یا جراحی توده‌های بدخیم (به دلیل خود بیماری و جراحی) را پشت سر میگذارند، خطر ابتلای آنها به ترومبوز آمبولی افزایش می یابد. اکثر مبتلایان به این عارضه  درون بیمارستان بستری می شوند و پزشکان در این رابطه آگاهی زیادی دارند بیمار نیز به درخواست پزشک مراقبت های لازم را دریافت میکند.

 

3 ـ عدم تحرک یا همان استراحت مطلق: افراد مسن غالبا کم تحرک هستند همچنین افراد پشت میز نشین که پاهایشان حالتی خمیده دارد یا کسانی که با ماشین یا هواپیما به سفر می روند. این افراد بیشتر از چهار ساعت تحرک نداشته و در معرض خطر ابتلا به  ترومبوز قرار دارند. پس بهتر است دائما ساق پاها را به حالت کشیده نگه داریم یا دائما بلند شویم و به راه رفتن بپردازیم. با در پیش گرفتن این روش ها می توانیم با ترومبوز مقابله کنیم.

توضیحات مهم برای پزشک

از مهمترین موارد تاثیر گذار در کاهش آمبولی آگاهی دادن بیمار از عوامل مشکل ساز است. مهمترین دلیل این کار بالابردن  دانش بیمار از روش های مراقبت از سلامتی اش دربرابر ترمبوز است و آن ها باید نشانه های مشکوک به این بیماری را شناسایی کنند و در اختیار پزشک خود قرار دهند.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به ترومبوز آمبولی

1 ـ مصرف‌ فرآورده های دارویی هورمونی حاوی استروژن: بعضی از خانم‌های میانسال با علائمی همچون گرگرفتگی ناشی از یائسگی دچار می شوند که ناگزیر برای کم کردن این علائم، مجبور به مصرف داروهای هورمونی می شوند. با مصرف قرص های ضدبارداری توسط خانم های جوان  احتمال بروز این بیماری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

2 ـ افراد مسن: اگرچه این بیماری در اکثر افراد در رده های سنی مختلف می تواند ایجاد شود، ولی با بالارفتن سن احتمال ابتلا به ترومبوز​نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال، در فرد هشتاد ساله خطر بروز ترومبوز آمبولی وریدی نسبت به فرد چهل ساله چهار تا پنج برابر افزایش پیدا میکند.

3 ـ بارداری: خانم‌ها در دوران بارداری و حتی تا 6 هفته بعد از زایمان در معرض خطر ابتلا به ترومبوز آمبولی می باشند زایمان طبیعی یا سزارین هم عاملی برای ایجاد ترومبوز به شمار می رود..

4 ـ سابقه خانوادگی: اگر در میان فامیل و اقوام شما، فردی به لخته خونی دچار شده باشد، در دیگر افراد خانواده نیز احتمال خطر افزایش پیدا میکند به عنوان مثال دختری که مادرش در گذشته دچار آمبولی ریه می شود،در معرض خطر ترومبوز آمبولی قرار دارد.

5 ـ چاقی: کسانی که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از سی دارند، دو تا سه برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ترومبوز هستند.

این نشانه ها خبر لخته شدن خون در پا می دهند!

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ